Eksamen i R2 26.05.10

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

VegardH
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 26/05-2010 16:08

Sensorveiledningen er lagt ut:
http://www.udir.no/upload/Eksamen/Vider ... edning.pdf

Hva synes dere om oppgavene? Må si det var snilt av dem å gi oss samme funksjon gjennom omtrent hele Del 2, slik at vi kunne peke tilbake på tidligere svar.
EDIT: Selv synes jeg oppgavene var greie. Var betydelig forskjell på tiden en trengte på del 1 i forhold til del 2 da, men det er mulig det bare var meg. Alternativ 1 på oppgave 6 var jo veldig grei, i og med at en hadde behandlet funksjonen tidligere. Hvis det ikke er noe jeg har oversett da :p
Sist redigert av VegardH den 26/05-2010 16:27, redigert 2 ganger totalt.
Erikj
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 22/11-2009 15:21

jeg sletta tråden jeg lagde...
synes eksamen var overraskende lett egentlig. veldig mye "vis hvordan du gjør" osv.

hva fikk du på 4b) og 4 d)?
VegardH
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 26/05-2010 16:08

Hrm, husker ikke hva 4b) og d) gikk ut på. Noen som vet om oppgaveteksten også blir lagt ut?
EDIT: Er enig med deg angående vanskelighetsgraden. Jeg ble positivt overrasket over at de fleste oppgavene virket relativt rett frem. Men dette gjør meg bare nervøs for at jeg har oversett noe helt åpenbart i teksten, ala å ikke forstå ironien i en tekst på norsk hovedmålseksamen :p
Gore
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 25/05-2010 12:47

4d) var enten den hvor du skulle finne f(x) = Ae^(-0.2x)*sin(x-"theta")

eller så var det den hvor man skulle forklare hvorfor q(x) <_ f(x) <_ p(x), men tror denne var 4e)
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

noen som har oppgavene...?
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Erikj
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 22/11-2009 15:21

Fikk hele oppgavesettet + kopi av svarene mine, tror alle kunne ta med oppgavesettet.
Vil ikke bruke tid på å skrive inn alt her nå, men kan kanskje senere om ingen andre har gjort det.

4 e var den med Asin(x+ø)
4b var nullpunktene.
anlif
Cayley
Cayley
Innlegg: 81
Registrert: 13/09-2009 14:47
Sted: Trondheim

kan slenge opp oppgaven i morgen, da jeg ikke har en sjit å gjøre nå :)

Hadde eksamen jeg og, syntes den var ekstremt lett i forhold til forventningene. Tror jeg har det meste rett altså, på Del 2 burde jeg ha alt rett hvis jeg ikke har oversett noe. Der sto jo alle svarene oppgitt omtrent.

R1 eksamen jeg hadde i fjor vinter var mye verre =P
3DG3
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 19/04-2010 18:42

anlif skrev: R1 eksamen jeg hadde i fjor vinter var mye verre =P
enig, denne var overraskende lett, hvis jeg ikke har slurvefeil har jeg alt utenom den siste på oppgave 4 rett. Brukte alt for lang tid på å se at det var funksjonsverdier og ikke x-verdier det var snakk om i oppgave 4d.
Solveig
Cayley
Cayley
Innlegg: 54
Registrert: 09/03-2005 22:56
Sted: Oslo

Den eksamenen der var jo helt forferdelig! Det var jo omtrent ingen regning på Del 2, og du kunne hele tiden referere til tidligere oppgaver. Dessuten var den ekstremt ensformig og kjedelig. Ingen spretne oppgaver! Matte er så mye mer enn funksjonsdrøfting. :(
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Solveig skrev:Den eksamenen der var jo helt forferdelig! Det var jo omtrent ingen regning på Del 2, og du kunne hele tiden referere til tidligere oppgaver. Dessuten var den ekstremt ensformig og kjedelig. Ingen spretne oppgaver! Matte er så mye mer enn funksjonsdrøfting. :(
titta litt på den igår, merksnodig eksamensoppgave!
hele del 2 sentrert omkring en funksjon (diff. lik.), dog med litt variasjoner
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Solveig
Cayley
Cayley
Innlegg: 54
Registrert: 09/03-2005 22:56
Sted: Oslo

Janhaa skrev:
Solveig skrev:Den eksamenen der var jo helt forferdelig! Det var jo omtrent ingen regning på Del 2, og du kunne hele tiden referere til tidligere oppgaver. Dessuten var den ekstremt ensformig og kjedelig. Ingen spretne oppgaver! Matte er så mye mer enn funksjonsdrøfting. :(
titta litt på den igår, merksnodig eksamensoppgave!
hele del 2 sentrert omkring en funksjon (diff. lik.), dog med litt variasjoner
Joda, du måtte kunne løse enkle difflikninger og litt trigonometri og litt om følger og rekker, men det var ikke mye regning, og heller ikke mye dybde. Veldig glad for at difflikninger kom inn og sannsynlighet gikk ut, men bortsett fra det skulle jeg gjerne hatt 3MX over R2. :(
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Solveig skrev:
Janhaa skrev:
Solveig skrev:Den eksamenen der var jo helt forferdelig! Det var jo omtrent ingen regning på Del 2, og du kunne hele tiden referere til tidligere oppgaver. Dessuten var den ekstremt ensformig og kjedelig. Ingen spretne oppgaver! Matte er så mye mer enn funksjonsdrøfting. :(
titta litt på den igår, merksnodig eksamensoppgave!
hele del 2 sentrert omkring en funksjon (diff. lik.), dog med litt variasjoner
Joda, du måtte kunne løse enkle difflikninger og litt trigonometri og litt om følger og rekker, men det var ikke mye regning, og heller ikke mye dybde. Veldig glad for at difflikninger kom inn og sannsynlighet gikk ut, men bortsett fra det skulle jeg gjerne hatt 3MX over R2. :(
litt artig du nevnte 3MX, fordi jeg prata med en kollega om akkurat d i går.
han sensurerer 3MX priv. jeg titta på den eksamensoppgava også, og den var mer interessant og varierte (sjølsagt).
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Til dere lærere: Hvem er det egentlig som lager eksamen i 2mx, 3mx, r1,r2 etc.? Er det en gruppe tilfeldige lærere eller er det slik at alle lærere kan sende inn forslag til oppgaver som deretter plukkes ut? Hvem er det som sitter med hovedansvaret osv.?
Sisyphos
Cayley
Cayley
Innlegg: 68
Registrert: 18/08-2006 11:09

Det er en komite som lager settene. Den består bl a av lærere som underviser i vgs. De er takknemlige (vil jeg tro) om forslag til oppgaver som passer (vi er blitt spurt om dette på tidligere møter). I tillegg bruker de endel tid på å se gjennom eksamensoppgaver fra andre land for å finne artige tilnærminger til oppgavene sine.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Sisyphos skrev:Det er en komite som lager settene. Den består bl a av lærere som underviser i vgs. De er takknemlige (vil jeg tro) om forslag til oppgaver som passer (vi er blitt spurt om dette på tidligere møter). I tillegg bruker de endel tid på å se gjennom eksamensoppgaver fra andre land for å finne artige tilnærminger til oppgavene sine.
Takk for svar:)
Svar