Kjegle i kjegle

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Mongoose
Cayley
Cayley
Innlegg: 59
Registrert: 28/12-2008 12:53
Sted: Vestfold
Kontakt:

nå blir jeg bare frustrert.

har følgende oppgave:

en kjegle med grunnflateradius R og høyde H, har en mindre kjegle opp ned med grunnflateradius r og høyde h.


forklar at [tex]\frac{{H - h}}{r} = \frac{H}{R}[/tex]

her sitter jeg å fundere på egenskapene ved formlikhet, men klarer ikke å få det frem slik at jeg ser sammenhengen...

bruk ligningen over for å finne et uttrykk for r.

Denne skulle jeg nok få til å snu på..men sitter å knoter så med del en enda, at det bare blir rør......

vis deretter at volumet V til den lille kjeglen er gitt ved


[tex]V = \frac{{\pi R^2 }}{{3H^2 }}(H - h)^2 *h[/tex]


her regner jeg med at hvis jeg får en forståelse av spm. ovenfor, så har jeg et spor å jobbe videre med....


deretter får vi info om at R=10cm og H=30cm

da skal vi bevise at volumet av den lille kjeglen er gitt ved

[tex]V = \frac{\pi }{{27}}(h^3 - 60h^2 + 900h)[/tex]


jada.........


finn deretter V når h=20cm

finn videre h når V=0,300 liter

hvilken høyde h må den lille kjeglen ha dersom volumet skal bli størst mulig?



Jeg har kommet i et skikkelig vrangspor i denne oppgaven, så hvis noen kunne gi meg et 'lite' spark i riktig retning, slik at jeg ser hvordan jeg bør angripe oppgaven fra starten for å få det til..........

Er nå usikker på om jeg bare ler oppgitt over at jeg ikke så hvordan jeg burde angripe det eller erkjenner at jeg virkelig må sette meg ned å studere videre på hvorfor..........:oops: :oops:

Så alle bidrag som kan bistå meg til å komme videre taes imot med takk..... og nei..jeg vil ikke ha løsningen på denne oppgaven...bare litt startstrøm til et helt dødt batteri.......
zell
Guru
Guru
Innlegg: 1777
Registrert: 09/02-2007 15:46
Sted: Trondheim

[tex]\frac{H-h}{r}[/tex]

Vil gi deg høyden av kjeglen som står oppå den lille kjeglen i den store kjeglen (flott setning). Den vil ha samme radius som den lille kjeglen.

Den vil jo da være formlik med den store kjeglen, og følgelig forholdet mellom høyde og radius være likt.

[tex]r = \frac{R(H-h)}{H}[/tex]

[tex]V = \frac{1}{3}\pi r^2h[/tex]

[tex]V = \frac{\pi}{3} (\frac{R(H-h)}{H})^2\cdot h[/tex]

[tex]V = \frac{R^2\pi}{3H^2}(H-h)^2h [/tex]

[tex]R = 10cm \ , \ H = 30cm[/tex]

[tex]V = \frac{100\pi}{2700}(30-h)^2\cdot h = \frac{\pi}{27}(900 - 60h + h^2)h = \frac{\pi}{27}(h^3 - 60h^2 + 900h)[/tex]

osv.
Mongoose
Cayley
Cayley
Innlegg: 59
Registrert: 28/12-2008 12:53
Sted: Vestfold
Kontakt:

zell skrev:[tex]\frac{H-h}{r}[/tex]

Vil gi deg høyden av kjeglen som står oppå den lille kjeglen i den store kjeglen (flott setning). Den vil ha samme radius som den lille kjeglen.

Den vil jo da være formlik med den store kjeglen, og følgelig forholdet mellom høyde og radius være likt.

[tex]r = \frac{R(H-h)}{H}[/tex]

[tex]V = \frac{1}{3}\pi r^2h[/tex]

[tex]V = \frac{\pi}{3} (\frac{R(H-h)}{H})^2\cdot h[/tex]

[tex]V = \frac{R^2\pi}{3H^2}(H-h)^2h [/tex]

[tex]R = 10cm \ , \ H = 30cm[/tex]

[tex]V = \frac{100\pi}{2700}(30-h)^2\cdot h = \frac{\pi}{27}(900 - 60h + h^2)h = \frac{\pi}{27}(h^3 - 60h^2 + 900h)[/tex]

osv.
Takk for respons....jeg tror jeg forsto litt mer nå... :?: :?: men er på ingen måte sikker...men at det er en formlik kjegle oppå den lille som står på hodet rimer jo greit...blei for opphengt i den snudde jeg........... :oops:

men da skal du se at jeg får kommet meg litt lengre...om jeg sklir igjennom alt nå skal jeg på ingen måte gi noe forhåpninger om....men jeg skal gi det et forsøk før jeg begynner å mase igjen...... :roll:

så takker og bukker.....
Mongoose
Cayley
Cayley
Innlegg: 59
Registrert: 28/12-2008 12:53
Sted: Vestfold
Kontakt:

Jeg har nå tygd meg igjennom mesteparten av oppgaven jeg startet med her i denne tråden, tror jammen meg jeg skjønte det også..så takker for hjelpen...

