Syrer, baser, pH og sånn...

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Hei igjen, og nå har jeg noen enda flere kjemioppgaver jeg sitter litt fast på her. Etter å ha gjort masse oppgaver har jeg plukket ut disse jeg ikke skjønner. :? Kapittelet er syrer og baser.

1) Hvor mye vil pH endre seg hvis vi dobler vannmengden i
a) en 0,20 M løsning av HCl.
b) en 0,20 M løsning av H2SO4.
(...her er det ikke oppgitt noe volum, hva skal jeg tenke på da?)


2) 0,530 g NaOH blir løst i vann og fortynnet til 1,00 dm^3.
a) Finn løsningens pH-verdi.
b) Hvor mange dm^3 0,100 M HCl-løsning går med for å nøytralisere natriumhydroksidløsningen?
c) Hva blir pH i løsningen dersom vi tilsetter den nøytrale løsningen i b ytterligere 500 dm^3 av HCl-løsningen?
(jeg har gjort a og b, det er c jeg lurer på).

Svarene jeg fikk på oppg 2
a) 12,1.
b) 133 cm^3.
c) ?


3) Finn pH-verdien i følgende løsninger:
a) 5 g CaO løses i 1 dm^3 vann.
b) 5 g Na2O løses i 2 dm^3 vann.


4) Når vi løser oksider av alkali og jordalkalimetaller i vann, får vi basisk løsning.
a) Når vi løser x mol CaO i 1 dm^3 vann, får vi en løsning med pH=11,3. Finn x.
b) Når vi løser y gram Na2O i 1 dm^3 vann, får vi en løsning med pH= 13. Finn y.

Det er fremgangsmåten på disse oppgavene jeg er usikker på, og jeg takker veldig mye for all hjelp jeg kan få. Helst raske svar! :)
...
Chubchub
Noether
Noether
Innlegg: 38
Registrert: 19/01-2010 13:12

Hei,
1) Tenk deg et hvilket som helst volum, for eksempel 1L. pH er avhengig av konsentrasjon, ikke volum direkte.

2) Fortynningsformelen: [tex]C_1 V_1 = C_2 V_2[/tex]

3)Se om stoffene er løselige i vann. Se om de har noen syre/base komponenter. Finn evt. [tex]K_a[/tex] / [tex]K_b[/tex]. Gå veien om mol, finn molaritet, sett opp likevektsligningene, løs for x og ta -log til svaret for å få pH.

4) Her går du bare motsatt vei som i 3).

Håper det hjelper litt, lykke til.

PS: Husk at [tex][H^+] = 10^{- pH}[/tex]
Svar