Tegne grafen.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Wentworth
Riemann
Riemann
Innlegg: 1521
Registrert: 08/04-2007 15:47
Sted: Oslo

Når man skal tegne en graf og man kun har opplysningen om bunnpunktet,hvordan tegner man grafen da?
KjetilEn
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 191
Registrert: 28/02-2007 17:30
Sted: Oslo

:?:
Those who know a lot, don't know more about how much they know than those who know less.
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Du må vite mer enn bare bunnpunktet for å tegne en graf.
Wentworth
Riemann
Riemann
Innlegg: 1521
Registrert: 08/04-2007 15:47
Sted: Oslo

KjetilEn skrev::?:
Emomilol skrev:Du må vite mer enn bare bunnpunktet for å tegne en graf.

[tex]f(x)=x^2-4x+3[/tex]

Når vi skal tegne grafen,finner vi kordinatene til tre punkter på hver side av bunnpunktet.Hvordan finner vi de tre punktene?Regner man de ut eller bare finner en god avstand?
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Tja, du kan jo begynne med å finne punktene som krysser x-aksen, så kan du finne andre punkter som det passer deg. :)
groupie
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 461
Registrert: 05/02-2008 15:48
Sted: Bergen, Vestlandet

Velg noen passende x-verdier, plugg dem inn i funksjonen slik at du får noen y-verdier. Markér så punktene i et koordinatsystem og tegn!

PS: Alkohol vil ha en effekt på denne prosedyren. Don't drink and draw!
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
Wentworth
Riemann
Riemann
Innlegg: 1521
Registrert: 08/04-2007 15:47
Sted: Oslo

groupie skrev:Velg noen passende x-verdier, plugg dem inn i funksjonen slik at du får noen y-verdier. Markér så punktene i et koordinatsystem og tegn!
yupp!
Emomilol skrev:Tja, du kan jo begynne med å finne punktene som krysser x-aksen, så kan du finne andre punkter som det passer deg. :)
Jeg kan ikke finne punkter som passer meg,men fant bestemte punkter som ga bestemte verdier som stemte med den bestemte funksjonen.

Takk for hjelpen! :wink:
Det er kun to måter å leve livet på; det ene er å tro at alt er et mirakel og det andre er å tro at ingenting er et mirakel.
____________
Albert Einstein.
zell
Guru
Guru
Innlegg: 1777
Registrert: 09/02-2007 15:46
Sted: Trondheim

Jeg må ærlig innrømme at 90% av det du skriver skjønner jeg ingenting av!
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Det var da svært så mye som skulle bestemmes da! Et punkt gir vel ingen verdi! Et pnkt er en verdi i seg selv. Det indikerer en posisjon i et system.
Wentworth
Riemann
Riemann
Innlegg: 1521
Registrert: 08/04-2007 15:47
Sted: Oslo

zell skrev:Jeg må ærlig innrømme at 90% av det du skriver skjønner jeg ingenting av!
Man forstår det man vil forstå! :wink:
Det er kun to måter å leve livet på; det ene er å tro at alt er et mirakel og det andre er å tro at ingenting er et mirakel.
____________
Albert Einstein.
Wentworth
Riemann
Riemann
Innlegg: 1521
Registrert: 08/04-2007 15:47
Sted: Oslo

espen180 skrev:Det var da svært så mye som skulle bestemmes da! Et punkt gir vel ingen verdi! Et pnkt er en verdi i seg selv. Det indikerer en posisjon i et system.
Riktig! :wink:
Det er kun to måter å leve livet på; det ene er å tro at alt er et mirakel og det andre er å tro at ingenting er et mirakel.
____________
Albert Einstein.
Svar