Fortegnslinje

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
kaizers!
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 16/12-2006 23:08

Jo, altså øver til tentamen da... Og øver på å løse andregradsulikheter ved hjelp av en fortegnslinje. For eksempel x^2 < 4x - 3. Fant ut at det var det samme som x^2-4x+3 < 0 også løste jeg den på kalkulatoren og fikk x = 3 eller x = 1.

Så. For det første skjønner jeg ikke hvorfor man skal bruke en fortegnslinje når svaret nesten alltid er L = ( <--, x1 ) u (x2, -->) hvis dere skjønner. For eksempel L = (<--, -2) u (8, -->) når x =-2 og x= 8.

Også, jeg skjønner at hvis du har x = 1 og x = 3, så skal de være x < 1 i den første kolonnen/raden (? den som går bortover), 1 < x < 3 i den andre og x < 3 i den siste. Men jeg skjønner ikke hvordan man skal finne ut hvilke tall du skal bruke i de som går nedover på venstre siden :S Sånn (x-1) og (x-3) og så (x-1)(x-3) på den nederste... :S

Og, på oppgaven x^2-4x+3 < 0 ble svaret plutselig bare L = (1,3) det er ikke vanlige paranteser altså er sånne åpne intervaller som inkluderer 1 og 3, men jeg har ikke det på tastaturet mitt.. Men da ble det plutselig ikke L = (<--, 1) u (3, -->) :S [/code]

En ting til.. hva står egentlig L'en for? Og går det ann å løse 2.gradsulikheter uten fortegnskjema, f.eks. bare ved å bruke abc-formelen?

Og hvorfor blir det noen ganger L = (<--, 1) u (2, -->) og andre ganger bare L = (1,2)? og noen ganger også lukket intervall? L = (<--, 1) u (2, -->) betyr fra [symbol:uendelig] til 1 også fra 2 til [symbol:uendelig] ikke sant? Altså ikke tallene mellom 1 og 2? Er det fordi da er blir den negativ og den f.eks. skal være positiv? Ulikheten altså.

Takk for alle svar :)
Svar