hjelp til oppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
slopnick
Cayley
Cayley
Innlegg: 71
Registrert: 05/10-2006 19:08

Hei! Først vil jeg bare nevne at dette er et utrolig bra nettsted for folk som trenger hjelp og sliter med noen oppgaver hjemme! Tusen takk til dere som har opprettet en slik side :D .
Jeg har to spørsmål som jeg ikke klarer å finne ut av?
1.Hvis du drar en trekloss med masse 0.8 kg bortover en stålflate med konstant fart og friksjonstallet er på 0,3. Hva er størrelsen på alle kreftene som virker på den?
2.Og hvordan regner jeg ut normalkraften N og friksjonskrafta R for treklosser med masse 0,5 kg ?
Takker for all hjelp!
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

1. På denne klossen virker 4 krefter: tyngdekraften (mg), normalkraften (N = -mg), drakraften (F), friksjonskraften (0.3N = -0.3mg)

For konstant hastighet vet du at [symbol:sum] F = F - 0.3mg = F - 0.3*0.8*9.8 = 0

Altså F [symbol:tilnaermet] 2.4 N

2. Så lenge klossene ikke står på et skråplan, er normalkraften N rett og slett lik mg. (Normalkraften og tyngdekraften har da sum 0, slik at klossen ikke har en akselerasjon vertikalt.) Dersom den står på et skråplan må du til med vektordekomponering. Friksjonskraften kan du ikke finne uten noen ytterligere informasjon, som f.eks. hvilken akselerasjon klossen har dersom du drar den med en viss kraft.

Edit: Dersom vi snakker om samme oppsett som i 1 ovenfor, er det enkelt. N = -mg, altså |N| = 0.5*9.8. Du har friksjonskoeffisienten 0.3, og du vet at friksjonskraften tilfredsstiller R = 0.3N (i dette tilfellet).
Svar