Trigonometriske likninger - 2MX

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
chsvee
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 09/12-2006 19:09

Jeg klarer fint å regne ut trigonometriske likninger, helt til jeg kommer til det punktet hvor jeg skal enten ta 360° eller 180° og substrahere/addere til den vinkelen jeg fant i likningen...

Jeg finner ingen logikk i hvilken av de 2 alternativene jeg skal bruke. Noen som kan belyse meg på dette emnet?

All hjelp er velkommen.

Takk,
chris
holroy
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 22/11-2005 08:11

chsvee skrev:Jeg finner ingen logikk i hvilken av de 2 alternativene jeg skal bruke. Noen som kan belyse meg på dette emnet?
For å belyse deg her, kan det være greit med noen enkle eksempeloppgave hvor du ikke skjønner hva som skjer. Da skal nok forumet klare å hjelpe deg.

Vennlig hilsen
Even Holen
Tommy H
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 166
Registrert: 14/11-2006 15:29
Sted: Moss

Svaret finner du i enhetssirkelen. Studer den så skjønner du logikken.
probably
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 11/12-2006 14:54

generelt har du:

sin: v og 180-v
cos: v og 360-v
tan: v og 180+v

Ved å se på enhetssirkelen kan du se at dette stemmer.. Tenk deg at du har en vinkel på 60 grader i første kvadrant.

sin er positiv i første og andre kvadrant.. derfor vil den motstående være 180-60 = 120

cos er positiv i første og fjerde kvadrant og vil derfor være 360-60=300

tan = sin/cos og vil være positv i første, negativ i andre, positiv i tredje og negativ i fjerde
chsvee
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 09/12-2006 19:09

AH, skjønte det nå!
Takk for alle svar. Dette hjelper virkelig til tentamen i morgen.

Tusen takk!
Svar