Derivasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Dina123
Cayley
Cayley
Innlegg: 86
Registrert: 28/11-2008 16:38

Jeg lurte på hvordan man deriverer f(x)= (1/ln 2)2^X -X
Jeg har prøvd å bruke produktregelen, men jeg kommer ikke stortsett lengre

Takker for all hjelpen :D
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Ett lite hint:

[tex]2^x = e^{x\cdot ln2}[/tex]

Da er den ikke så vanskelig lenger :)

Edit:
Jeg kan jo forklare hvorfor det er slik. Siden e^x og ln x er inverse funksjoner, så man kan alltids skrive om utrykk. F.eks.

[tex]x = e^{ln x}[/tex]

Fordelen ved å skrive om slik, er selvfølgelig regelen:

[tex]ln a^b = b\cdot ln a[/tex]

Ved å bruke dette kan [tex]a^x[/tex] skrives som [tex]e^{x \cdot ln a}[/tex]
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Dina123
Cayley
Cayley
Innlegg: 86
Registrert: 28/11-2008 16:38

jeg forstår det fortsatt ikke, og vet ikke hvordan jeg skal komme fram for å løse stykke
kimjonas
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 324
Registrert: 24/04-2007 15:53
Sted: Gjøvik

Er det nødvendig med produktregelen her da, ettersom [tex]\frac{1}{ln2}[/tex] er konstant?

[tex](\frac{2^{x}}{ln2}-x)[/tex]' [tex]= \frac{2^{x}*ln2}{ln2}-1[/tex], for så å forkorte? litt usikker selv
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

[tex] f\left( x \right) = \frac{1}{{\ln \left( 2 \right)}}2^x - x [/tex]

[tex] \frac{d}{{dx}}f\left( x \right) = \frac{1}{{\ln \left( 2 \right)}} \cdot 2^x \cdot \ln \left( 2 \right) - 1 \Leftrightarrow \frac{{2^x \ln \left( 2 \right) - \ln \left( 2 \right)}}{{\ln \left( 2 \right)}} \Leftrightarrow \frac{{\left( {2^x - 1} \right)\ln \left( 2 \right)}}{{\ln \left( 2 \right)}} \Leftrightarrow {\rm{ }}\underline{\underline {{\rm{ }}2^x - 1 = 0{\rm{ }}n{\aa}r{\rm{ }}x = 0{\rm{ }}}} {\rm{ }} [/tex]

Riktig det kimjonas ^^

[tex]\frac{d}{dx} a^x \, = \, a^x \cdot \ln(a)[/tex]
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Svar