benevnelse av luftkoeffisient

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Mongoose
Cayley
Cayley
Innlegg: 59
Registrert: 28/12-2008 12:53
Sted: Vestfold
Kontakt:

Sitter med en problemstilling her.

Luftmotstand og luftmotstandseffekt er temaet.

har oppgitt en luftkoeffisient på 0,2 og en tverrsnittflate på 0,5m^2

skal finne maks hastighet på en kjelke, med fører på totalt 931N

helningsvinkel på bakken er 7,5 grader og man forutsetter at bakken er lang nok til å oppnå maks hastighet.

alt dette er greit, og en oppnår da en hastighet på 19,6m/s.

men oppgaven stiller også en problemstilling rundt luftkoeffisienten, den er ubenevnt i bokji, men siden vi skal ha ut et svar i m/s, så vil denne ha en benevnelse??, er det noen som fikser denne tankegangen, og eventuelt hvordan jeg skal gå frem for å finne hva denne benevnelsen skal være?
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Kunne vært greit omm du viste beregningene dine også.
ntesla
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 28/02-2010 14:55

Vel, luftmotstanden er vel gitt av R=1/2·Cd·rho·v²·A, og hvis du snur på det til Cd=2R/(rho·v²·A) så kan du rimelig lett finne en egnet benevnelse.

Du har i utgangspunktet [N/((kg/m³)·(m/s)²·m²)]=[N·s²/(kg·m)]. Som du vet er F=m·a => a=F/m, slik at du kan erstatte N/kg med m/s². Du sitter da igjen med [m·s²/(m·s²)]. Benevningen faller som du ser bort, slik at koeffisienten er benevnelsesløs.
Mongoose
Cayley
Cayley
Innlegg: 59
Registrert: 28/12-2008 12:53
Sted: Vestfold
Kontakt:

[tex]Fører = 75kg\cdot 9,8 = 735N[/tex]

[tex]kjelke = 20kg\cdot 9,8 = 196N[/tex]

[tex]total = 735N + 196N = 931N[/tex]

[tex]F_P = 931N\cdot \sin 7,5^o = 121,5N[/tex]

[tex]G_N = 931N\cdot \cos 7,5^o = 923N[/tex]

[tex]F_F = 923N\cdot 0,09 = 83,1N[/tex]

[tex]F_P = F_F + k\cdot A\cdot v^2 \to v = \sqrt {\frac{{F_P - F_F }}{{k*A}}} = \sqrt {\frac{{121,5N - 83,1N}}{{0,2\cdot 0,5}}} = 19,6m/s[/tex]

[tex]19,6m/s\cdot 3,6 = 70,5km/h[/tex]

slik regnet jeg, og lenge side jeg gjorde om til LATex skjønte jeg også..så det var på tide 8-)

og ser av svaret fra ntesla, at læreren kun skulle være vrien :lol: men det funka jo..har vridd hue endel på den der..takker
ntesla
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 28/02-2010 14:55

Jeg ser du har luftmotstand som F=k·A·v², noe som innebærer at tettheten for luft (og faktoren 1/2) er ganget inn i k. Med andre ord k=rho·Cd/2, som igjen gjør at din k har enheten for tetthet (kg/m³), mens den egentlige koeffisienten er dimensjonsløs. :)
Mongoose
Cayley
Cayley
Innlegg: 59
Registrert: 28/12-2008 12:53
Sted: Vestfold
Kontakt:

ntesla skrev:Jeg ser du har luftmotstand som F=k·A·v², noe som innebærer at tettheten for luft (og faktoren 1/2) er ganget inn i k. Med andre ord k=rho·Cd/2, som igjen gjør at din k har enheten for tetthet (kg/m³), mens den egentlige koeffisienten er dimensjonsløs. :)
så det du egentlig sier, er at forfatteren av læreboka har forenklet det slik at det ble mer vrient å forstå!! (og egentlig galt).....Rolf Meek har ikke definert inn din formel for luftmotstand, men den som jeg har brukt, relatert til at jeg får oppgitt k=0,2

og k er fortsatt ubenevnt i oppgavene vi har å jobbe med........

takker for flott oppklaring her....
Svar