Sitter med en innlevering, og skal løse en ulikhet, men oppgaven ber meg å løse den ved å bruke metoden med fortegnskjema....
har på ingen måte problemer med å løse ulikheten, men får meg ikke til å se hvordan jeg skal sette den opp ved hjelp av fortegnsskjema
[tex] I(x) \ge K(x)[/tex]
[tex]I(x) = - 0,3x^2 + 500x[/tex]
[tex]K(x) = 0,2x^2 + 200x + 25000[/tex]
så hvis noen kan komme med et tips til hvordan jeg skal sette opp den, så fikser jeg resten...
har tenkt på å sette opp fortegnskjema ved å først løse ulikheten og lage en funksjon O(x), men prøver meg her om det er andre måter jeg kan løse denne direkte på.....
løse en ulikhet med fortegnskjema....
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Du skal finne ut når I(x) > K(x). Det er jo det samme som å finne når I(x) - K(x) > 0!
[tex]I(x) \geq K(x)[/tex]
[tex]-0.3x^2 + 500x \geq 0.2x^2 + 200x + 25000[/tex]
Etter litt algebra står vi igjen med:
[tex]-0.5x^2 + 300x - 25000 \geq 0 \quad\quad(*)[/tex]
Faktoriserer ut -0.5.
[tex]-0.5(x^2 - 600x + 50000) \geq 0[/tex]
Løser annengradsligningen.
[tex]-0.5(x-500)(x-100) \geq 0[/tex]
Jeg regner med du kom frem til (*). Ser du nå hvordan du kan bruke fortegnsskjema for å finne ut når venstresiden er større enn null?
[tex]I(x) \geq K(x)[/tex]
[tex]-0.3x^2 + 500x \geq 0.2x^2 + 200x + 25000[/tex]
Etter litt algebra står vi igjen med:
[tex]-0.5x^2 + 300x - 25000 \geq 0 \quad\quad(*)[/tex]
Faktoriserer ut -0.5.
[tex]-0.5(x^2 - 600x + 50000) \geq 0[/tex]
Løser annengradsligningen.
[tex]-0.5(x-500)(x-100) \geq 0[/tex]
Jeg regner med du kom frem til (*). Ser du nå hvordan du kan bruke fortegnsskjema for å finne ut når venstresiden er større enn null?
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Lao Tzu
Takk for tilbakemelding........
Jeg lagde en fortegnslinje utifra det du satte opp, så da fikk jeg svar på om jeg skulle det eller om man satte det opp på en annen måte....
Så da hadde jeg tenkt rett, men kompliserte det i eget hue i etterkant..
så igjen får jeg bare si tusen takk for at noen tar seg tid til å svare meg her inne. har fått mye bra input fra dette nettstedet, som har hjulpet meg fra å 'hate' matematikk og håpe på å bestå, til faktisk å kose meg med det og jobber nå mot den andre enden av skalaen på karakterene
Jeg lagde en fortegnslinje utifra det du satte opp, så da fikk jeg svar på om jeg skulle det eller om man satte det opp på en annen måte....
Så da hadde jeg tenkt rett, men kompliserte det i eget hue i etterkant..
så igjen får jeg bare si tusen takk for at noen tar seg tid til å svare meg her inne. har fått mye bra input fra dette nettstedet, som har hjulpet meg fra å 'hate' matematikk og håpe på å bestå, til faktisk å kose meg med det og jobber nå mot den andre enden av skalaen på karakterene
Inspirasjon er alltid en kilde til noe positivt, uten tvil......Markonan skrev:Det er bra å bli inspirert!
Selv synes jeg det er veldig nyttig å komme inn her og regne på alle mulige oppgaver. Hjelper meg med å holde kunnskapene vedlike!
og man lærer faktisk mye her inne.....
vedlikehold av slike kunnskaper ser jeg også virkelig nytten av..har på ingen måte tenkt matematikk som fag siden jeg hadde det på vgs tilbake i 85...
og det straffa seg jo når jeg starta opp igjen ja..men morro å få det til lell da.....