Maple

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

Har litt småtrøbbel med å tegne 3D-funksjoner i Maple. Jeg får alltids tegnet de, men de ser ikke i det hele tatt ut som de egentlig skal. Fks funksjonen x[sup]4[/sup]+y[sup]4[/sup]-4xy+1. Denne skal ha kritiske punkt i (0,0), (1,1) og (-1,-1). Greit nok å regne seg frem til, men når jeg skal studere flaten i Maple stemmer det overhodet ikke overens. Tips til hvordan kommandoer skal skrives mottas med takk!
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Tja. hvis du bruker denne koden skulle det vel være mulig å observere at punktene er kritiske?

Kode: Velg alt

plot3d(x^4+y^4-4*x*y+1,x=-1..1, y=-1..1, axes=boxed);
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

Ja, jeg bruker også denne koden, denne figuren viser det kritiske punktet i (0,0). Eller? Men hvordan kan jeg få tegnet den slik at jeg kan få alle tre punktene på samme figur? Det blir ikke riktig ved å bare øke verdiene for x og y i koden, da ser det hele bare feil ut. :?
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Okei, prøv å ta med nivåkruver. Da kan du se de to andre punktene omringet.

Kode: Velg alt

plot3d(x^4+y^4-4*x*y+1,x=-3..3, y=-3..3, axes=boxed, style=patchcontour);
Svar