Men så når jeg trodde jeg var på trygg grunn, brast isen brått her.....

jeg skal ved hjelp av formelen finne h når jeg får oppgitt V=0,300liter.

[tex]V = {{\pi R^2 } \over {3H^2 }}(H - h)^2 h[/tex]

for å snu om på denne for å finne h, det ble litt for mye for hue mitt.....

jeg har forsøkt litt, men det ser på ingen måte ut som noe jeg kan bruke..

[tex] {{V\cdot3H^2 } \over {\pi R^2 }} = ( - h)^2 h \cr \cr h^3 = {{V\cdot3H^2 } \over {\pi R^2 }}[/tex]

noen som kan lede meg inn på fast grunn igjen nå, når de er ferdige med å le fra seg..
:oops:
mrlee
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 05/09-2007 11:20

Du mister H i (H-h). Du må bruke kvadratsetningen. Tredjegradslikningen kan løses med formel eller grafisk. Utfordrende oppgave... Kan hende det finnes en enklere løsning. Fant ikke noe etter en halvtimes knoting.[/sub][/sup]
Mongoose
Cayley
Cayley
Innlegg: 59
Registrert: 28/12-2008 12:53
Sted: Vestfold
Kontakt:

mrlee skrev:Du mister H i (H-h). Du må bruke kvadratsetningen. Tredjegradslikningen kan løses med formel eller grafisk. Utfordrende oppgave... Kan hende det finnes en enklere løsning. Fant ikke noe etter en halvtimes knoting.[/sub][/sup]
Heissan...

jeg trodde jeg tok vare på H ved å sette den sammen med V over brøkstreken..men mulig det blir feil....

men får tygge litt mer på den...men må innrømme at jeg syntes den var i meste laget for en gammel hjerne... :wink:
Mongoose
Cayley
Cayley
Innlegg: 59
Registrert: 28/12-2008 12:53
Sted: Vestfold
Kontakt:

Da har x antall sikkerhetsventiler blåst til himmels..men jeg har forhåpentligvis kommet et mikroskopisk stykke videre med oppgaven...

finn deretter V når h=20cm


[tex]V = {\pi \over {27}}(h^3 - 60h^2 + 900h)[/tex]

[tex]V = {\pi \over {27}}(20^3 - 60*(20)^2 + (900*20))[/tex]

[tex]V = {\pi \over {27}}(8000 - 24000 + 18000)[/tex]

[tex]V = {\pi \over {27}}(2000)[/tex]

[tex]V = {{6283,19} \over {27}}[/tex]

[tex]V = 232,71cm^3 \approx 0,23dm^3 \approx 0,23l[/tex]


finn videre h når V=0,300 liter



denne var mange hakk værre, men i prosessen, har jeg punsha inn følgende i graf funksjonen i min casio...


[tex]{{\pi *(h^3 - 60h^2 + 900h)} \over {27}}[/tex]


Da fikk jeg en graf jeg kunne spore litt på....og valgte å bruke x-calc....

satte inn verdien 300, omskrevet fra 0,3 liter og fant da at jeg får en y verdi på 3,74.....Dette mener jeg da må være radiusen til den lille kjeglen.

men herfra for å finne 'h' er ei nøtt enda..........

er det noen som tar utfordringen med å vise meg hvor veien går videre for å finne 'h'?

har blitt tipset om å finne noe vinkler, men klarer ikke å se hvordan jeg skal gå frem....
Mongoose
Cayley
Cayley
Innlegg: 59
Registrert: 28/12-2008 12:53
Sted: Vestfold
Kontakt:

Også med fare for å kjede vettet av dere her inne, tror jeg at jeg har funnet løsningen på denne oppgaven i sin helhet.... 8-)


Jeg så brått at verdien jeg fant ved å taste inn


[tex]Y_1 = {{\pi\cdot(h^3 - 60h^2 + 900h)} \over {27}}[/tex]

og velge en y verdi på 300 som skal gjenspeile 0,3liter, var høyden i kjeglen, uavhengig av radiusen som nødvendigvis må forandre seg etter variasjon i høyden på kjeglen.

derfor vil jeg ha to verdier for høyden som gir rett volum, innefor de gitte premisser for hvor stor kjeglen kan være for fortsatt å kunne stå inne i den store kjeglen.

videre vil en grafisk avlesning også gi meg den høyden på kjeglen som gir det høyeste volumet.

*klapper meg selv på skuldra og er ganske fornøyd* :lol: :lol:
Svar