løse en ulikhet med fortegnskjema....

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Mongoose
Cayley
Cayley
Innlegg: 59
Registrert: 28/12-2008 12:53
Sted: Vestfold
Kontakt:

Sitter med en innlevering, og skal løse en ulikhet, men oppgaven ber meg å løse den ved å bruke metoden med fortegnskjema....

har på ingen måte problemer med å løse ulikheten, men får meg ikke til å se hvordan jeg skal sette den opp ved hjelp av fortegnsskjema :oops:

[tex] I(x) \ge K(x)[/tex]
[tex]I(x) = - 0,3x^2 + 500x[/tex]
[tex]K(x) = 0,2x^2 + 200x + 25000[/tex]

så hvis noen kan komme med et tips til hvordan jeg skal sette opp den, så fikser jeg resten...

har tenkt på å sette opp fortegnskjema ved å først løse ulikheten og lage en funksjon O(x), men prøver meg her om det er andre måter jeg kan løse denne direkte på.....
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Du skal finne ut når I(x) > K(x). Det er jo det samme som å finne når I(x) - K(x) > 0!

[tex]I(x) \geq K(x)[/tex]

[tex]-0.3x^2 + 500x \geq 0.2x^2 + 200x + 25000[/tex]

Etter litt algebra står vi igjen med:
[tex]-0.5x^2 + 300x - 25000 \geq 0 \quad\quad(*)[/tex]

Faktoriserer ut -0.5.
[tex]-0.5(x^2 - 600x + 50000) \geq 0[/tex]

Løser annengradsligningen.
[tex]-0.5(x-500)(x-100) \geq 0[/tex]

Jeg regner med du kom frem til (*). Ser du nå hvordan du kan bruke fortegnsskjema for å finne ut når venstresiden er større enn null?
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Mongoose
Cayley
Cayley
Innlegg: 59
Registrert: 28/12-2008 12:53
Sted: Vestfold
Kontakt:

Takk for tilbakemelding........

Jeg lagde en fortegnslinje utifra det du satte opp, så da fikk jeg svar på om jeg skulle det eller om man satte det opp på en annen måte....

Så da hadde jeg tenkt rett, men kompliserte det i eget hue i etterkant.. :lol:

så igjen får jeg bare si tusen takk for at noen tar seg tid til å svare meg her inne. har fått mye bra input fra dette nettstedet, som har hjulpet meg fra å 'hate' matematikk og håpe på å bestå, til faktisk å kose meg med det og jobber nå mot den andre enden av skalaen på karakterene 8-)
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Det er bra å bli inspirert! :)

Selv synes jeg det er veldig nyttig å komme inn her og regne på alle mulige oppgaver. Hjelper meg med å holde kunnskapene vedlike!
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Mongoose
Cayley
Cayley
Innlegg: 59
Registrert: 28/12-2008 12:53
Sted: Vestfold
Kontakt:

Markonan skrev:Det er bra å bli inspirert! :)

Selv synes jeg det er veldig nyttig å komme inn her og regne på alle mulige oppgaver. Hjelper meg med å holde kunnskapene vedlike!
Inspirasjon er alltid en kilde til noe positivt, uten tvil......

og man lærer faktisk mye her inne.....

vedlikehold av slike kunnskaper ser jeg også virkelig nytten av..har på ingen måte tenkt matematikk som fag siden jeg hadde det på vgs tilbake i 85... 8-)

og det straffa seg jo når jeg starta opp igjen ja..men morro å få det til lell da..... :)
Svar