Side 1 av 1

Maple

Lagt inn: 19/10-2004 00:13
av sletvik
Har litt småtrøbbel med å tegne 3D-funksjoner i Maple. Jeg får alltids tegnet de, men de ser ikke i det hele tatt ut som de egentlig skal. Fks funksjonen x[sup]4[/sup]+y[sup]4[/sup]-4xy+1. Denne skal ha kritiske punkt i (0,0), (1,1) og (-1,-1). Greit nok å regne seg frem til, men når jeg skal studere flaten i Maple stemmer det overhodet ikke overens. Tips til hvordan kommandoer skal skrives mottas med takk!

Lagt inn: 19/10-2004 00:32
av oro2
Tja. hvis du bruker denne koden skulle det vel være mulig å observere at punktene er kritiske?

Kode: Velg alt

plot3d(x^4+y^4-4*x*y+1,x=-1..1, y=-1..1, axes=boxed);

Lagt inn: 19/10-2004 00:41
av sletvik
Ja, jeg bruker også denne koden, denne figuren viser det kritiske punktet i (0,0). Eller? Men hvordan kan jeg få tegnet den slik at jeg kan få alle tre punktene på samme figur? Det blir ikke riktig ved å bare øke verdiene for x og y i koden, da ser det hele bare feil ut. :?

Lagt inn: 19/10-2004 00:50
av oro2
Okei, prøv å ta med nivåkruver. Da kan du se de to andre punktene omringet.

Kode: Velg alt

plot3d(x^4+y^4-4*x*y+1,x=-3..3, y=-3..3, axes=boxed, style=patchcontour);