Fellesnevner

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
DOblH
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 14/12-2006 19:11

Jeg sliter med noe så enkelt som å finne fellesnevneren i følgende likning, og greier derfor ikke å løse den.

(2x-5)/(x-1) + 3/(x^2-x) = 2 - (x+1)/x


Om noen kunne ha gitt meg en hjelpende hånd så hadde det vært topp, mattetentamen står for døren i morgen. ;')
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

DOblH skrev:Jeg sliter med noe så enkelt som å finne fellesnevneren i følgende likning, og greier derfor ikke å løse den.
(2x-5)/(x-1) + 3/(x^2-x) = 2 - (x+1)/x
Om noen kunne ha gitt meg en hjelpende hånd så hadde det vært topp, mattetentamen står for døren i morgen. ;')

Ok, d trenger du:

Fellesnevner: [tex]\;x\cdot (x-1) [/tex]


:wink:
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
DOblH
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 14/12-2006 19:11

Nå fant jeg svaret av meg selv før jeg sjekket innom her igjen, og det uten å finne noen fellesnevner. Men takk likevel. :')
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Uten bruk av fellesnevner? :o
Sikker på at beregningene var riktige? Kan jo hende du regnet feil og bare fikk riktig svar ved en eller annen merkelig tilfeldighet!
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
DOblH
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 14/12-2006 19:11

Det er mulig, jeg gjorde det ihvertfall slik:

Bilde

Og satte så prøve og fant at x = 2, x =/= 0.
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Hva gjorde du fra steg 5 til steg 6?

Et tips: hvis du sliter med å finne fellesnevner, så finn produktet av nevnerene. Dette er uansett en fellesnevner, selv om det ikke nødvendigvis er den minste. Du skal komme frem til riktig svar, selv om det kan kreve litt mer arbeid.
Svar