Kvadratrøtter

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
elli
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 246
Registrert: 24/10-2006 14:31

Jeg har prøvd på denne oppgaven, men jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem for å ordne det før jeg legger sammen :? Har noen lyst å prøve seg?

( [symbol:rot]a) : (6) - ([symbol:rot] a : [symbol:rot] 9) + ([symbol:rot] 3a) : ([symbol:rot] 12)

Prøvd å sette det opp noenlunde oversiktlig.

På forhånd takk.
PS: Hilsen en som snart har tentamen....
ingentingg
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 451
Registrert: 25/08-2005 17:49

Hvis eg forstår det rett står det:
[tex]\frac{\sqrt{a}}6 - \frac{sqrt{a}}{\sqrt9} + \frac{sqrt{3a}}{\sqrt12}[/tex]

Ganger med fellesnevner og forkorter de brøkene som kan forkortes.
Husk at:
[tex]\sqrt{12} \ = \ \sqrt{3\cdot4} \ = \ 2\sqrt3\\ \frac{\sqrt{a}}6 - \frac{\sqrt{a}}{\sqrt9} + \frac{\sqrt{3a}}{\sqrt{12}} \ = \ \frac{\sqrt{a}}6 - \frac{\sqrt{a}}{3} + \frac{\sqrt{3}\cdot \sqrt{a}}{2\sqrt32} \ = \ \\\frac{\sqrt{a}}6 - \frac{\sqrt{a}}{3} + \frac{\sqrt{a}}2 \ = \ \frac{\sqrt{a}}6 - \frac{2\sqrt{a}}{6} + \frac{3\sqrt{a}}6 \ = \ \frac{2\sqrt{a}}6 \ = \ \frac{\sqrt{a}}3 [/tex]
elli
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 246
Registrert: 24/10-2006 14:31

Takker for flott svar =) Men sant det skal ikke stå 32 helt sist i 2. linje. Det skal bare stå 2 [symbol:rot] 3?
Og etter dette, bare forkorter du de to [symbol:rot] 3, altså stryker de? slik at det som står igjen blir " ([symbol:rot] a) : (2)?

Må bare forsikre meg om at heg har forstått dette...
ingentingg
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 451
Registrert: 25/08-2005 17:49

Har visst sneket seg inn et ekstra 2 tall ja. Jeg hadde skrevet det bak rottegnet, så glemte eg å viske det ut når eg flyttet det foran.

Forkorter [tex]\sqrt3[/tex] ja
Svar