Frekvens-ultralyd-fysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Hei! Jeg driver med en fysikkoppg. Her er den:

1) Ultralyd med høy frekvens blir mye brukt til medisinske undersøkelser. Metoden bygger på at utralydpulser blir sendt ut av en sonde på hudoverflaten, kommer tilbake som ekko fra organer inne i kroppen. Frekvensen blir valgt slik at lyden ikke må gå mer enn 200 bølgelengder for å nå fram til det aktuelle organet.

a) Hvilken frekvens bør ultralyden ha for å gi et godt bilde av et organ som ligger 10 cm inne i kroppen? Hvor lang tid bruker en lydpuls fram og tilbake?

b) Ved hjerteundersøkelser brukes frekvenser i området fra 2 MHz til 5 MHz. Hvor dypt kan vi "se" med denne ultralyden?

Jeg har gjort alle oppg unntatt den ene jeg har skrevet med fet skrift, den med frekvensen i a. Jeg tenkte at jeg bruker formelen V = f*bølgelengde(ladan/bølgelengdetegnet)...men svaret stemmer ikke da.
Noen forslag?

takker for raske svar :)
...
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Én bølgelengde er nødvendigvis 10cm del på 200 bølgelengder.

[tex]\lambda=\frac{10^{-2}m}{200}=\frac{1}{2}\cdot 10^{-4}m[/tex] eller [tex]50 \mu m[/tex]

Lydfarten i vev skal vel være gitt i oppgaven, hvis ikke så, hvis hukommelsen min tjener meg rett, skal den være rundt 1544m/s eller noe i den gaten.

Løs for tiden i s=vt og ellers har du [tex]f=\frac{v}{\lambda}[/tex]

Håper det hjelper deg i dine framtidige møter med liknende oppgaver :)

Edit: klarte selvfølgelig å regne feil over her -_-. Bølgelengden er [tex]\frac{10^{-1}m}{200}[/tex], som blir [tex]500\mu m[/tex]
Svar