Derivasjon, VK1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
rakn
Noether
Noether
Innlegg: 41
Registrert: 07/01-2007 21:53
Sted: Kristiansand

1) 2x^3 - 6x^2 + 4x
_______________

x^2 - 3x + 2

Hvordan løser jeg denne? (Casio/Texas*)

*Fikk akkurat Texas kalkulator, så er ikke så dreven på den, forklaring må derfor være nokså detaljert



--------------------------------------------------------------------------

2) 2x^2 - 14x + 12
________________

x^2 + 2x - 3

Hvordan løser jeg denne?



Mvh
Ragnhild




(Takk på forhånd :)
smartkri
Noether
Noether
Innlegg: 29
Registrert: 05/01-2007 01:07

Så vidt jeg husker klarer bare kalkulatoren numerisk derivasjon, dvs at du må derivere i et bestemt punkt å få ut en verdi for den deriverte i dette punktet. Her er hvordan du gjør dette på min TI-83:

Skriv inn funksjonen på Y= (Viktig å få alle paranteser riktig)
Trykk på 2nd og CALC helt øverst på kalkulatoren
Bla deg ned til valg nr 6, dy/dx
Velg punktet du vil derivere i og trykk ENTER
Da står den deriverte nederst i venstre hjørne

Vet ikke helt om det var dette du mente men håper jeg er inne på noe. Merk også at det første uttrykket du skriver kan forkortes ganske heftig:

[tex] \frac{2x^3 - 6x^2 + 4x}{x^2 - 3x + 2} = \frac{2x(x^2 - 3x + 2)}{x^2 - 3x + 2} = 2x[/tex]

Grafen har bruddpunkt når telleren er 0 (x=1 og x=2)

Når du da vet at den deriverte er stigningstallet til kurven ser du at den deriverte er 2 for hele linjen bortsett fra i bruddpunktene der det ikke er definert noen derivert. Stemmer fint med hva texas sier.
rakn
Noether
Noether
Innlegg: 41
Registrert: 07/01-2007 21:53
Sted: Kristiansand

men man kan jo bruke 2.grads.likn. prg. , men det går vel ikke når det er snakk om noe som er opphøyd i tredje..

hva får du til svar på 1) og 2) ?
smartkri
Noether
Noether
Innlegg: 29
Registrert: 05/01-2007 01:07

Du kan ikke bruke annengradsprogram på tredjegradslikning nei, men det jeg gjør er jo å trekke ut 2x. Da står du med samme over og under og kan stryke. I oppgave en får du 2 om du deriverer, men som sagt må du passe på bruddpunktene(disse finner du med andregradsprog på telleren).

Om du bruker andregradsformel på utrykket i 2 får du i telleren svarene x=1 og x=6 og i nevneren x=1 og x=-3 Da kan du sette opp dette utrykket slik:

[tex] \frac{2(x-1)(x-6)}{(x-1)(x+3)}[/tex]

Da kan du forkorte bort x-1, du står forsatt med x i nevneren så du får ikke en fin å rett graf som i oppgave 1, så jeg vet ikke om jeg skal gå videre inn på derivasjon av denne. Du sier du skal gjøre det på kalkulatoren, da er det bare å taste inn utrykket og gjøre slik jeg beskrev tidligere
Skriv inn funksjonen på Y= (Viktig å få alle paranteser riktig)
Trykk på 2nd og CALC helt øverst på kalkulatoren
Bla deg ned til valg nr 6, dy/dx
Velg punktet du vil derivere i og trykk ENTER
Da står den deriverte nederst i venstre hjørne
Om du ser på grafen ser du at stigningstallet(den deriverte) varierer med hvor du er på grafen. Derfor klarer du bare å finne et numerisk tall for den deriverte.

Når du lærer og derivere brøker på papiret finner du ut at svaret i 2 blir

[tex]\frac{18}{(x+3)^2}[/tex]

Ut fra likningen ser du at det er brudd i grafen ved 1 og -3, og her er da ikke den driverte definert.
Svar