sannsynlighet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
øvelsegjørmester
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 09/03-2008 13:50

hei :)

Jeg skal finne sannsynlighet for at en person som skal skyte 7 straffer skårer på minst 6 av dem.
Personen har en skårings % på 85 og da selvfølgelig bom 15% er det da riktig å sette dette opp slik:

P(A)=0.85 P(B)=0.15

P(A)snittP(B)= P(A)*P(B)+P(B)*P(A)+P(A)*P(B)+P(B)*P(A)+P(A)P(B)+P(B)*P(A)+P(A)*P(B)=

jeg kunne godt ha satt inn tallverdiene her men jeg er egentlig ute etter om formelen er riktig :)
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Hva vet du om binomialforsøk?
øvelsegjørmester
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 09/03-2008 13:50

:oops:

vet ikke hva det er jeg da :oops: :oops: :oops:

huff det er vel noe jeg burde vite hva er men :oops:
øvelsegjørmester
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 09/03-2008 13:50

kikka i boka og tror at dette er den

N!
____
s!

så da skal jeg sette det opp slik da?:


(0.85)
___7
7
arildno
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 17/03-2007 17:19

øvelsegjørmester skrev:kikka i boka og tror at dette er den

N!
____
s!

så da skal jeg sette det opp slik da?:


(0.85)
___7
7
Nei!

Start med litt grunnlogikk istedet!

1. I og med at han skal ha maksimalt en bom, kan vi først dele opp i tilfellene:
a) Alle treff
b) Akkurat en bom.
Disse tilfellene a) og b) har intet felles utfall, derfor skal vi tilslutt summere sammen sannsynligheten for a) med sannsynligheten for b)

Om a):
Hva er sjansen for at han treffer på alle 7?

Om b):
Vi har syv ulike realiseringer av dette tilfellet (1. Bom på første, treff på resten, 2. Bom på andre, treff på resten, osv.)
Hver av disse realiseringene er like sannsynlige, derforfor er sjansen for å få en av dem (dvs sjansen for b)) 7 ganger større enn å få akkurat en bestemt av den.
Så:
Hva er sjansen for å bomme på første, men treffe på resten?
Svar