Multiplikasjon og addisjon av to tall

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
pesten
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 05/11-2004 15:02

Hei, jeg vet ikke om jeg skal poste den på høyskole forumet eller vgs forumet. Men jeg sliter litt med å finne ut hvor mange løsninger denne ligningen har:

n = (xy)/(x+y), der n skal bli et heltall.

Er det noen sammenheng mellom å multiplisere to tall og addere de samme to tallene? Slik at man vet for eksempel at (10*15)/(10+15) = 6 og (8*8)/(8+8) = 4

Takker for alle tanker og svar som kan belyse problemet
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru
Innlegg: 1685
Registrert: 03/10-2005 12:09

For å finne alle løsninger av den diofantiske likningen

[tex](1) \;\;\; \frac{xy}{x \:+\: y} \;=\; n[/tex]

omformer vi likningen til

[tex](2) \;\;\; (x \:-\: n)(y \:-\: n) \;=\; n^2.[/tex]

Herav følger at løsningene til likning (1) er

[tex](x,y) \:=\: (n \:+\: d, \: n \:+\: \frac{n^2}{d}). [/tex]

der d er en heltallsdivisor til n[sup]2[/sup]. Dessuten må vi kreve at d [symbol:ikke_lik]- n ettersom x + y [symbol:ikke_lik] 0 i (1). M.a.o. er antall løsninger A(n) av likning (1) nøyaktig en mindre enn det antall heltallsdivisorer n[sup]2[/sup] har. Så hvis primtallsfaktoriseringen av |n| er [tex]\prod p^r[/tex], er

[tex]A(n) \;=\; -1 \:+\: \prod (2r \:+\:1).[/tex]

Herav følger at A(n)=5 når n er et primtall. Videre blir

[tex]A(48) \;=\; A(2^3 \cdot 3^2) \;=\; -1 \:+\: 2 \cdot (2 \cdot 3 \:+\: 1) \cdot (2 \cdot 2 \:+\: 1) \;=\; -1 \:+\:2 \cdot 7 \cdot 5 \;=\; 69.[/tex]
pesten
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 05/11-2004 15:02

Takk for din enorme innsikt Solar Plexus. Det hjalp en hel del. Jeg er ikke saa dreven paa diofantiske ligninger eller noe lignende saa jeg lurte litt paa den notasjonen som du har brukt. Hva menes med det tegnet som ser mest ut som en stor pi? (Der du kommer fram til en formel for løsninger uttrykt ved primtallsfaktoriseringen)
[tex]\prod p^r[/tex]

Vet du forresten om noen nettsteder der jeg kan lese litt mer om den løsnings metoden du har brukt? Det hadde vært fint om du forklarte litt mer om hvordan du omformet ligningen og kom fra til ligning (3).

Takker og bukker! :lol:
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Den bokstaven er STOR pi, og er det samme for produkt, som sigma er for sum. Akkurat som:

[tex]\prod _{n=1}^5 n = 1\cdot 2\cdot 3\cdot 4\cdot 5 = 5![/tex]

Edit: fikset feilen!
Sist redigert av Magnus den 27/12-2006 16:50, redigert 2 ganger totalt.
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

En korreksjon av en liten tex-slurvefeil. Det Magnus mener er:

[tex] \prod _{n = 1} ^5 n = 5![/tex]
Svar