R2 topp og bunnpunkt

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Sarah
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 13/11-2010 17:58

Sliter med å finne nullpunktene til denne funksjonen som har [tex]{x E [0,\frac{2pi}{3}]}[/tex];

[tex]{f(x)= 6 sin x-8sin^3 x}[/tex]

Har funnet ut at den deriverte er;
[tex]{f(x)= 6 cos x-24 sin^2 x * cos x}[/tex]

noen som kan hjelpe?

EDIT: Topp og bunnpunktene*
Sist redigert av Sarah den 12/12-2010 10:05, redigert 1 gang totalt.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hvorfor tenker du på den deriverte når du skal finne nullpunkter? Et nullpunkt er et punkt på funksjonen der funksjonsverdien er 0. Den deriverte gir deg stigningen til funksjonen, men den kan jo være hva som helst i et nullpunkt. Det du må gjøre her er å sette f(x) lik 0. Ser du hva du kan gjøre videre da?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Sarah
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 13/11-2010 17:58

Beklager, men jeg skrev feil. Jeg sliter med å finne topp og bunnpunktene!
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Sarah skrev:Beklager, men jeg skrev feil. Jeg sliter med å finne topp og bunnpunktene!
start sånn:

[tex]6\cos(x)*\left(1\,-\,4\sin^2(x)\right)=0[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Sarah
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 13/11-2010 17:58

Janhaa skrev:
Sarah skrev:Beklager, men jeg skrev feil. Jeg sliter med å finne topp og bunnpunktene!
start sånn:

[tex]6\cos(x)*\left(1\,-\,4\sin^2(x)\right)=0[/tex]
Det har jeg gjort, og jeg har funnet 2 av dem, som er pi/2 og pi/6. Men det er 2 løsninger til, som jeg ikke klarer å finne.

Riktig svar; pi/2, pi/6, 0 og 2pi/3
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Sarah skrev:
Janhaa skrev:
Sarah skrev:Beklager, men jeg skrev feil. Jeg sliter med å finne topp og bunnpunktene!
start sånn:
[tex]6\cos(x)*\left(1\,-\,4\sin^2(x)\right)=0[/tex]
Det har jeg gjort, og jeg har funnet 2 av dem, som er pi/2 og pi/6. Men det er 2 løsninger til, som jeg ikke klarer å finne.
Riktig svar; pi/2, pi/6, 0 og 2pi/3
jeg får samme som deg!
punktene: 0 og (2[symbol:pi])/3 er jo funksjonens nullpunkter...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Sarah
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 13/11-2010 17:58

Janhaa skrev:
Sarah skrev:
Janhaa skrev: start sånn:
[tex]6\cos(x)*\left(1\,-\,4\sin^2(x)\right)=0[/tex]
Det har jeg gjort, og jeg har funnet 2 av dem, som er pi/2 og pi/6. Men det er 2 løsninger til, som jeg ikke klarer å finne.
Riktig svar; pi/2, pi/6, 0 og 2pi/3
jeg får samme som deg!
punktene: 0 og (2[symbol:pi])/3 er jo funksjonens nullpunkter...
Ja, det har jeg funnet på forrige oppgave. Men læreren min sa at et punkt kan både være en toppunkt og et nullpunkt. Og det kan man se når man tegner grafen. Men jeg klarer fortsatt ikke å finne de topp og bunnpunktene ved regning.
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

Nullpunkter:

[tex]f(x)=0 \Leftrightarrow 6 sin x - 8 sin^3 x = 0 \\ \ \ \ \ \ \ \ \ \Leftrightarrow sin x (6-8 sin x^2) = 0 \\ \ \ \ \ \ \ \ \ \Leftrightarrow sin x=0 \ \vee \ 6-8sin x^2 =0 \\ \ \ \ \ \ \ \ \ \Leftrightarrow sin x=sin 0 \ \vee \ \pm \frac{\sqrt{3}}{2}=sin x \\ \ \ \ \ \ \ \ \ \Leftrightarrow sin x=sin 0 \ \vee \ \pm sin {\frac{\pi}{3}}=sin x\\ \ \ \ \ \ \ \ \ \Leftrightarrow sin x=sin 0 \ \vee \ sin {\frac{\pi}{3}}=sin x \ \vee \ sin (-{\frac{\pi}{3}})=sin x \\ \ \ \ \ \ \ \ \ \Leftrightarrow x=0 \ \vee \ x=\pi \ \vee \ x=\frac{\pi}{3} \ \vee \ x=\frac{2 \pi}{3} \ \vee \ x=-\frac{\pi}{3} \ \vee \ x=\frac{4\pi}{3}\\ \ \ \ \ \ \ \ \ \Rightarrow x=\frac{k\pi}{3} \forall k \in \mathbb{Z}[/tex]

