logaritmisk likning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Teds
Noether
Noether
Innlegg: 39
Registrert: 18/09-2006 20:27
Sted: Rolvsøy
Kontakt:

Hei igjen!

Sitter med øvninger til matte-tentamen til tirsdagen og her har vi en liten nøtt jeg ikke klarer.

ln2x + lnx[sup]2[/sup] = ln8/x

.....
Mvh. Ole M Haugesten - Russ 08
SisteStopp.com
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Trekk ned potensen slik at du får 2ln x i stedet for ln x^2. Så kan du bruke brøkregelen slik at du får ln 8 - ln x. Da skulle du være godt i gang?
Teds
Noether
Noether
Innlegg: 39
Registrert: 18/09-2006 20:27
Sted: Rolvsøy
Kontakt:

sEirik skrev:Trekk ned potensen slik at du får 2ln x i stedet for ln x^2. Så kan du bruke brøkregelen slik at du får ln 8 - ln x. Da skulle du være godt i gang?
Thanks Mate!! :D

....Trodde jeg...

Føler meg virkelig som en dass nå, får det ikke til. :oops:

ln 2x + ln x^2 = ln 8/x
ln 2x + 2 ln x = ln 8 – ln x
ln 2x + 2 ln x + ln x = ln 8
ln 2x + 3 lnx = ln 8
....

Prøvd alle mulige veier utenom den riktige. Satt ln for seg selv, flytta over ln, over med 3-tallet. Alle mulige veier. Kunne noen hjulpet meg med denne oppgava så skal jeg gi meg for kvelden. Kjenner det begynner å bli tungt. :?
Mvh. Ole M Haugesten - Russ 08
SisteStopp.com
hello
Cayley
Cayley
Innlegg: 55
Registrert: 09/11-2006 18:53

x>0

in 2x + ln x^2 = ln 8/x

Du opphøyer alt i e fordi e^(inx)=x
du kan ikke gjøre inx^2 til 2inx fordi x kan i dette tilfellet være negativ og da kan man ikke bruke denne regelen. HAdde det vært 2Inx kunne du gått andre veien og gjort det til Inx^2 fordi her måtte x være positiv.

e^(in 2x + ln x^2)=e^(In 8/x)
e^(in2x)*e^(inx^2)=8/x Husk potensregneregler: e^1*^e^2=e^(1+2)
2x*x^2=8/x
2x^4=8
x= Fjerderoten[symbol:rot]4
x [symbol:tilnaermet] 1,14
X må være positiv og kan derfor ikke være -1,14

:D

Et tips er å alltid tegne likningen på kalkulatoren og sjekke skjæringspunktet.
Svar