Lese på R2 og kjemi2 i sommer... ?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Hei,

Jeg skal ha R2 og kjemi2 neste år og har lyst å lese litt på dette i sommerferien. Vet noen her om noen kurs, evt opplegg der man kan få undervisning i slike realfag i sommerferien? Sånn type kurs/opplegg der man repeterer noe av det fra vg2 og forbereder seg til neste skoleår? Jeg synes det hadde vært greit å være litt forberedt på det som skal komme. Helst et sted i Oslo-området.

Takker for tips =)
...
kimjonas
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 324
Registrert: 24/04-2007 15:53
Sted: Gjøvik

Hvorfor ønsker du å få ekstraundervisning og repetisjon av R1 og Kjemi1 i dette i sommerferien? Ville du ikke fått like stort utbytte av å tusle gjennom boka på egenhånd, og om det er noe som man trenger hjelp til, så er det jo også bare å spørre på forumet?

Jeg tenker selv også å gå igjennom pensum i sommerferien, i hovedsak R2 og fysikk 2 (men har også valgt kjemi 2). Ender du opp med å ikke dra på ekstraundervisning, og om du er interessert, så kan vi jo prøve å arbeide litt sammen over nett?
Aurum
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 25/04-2010 20:06
Sted: Trondheim

Jeg har også planer om å lese på pensum i R2, kjemi 2 og fysikk 2 i ferien, men jeg skal gjøre det på egen hånd. Ettersom du har valgt å fortsette med realfag, regner jeg med at du ligger ganske greit an i VG2-fagene, og du burde dermed ikke ha store greiene å repetere. Mange skolebøker har dessuten litt repetisjon fra VG2-fag i begynnelsen av hvert kapittel, som kan være til god hjelp.

Som kimjonas sier tror jeg faktisk du har like godt utbytte av å lese alene. Kan ikke si jeg vet om sånne kurs uansett, annet enn at du kanskje kan få med deg noen herfra for å lese sammen. Uansett får du ha lykke til! :)
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Vet heller ikke om noe sånt opplegg, dumt egentlig.
Vet dere om noen sider der man kan laste ned bøkene eller noe?

OG: Pensumet i kjemi2 og r2 kan da ikke være veldig mye vanskeligere enn kjemi1 og r1? Alt er vel ikke helt nytt? Kjemilæreren sier konstant hvor vanskelig og tungt faget blir neste år, men hun er litt gal uansett.

Tenkte på å repetere noe, siden jeg lett "glemmer" ting.
Jeg kan jo lese pensumet på egenhånd også, men greia er at det er litt lettere å fokusere hvis det er sånn ordentlig/seriøst opplegg. Det er lett å bli distrahert når det ferie og greier føler jeg. :P

Får se hva jeg får til. Kan jo selvfølgelig spørre og samarbeide her.

Takk for respons! ^^
...
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

R2 er lett, K2 aner jeg ingenting om. Men er jo ikke noe problem om vi bare snakker sammen. Kan jo fint klare å motivere hverandre ;)

Pm er sendte slutten er @broadpark.no

Bare meg som skal lese på Fy2 ? Tar ikke kjemi...

Var et kurs i bergen, men der var jeg for sein å melde meg på.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
kimjonas
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 324
Registrert: 24/04-2007 15:53
Sted: Gjøvik

Nebuchadnezzar skrev:R2 er lett, K2 aner jeg ingenting om. Men er jo ikke noe problem om vi bare snakker sammen. Kan jo fint klare å motivere hverandre ;)

Pm er sendte slutten er @broadpark.no

Bare meg som skal lese på Fy2 ? Tar ikke kjemi...

Var et kurs i bergen, men der var jeg for sein å melde meg på.
Muligheter for at jeg skal det også..
Sievert
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 178
Registrert: 01/11-2009 12:03

RKT, du har vel egentlig 2 (3?) muligheter;

1. Avtale med bibliotekaren på skolen din om du får låne bøkene over ferien

2. Låne bøker fra din lokale Deichman bibliotek

3. (Optional): Kjøpe bøkene. :roll:

2'ern fungerer ganske bra, hehe :)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Jeg har en venn som låner bøker, tar bilde av hver side i boken og sender meg ^^
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
kimjonas
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 324
Registrert: 24/04-2007 15:53
Sted: Gjøvik

Stakkars venn :P
Philo
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 05/01-2010 03:43

Siden du bor i Oslo kunne du bare sneket deg med på "oppfrisknings" kurs i mattematikk med varighet på en uke.
Du kan enten dra på Høgskolen eller UiO. Her blir r2/3mx gått igjennom raskt.
og du får et oppgavesett utdelt. Kurset holdes på slutten av sommeren.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Håper det er noe lignende i bergen.. Om ikke så er det jo bare å sitte å preike matteskit over msn. ^^ Eller her.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

RKT skrev:OG: Pensumet i kjemi2 og r2 kan da ikke være veldig mye vanskeligere enn kjemi1 og r1? Alt er vel ikke helt nytt? Kjemilæreren sier konstant hvor vanskelig og tungt faget blir neste år, men hun er litt gal uansett.
Du kommer til å få deg et sjokk fra en annen verden når du setter deg inn i Kjemi 2-pensumet... Du skal heller ikke kimse av R2, selv om det riktig nok følger logisk etter R1.
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Får se hva jeg får til i sommer, og skal i hvert fall prøve å lese noe. :P
Philo skrev:Siden du bor i Oslo kunne du bare sneket deg med på "oppfrisknings" kurs i mattematikk med varighet på en uke.
Du kan enten dra på Høgskolen eller UiO. Her blir r2/3mx gått igjennom raskt.
og du får et oppgavesett utdelt. Kurset holdes på slutten av sommeren.
Hvordan er det man melder seg på dette? Og når skjer det(dato) og hvor kan jeg lese mer om det?

Realist1: Er kjemi2-pensumet virkelig vanskelig? Håper jeg ikke angrer på at jeg valgte det!

=)
...
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

Kjemi 2 er ikke drømmefaget mitt heller.

Fy2: 6
R2: 6
Kj2: 4

Om du har planer om å komme inn på en linje med høyt poengkrav, ville jeg kanskje heller tatt IT2 og lært litt kjemi på siden.
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Det kan godt hende du klarer deg fin-fint i Kjemi 2, men det som gjør at jeg vet du kommer til å få et stort sjokk, er denne oppfattelsen:
"Pensumet i kjemi2 kan da ikke være veldig mye vanskeligere enn kjemi1?"

For det er veldig, veldig, veldig feil. Kjemi 1 er barnemat for en med R1, mens Kjemi 2 ... det er noe helt annet.
Svar