Kjeglesnitt?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
kladden
Cayley
Cayley
Innlegg: 98
Registrert: 17/07-2004 17:45
Sted: Odda

Dreier denne oppgava seg om kjeglesnitt, eller er jeg på tur ute i skogen? :?

Volumet av ei kjegle er 32 dm[sup]3[/sup]. Vi deler kjegla
i to deler med et snitt nøyaktig midt på sideflaten. Snittet er parallelt med gunnflaten. Finn volumet av de to delene.

Kan noen gi meg et hint som kan hjelpe meg å komme i gang?
dischler
Guru
Guru
Innlegg: 242
Registrert: 01/03-2004 10:11

del en kjegle parallelt med grunnflaten -> ny mindre kjegle
kladden
Cayley
Cayley
Innlegg: 98
Registrert: 17/07-2004 17:45
Sted: Odda

dischler skrev:del en kjegle parallelt med grunnflaten -> ny mindre kjegle
Ok, og den øverste delen blir en likesidet trekant. Volumet av den nederste delen blir volumet av hele kjegla minus den øverste delen.

Men eg har jo ikke fått oppgitt noen lengder i hele tatt, bare volum.
Går dette på forholdregning da eller?
dischler
Guru
Guru
Innlegg: 242
Registrert: 01/03-2004 10:11

JA. vi har nettopp hatt en lang runde med arealer og forminskning, så nå er vi over i volumer. Da gjelder:

dersom en side ganges med en faktor k (f.eks k = 1/2 slik at lengden halvveres) så endres volumet med en faktor k[sup]3[/sup].


Men du trenger ikke vite dette for å løse oppgaven. Bare bruk formelen for en kjegle og sett inn høyden og radien i den nye (mindre) kjegla.
kladden
Cayley
Cayley
Innlegg: 98
Registrert: 17/07-2004 17:45
Sted: Odda

Men hvordan sakl eg få riktige mål?
Eg må jo ta utgangspunkt i 32 dm[sup]3[/sup] på en eller annen måte.
:cry: Hjelp meg med å sette opp første delen av utrekninga, så kanskje eg forstår mer...
dischler
Guru
Guru
Innlegg: 242
Registrert: 01/03-2004 10:11

Les hva jeg skriver da!! ;)

Du deler alle lengdemål med 2. Det er det samme som å gange med en faktor 1/2. Da vil forholdet mellom volumene være denne faktoren i tredje potens! Altså (1/2)[sup]8[/sup] = 1/8

Volumet til den lille kjegla er en åttendel av volumet til den store.
Svar