Eksamen i R2 26.05.10

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Sisyphos
Cayley
Cayley
Innlegg: 68
Registrert: 18/08-2006 11:09

Kalles oppgavenemnda /eksamensnemnda og har en leder (fra Østfold)
Solveig
Cayley
Cayley
Innlegg: 54
Registrert: 09/03-2005 22:56
Sted: Oslo

Janhaa skrev:
Solveig skrev:
Janhaa skrev: titta litt på den igår, merksnodig eksamensoppgave!
hele del 2 sentrert omkring en funksjon (diff. lik.), dog med litt variasjoner
Joda, du måtte kunne løse enkle difflikninger og litt trigonometri og litt om følger og rekker, men det var ikke mye regning, og heller ikke mye dybde. Veldig glad for at difflikninger kom inn og sannsynlighet gikk ut, men bortsett fra det skulle jeg gjerne hatt 3MX over R2. :(
litt artig du nevnte 3MX, fordi jeg prata med en kollega om akkurat d i går.
han sensurerer 3MX priv. jeg titta på den eksamensoppgava også, og den var mer interessant og varierte (sjølsagt).
Tviler ikke. Er ikke akkurat noe stort kunnskapsløft i realfagene, muligens med unntak av kjemi (sånn rent bortsett fra all biokjemien).
Auto-n00b
Noether
Noether
Innlegg: 43
Registrert: 27/03-2005 16:22

Heisann,

flere jeg kjenner spekulerer i om eksamen i kurset Matematikk R2 med viten og vilje er laget for å være "enkel" slik at man på det vis greier å få inn nok folk på NTNU, hvor det er krav at man minst må ha karakteren 4 i matematikk (standpunkt så vel som eksamen).

Jeg må få presisere at dette bare er påstander, og det hele er selvfølgelig helt kontrafaktisk/spekulativt.

Selv avla jeg eksamen i 3MX i det herrens år 2006, og jeg må si jeg var utrolig lettet over å komme opp i matematikk fremfor kjemi (daværende 3KJ) eller fysikk (3FY).

Det er litt snodig at sannsynlighet og statistikk er fjernet fra dette matematikkurset (R2), men det er vel kanskje fordi kurset i første rekke er rettet mot sivilingeniørliknende studier?
Solveig
Cayley
Cayley
Innlegg: 54
Registrert: 09/03-2005 22:56
Sted: Oslo

Det er vel ikke noe rarere å utelate sannsynlighet enn å utelate difflikninger? Vi har dessuten en del sannsynlighet i R1. :)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Auto-n00b skrev: flere jeg kjenner spekulerer i om eksamen i kurset Matematikk R2 med viten og vilje er laget for å være "enkel" slik at man på det vis greier å få inn nok folk på NTNU, hvor det er krav at man minst må ha karakteren 4 i matematikk (standpunkt så vel som eksamen).


Det er litt snodig at sannsynlighet og statistikk er fjernet fra dette matematikkurset (R2), men det er vel kanskje fordi kurset i første rekke er rettet mot sivilingeniørliknende studier?
Jeg tviler sterkt på at dette er riktig, i så fall er det ren idioti fra skolesystemets side. Selv for ti år siden var nivået på matematikkunnskapene til nye studenter ved NTNU altfor lavt i forhold til nivåene på de grunnleggende matematikkemnene, med jevne strykprosenter på 30-40 prosent. Hvordan blir strykprosentet dersom man senker matematikkravene i VGS?

Sannsynlighet og statistikk er dessuten ganske så viktige emner innen svært mange siv.ing. grener.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Solveig skrev:
Janhaa skrev:
Solveig skrev:[quote="Janhaa
Tviler ikke. Er ikke akkurat noe stort kunnskapsløft i realfagene, muligens med unntak av kjemi (sånn rent bortsett fra all biokjemien).
enig med der her også, kjemi 2 er ok den, bortsett fra biokjemi (kap. 7 og 8 i kjemien stemmer). biokjemi er ikke noe for en som er utdanna innen teoretisk kjemi.... :)
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Solveig
Cayley
Cayley
Innlegg: 54
Registrert: 09/03-2005 22:56
Sted: Oslo

Janhaa skrev:
Solveig skrev:
Janhaa skrev: enig med der her også, kjemi 2 er ok den, bortsett fra biokjemi (kap. 7 og 8 i kjemien stemmer). biokjemi er ikke noe for en som er utdanna innen teoretisk kjemi.... :)
Åja, så du er kjemilærer? Nei, kapittel 7 kan jeg orke å gjøre litt oppgaver i, kap.8 leste jeg gjennom en gang i går og krysser fingrene for at det ikke kommer på eksamen. (;
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Solveig skrev:
Janhaa skrev:
Solveig skrev: Åja, så du er kjemilærer? Nei, kapittel 7 kan jeg orke å gjøre litt oppgaver i, kap.8 leste jeg gjennom en gang i går og krysser fingrene for at det ikke kommer på eksamen. (;
ja, er kjemilærer. og kap. 8 hører strengt tatt ikke med i en kjemi bok. synes de kunne fulgt opp med termodynomikk (termokjemi) i K2. og evt lett innføring i kvantekjemi (som blir mer og mer viktig).

Ja, jeg veit dette er OT på matematikk.net

Jan
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Janhaa skrev:
Solveig skrev:
Janhaa skrev: ja, er kjemilærer. og kap. 8 hører strengt tatt ikke med i en kjemi bok. synes de kunne fulgt opp med termodynomikk (termokjemi) i K2. og evt lett innføring i kvantekjemi (som blir mer og mer viktig).

Ja, jeg veit dette er OT på matematikk.net

Jan
Der er jeg enig. Jeg synes orbitalteori og termokjemi er for lite representert i vgs-kursene når man tenker på hvor viktige disse disiplinene er for å forstå når/hvorfor reaksjoner skjer og hva slags molekyler som kan formes osv.
Solveig
Cayley
Cayley
Innlegg: 54
Registrert: 09/03-2005 22:56
Sted: Oslo

espen180 skrev:
Janhaa skrev:
Solveig skrev: Der er jeg enig. Jeg synes orbitalteori og termokjemi er for lite representert i vgs-kursene når man tenker på hvor viktige disse disiplinene er for å forstå når/hvorfor reaksjoner skjer og hva slags molekyler som kan formes osv.
Stemmer helt sikkert, høres morsommere ut med kvantekjemi. Termodynamikk har vi en del av i Fysikk 1. (:
Svar