Sliter med en enkel ulikhet! (Finner ikke nullpunkter)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Teddy
Cayley
Cayley
Innlegg: 79
Registrert: 21/08-2006 17:44

Tror jeg har gjort noe alvorlig galt et sted igjen, ellers er jeg bare helt på bærtur. Har regnet meg helt bort i andre ting idag og er sannsynligvis like neddopa som om jeg skulle styrtet femten tequilas.

Problemet er at jeg får totalt omvendt svar ut ifra fortegnskjemaet. Kan noen ta en rask titt og banke hva jeg har gjort feil inn i hodet på meg?

Bilde
Tommy H
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 166
Registrert: 14/11-2006 15:29
Sted: Moss

Hehe, fortegnslinjene dine er helt korrekt, bortsett fra at faktorene i brøken var (3-x) og (3+x) ikke (x-3) og (x+3) :)
Teddy
Cayley
Cayley
Innlegg: 79
Registrert: 21/08-2006 17:44

Det står da (x-3) og (x+3) på forrige side, to ganger atpåtil? :P
EDIT: Du må gjerne banne og skrike høyt over min dårlige oppfatningsevne ikveld.
Tommy H
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 166
Registrert: 14/11-2006 15:29
Sted: Moss

Ops! Det var nok min feil. Skrev det riktig på arket mitt, men feil på forumet, hehe.
Teddy
Cayley
Cayley
Innlegg: 79
Registrert: 21/08-2006 17:44

Daså :)
Burde vel egentlig kontrollregnet det selv, men gikk bare ut ifra at du hadde regnet rett i forumposten.

Da kan jeg legge meg og tenke at jeg har nogenlunde kontroll på tentamen i morgen. Takker for all hjelp.
Svar