vanskelig..

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Kristin MB

Noen som kan hjelpe meg litt?
Finn F(x) når f(x)=b * e[sup]ax[/sup]

Gitt z[sub]1[/sub]=2+3i og z[sub]2[/sub]= -2-2i
Regn ut og tegn en figur som viser z[sub]1[/sub]+z[sub]2[/sub]
Regn ut og tegn en figur som viser z[sub]1[/sub]-z[sub]2[/sub]

Vet det er vanskelig å tegne...

også den verste;
bestem realdel og imaginærdel til hvert av de komplekse tallene:
e[sup]i pi/4[/sup]
e[sup]i[tom][/tom][/sup] + e[sup]-i[tom][/tom][/sup]
Kristin MB

Har prøvd litt mer på oppgaven med z[sub]1[/sub] og z[sub]2[/sub], men har ikke helt skjønt om jeg skal bruke a+bi her eller om jeg bare skal plusse og minusere. Når jeg legger sammen blir svaret i og da skjønner jeg ikke hvordan jeg skal tegne den...

Trenger bare å komme litt igang på oppgavene... svaret på det siste spørsmålet har jeg (det med real og imaginærdel) men jeg sliter med fremgangsmåten...
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Du legger sammen realdel for seg, og imaginærdel for seg. Hvis svaret blir i, ligger det i punktet (0,1) i det komplekse planet.

Når du skal finne realdel og imaginærdel til et tall på polarform er det lett å se hvis du omformer det til kartesisk form først.
Kristin MB

skjønner det fremdeles ikke helt... har prøvd å regne litt mer og kommer fram til litt forskjellige svar. Prøvde å å regne med z=a+bi for så å fa svarene 2-10i ved addering og -10+2i ved å legge samnnen. Hva er kartesisk?
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Kartesisk form (normal form): a+bi
Eksponentiell form er: re[sup](it)[/sup]
Trigonometrisk form: r(cos(t)+isin(t))

Begge de to siste kalles også polarform. Det er veldig forskjellig hva folk kaller formnene.. Ofte mener folk polarform om den eksponentielle formen, men begge de to siste formene bruker polarkoordinater til å fremstille tallet i et Argand-diagram.

Så til oppgaven din.
Når du legge sammen komplekse tall på kartesisk form legger du sammen realdel for seg og imagiærdel for seg,
(a+bi)+(c+di) = (a+c) + (b+d)i
Kritin MB

vanskelig... jeg skal prøve litt ikveld, men det kan hende jeg må spørre litt imorgen og..
Tusen takk for raske svar - kjempebra!
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Ja det er bare å spør i vei 8-)

Ikke tenk for mye på polarform og dette hvis dere ikke har lært det enda.. det forvirrer kanskje litt. Bare tok det med for å forklare ulike måter å fremstille komplekse tall.
ThomasB
Guru
Guru
Innlegg: 257
Registrert: 18/03-2004 18:34

Kristin MB skrev:bestem realdel og imaginærdel til hvert av de komplekse tallene:
e[sup]i pi/4[/sup]
e[sup]i[tom][/tom][/sup] + e[sup]-i[tom][/tom][/sup]
For å løse denne må du kjenne til Eulers formel:

e[sup]ix[/sup] = cos(x) + i*sin(x)

I den andre oppgaven er det kjekt å vite at
e[sup]-ix[/sup] = cos(-x) + i*sin(-x) = cos(x) - i*sin(x)
Svar