Fallhastighet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
JensO
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 03/01-2007 20:59

Heisann.
På en nettsted så fann jeg noen opplysninger om formelen for legemer som faller loddrett uten luftmostand. Den var:

V= g * t og S = 0.5 * g* t^2

s = strekning i meter (m)
v = hastigheten i m/s
t = tid i sekunder (s)
g = 9,8 m/s^2 ( Tyngdens akselasjon)

Da tenkte jeg å teste ut denne formelen. Så oppstod det et problem: Må jeg gjøre om m/s til s eller m. Hva betyr egentlig m/s og m/s^2?

Kan noen gi eksempler hvordan regne ut, f.eks hvor langt faller kula på 5 sec f.eks?


Er litt usikker om det blir slik:
0.5*9.8m/s^2*25 = 245 meter?

Hva om jeg vil vite hva farten er på 5 sekunder?

Og tid?

Høres det ikke vell mye?

Hilsen Jens Ole Eriksen
Jens
maro17
Cayley
Cayley
Innlegg: 73
Registrert: 01/02-2006 14:57

v = g * t er satt utifra at a= v / t ( aks = delta fart / delta tid )

a = g = 9,81 m/s^2
m/s betyr meter per sek. m/s^2 betyr meter per sek i andre, bry deg ikke om det i denne sammenheng, det har ingen hensikt, du skal ikke bry deg om det i selve utregningen.

I fysikkens verden heter det seg at S= V*t + 0,5*a*t^2
Hvor V er begynnelsesfart. Dersom V = 0, skriver vi bare S = 0,5at^2

Så når du ønsker å finne ut hvor langt legemet har kommet efter 5 sek, gjør du følgende:

a= 9,81 m/s^2
t= 5 s

S = 0,5 * 9,81 * 5^2 = 122,625 m

Dersom man ønsker å finne farten efter 5 sek benytter du deg av formelen du selv skrev: v=a*t
v= 9,81 * 5 = 49,05 m/s

v=a*t får du ved å gå utifra a=delta v/ t --> a= V1 - V0 /t
at=V1-V0
V1=V0+at
Når begynnelsesfarten, V0, er lik 0, får vi at V1=at --> v=at --> v=gt

Dersom svaret ei var godt nok, vennligst send med en melding og en mer utfyldende melding vil sendes deg.

Lykke til videre!
Magnus Andreas VII
Mathematik - Lehre des Lebens
Svar