Areal og volum

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Kjersti

jmf. forrige innlegg.

Finn overflaten av en terning med side 13cm.
Må ikke da svaret bli 6(13x13)? Jeg får dette uttrykket til å bli 1014cm , men i fasiten står det 1010cm. Da må jo høyden være 12.95cm, men i i en terning er jo alle sidene helt like?? Da mp vel høyden være 13cm så lenge alle sidekantene er 13cm????

Finnes det noe sted jeg kan lese om div. finurlige (les elementære) "regneregler" i matte? Hvor mange desimaler det skal være i et svar, om svaret skal være i dm eller cm, osv? Det kan virke som jeg har gått glipp av en del...
dischler
Guru
Guru
Innlegg: 242
Registrert: 01/03-2004 10:11

dersom siden i terningen er 13 cm så er overflatearealet 1014 cm2.

Det finnes ikke et eksakt svar for hvor mange desimaler som skal være i et svar. Men en mye brukt regel er at et svar ikke skal innholde flere gjeldende siffer (ikke nødvendigvis desimaler) enn det minst nøyaktige tallet (som da anses som målt) som er brukt til å regne ut svaret.

Eks:

La oss si at du skal regne ut arealet av et rektangel som du har målt (med et veldig nøyaktig måleinstrument) til å være 13,21cm * 126,72cm. Dersom du bare taster dette inn på kalkulatoren ser du at svaret blir 1673,9712 cm2. Men tallet med færrest gjeldende siffer er 13,21 (har 4 gjeldende siffer). Da er det vanlig å ikke ha med flere gjeldene siffer i svaret heller, slik at svaret blir (avrundet) 1674 cm2.
Hvis du synes dette virker som å kaste bort mye informasjon så kan du jo se på hva som skjer dersom den ene siden var 13,22 istedet for 13,21 cm. Da ville svaret blitt 1675,2384 og vi ser at det siste sifferet som vi tok med i svaret (1674) endrer seg. Det er grunnen til at vi ikke angir svaret som 1673,97 eller 1674,0.
Kjersti

Mener du at fasiten var feil? Da synes jeg den er feil alt for ofte, så noe skurrer her.

En oppgave til hvor jeg ikke fikk eksakt likelydende svar som fasiten:

"Finn overflaten av et rett trekantet prisme der grunnflaten er en rettvinklet trekant med kateter 12cm og 16cm. Høyden i prismet er 20cm.

Jeg får dette til å bli 1152cm, mens fasiten sier 1150cm.

??
ThomasB
Guru
Guru
Innlegg: 257
Registrert: 18/03-2004 18:34

Fasiten er ikke feil, det virker bare som de har avrundet svaret. Nå trodde ikke jeg poenget med geometrioppgaver var å lære seg reglene for gjeldende siffer, så jeg foreslår at du spør læreren din om hva slags svar han forventer. Er ikke noe galt med svarene dine (bortsett fra hvis det er ment at man skal ta hensyn til reglene for gjeldende siffer).

Dersom du har fått 1152 cm, og skal oppgi svaret med 3 gjeldende sifre er den mest korrekte måten å si 1,15*10[sup]3[/sup] cm, så å si at det er 1150 cm er egentlig heller ikke et bra svar (denne skrivemåten gir jo inntrykk av at man angir 4 gjeldende sifre)
Svar