I intervallet [tex][0;\frac{2\pi}{3}][/tex] Har bare x tre mulige verdier for nullpunkt, faktisk [tex]\{0;\frac{\pi}{3};\frac{2\pi}{3}\}[/tex].
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
Sarah
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 13/11-2010 17:58

Thales skrev:Nullpunkter:

[tex]f(x)=0 \Leftrightarrow 6 sin x - 8 sin^3 x = 0 \\ \ \ \ \ \ \ \ \ \Leftrightarrow sin x (6-8 sin x^2) = 0 \\ \ \ \ \ \ \ \ \ \Leftrightarrow sin x=0 \ \vee \ 6-8sin x^2 =0 \\ \ \ \ \ \ \ \ \ \Leftrightarrow sin x=sin 0 \ \vee \ \pm \frac{\sqrt{3}}{2}=sin x \\ \ \ \ \ \ \ \ \ \Leftrightarrow sin x=sin 0 \ \vee \ \pm sin {\frac{\pi}{3}}=sin x\\ \ \ \ \ \ \ \ \ \Leftrightarrow sin x=sin 0 \ \vee \ sin {\frac{\pi}{3}}=sin x \ \vee \ sin (-{\frac{\pi}{3}})=sin x \\ \ \ \ \ \ \ \ \ \Leftrightarrow x=0 \ \vee \ x=\pi \ \vee \ x=\frac{\pi}{3} \ \vee \ x=\frac{2 \pi}{3} \ \vee \ x=-\frac{\pi}{3} \ \vee \ x=\frac{4\pi}{3}\\ \ \ \ \ \ \ \ \ \Rightarrow x=\frac{k\pi}{3} \forall k \in \mathbb{Z}[/tex]

I intervallet [tex][0;\frac{2\pi}{3}][/tex] Har bare x tre mulige verdier for nullpunkt, faktisk [tex]\{0;\frac{\pi}{3};\frac{2\pi}{3}\}[/tex].
Alle de tre nullpunktene har jeg funnet, men jeg klarer ikke å finne alle topp og bunnpunktene.
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

Topp og bunnpunkter

Får å finne topp og bunnpunkter må vi vite når f'x=0.

[tex]f^{\prime}(x)=0 \Leftrightarrow 6 cos x - 24 cos x sin x^2 = 0 \\ \ \ \ \ \ \ \ \ \Leftrightarrow 6 cos x (1-4 sin x^2) = 0 \\ \ \ \ \ \ \ \ \ \Leftrightarrow cos x=0 \ \vee \ 1-4sin x^2 =0 \\ \ \ \ \ \ \ \ \ \Leftrightarrow cos x=cos {\frac{\pi}{2}} \ \vee \ \pm \frac{1}{2}=sin x \\ \ \ \ \ \ \ \ \ \Leftrightarrow cos x=cos{\frac{\pi}{2}} \ \vee \ \pm sin {\frac{\pi}{6}}=sin x\\ \ \ \ \ \ \ \ \ \Leftrightarrow cos x=cos{\frac{\pi}{2}} \ \vee \ sin {\frac{\pi}{6}}=sin x \ \vee \ sin (-{\frac{\pi}{6}})=sin x \\ \ \ \ \ \ \ \ \ \Leftrightarrow x=\frac{\pi}{2} \ \vee \ x=-\frac{\pi}{2} \ \vee \ x=\frac{\pi}{6} \ \vee \ x=\frac{5 \pi}{6} \ \vee \ x=-\frac{\pi}{6} \ \vee \ x=\frac{7\pi}{6}\\ \ \ \ \ \ \ \ \ \Rightarrow x=\frac{(2k+1)\pi}{6} \forall k \in \mathbb{Z}[/tex]

I intervallet [tex][0;\frac{2\pi}{3}][/tex] Har kan bare k være 1 og 2 [tex]\Rightarrow x \in \{\frac{\pi}{6};\frac{\pi}{2}\}[/tex].
Dette er topp og bunnpunktene i det gitte intervallet
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
Sarah
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 13/11-2010 17:58

Thales skrev:Topp og bunnpunkter

Får å finne topp og bunnpunkter må vi vite når f'x=0.

[tex]f^{\prime}(x)=0 \Leftrightarrow 6 cos x - 24 cos x sin x^2 = 0 \\ \ \ \ \ \ \ \ \ \Leftrightarrow 6 cos x (1-4 sin x^2) = 0 \\ \ \ \ \ \ \ \ \ \Leftrightarrow cos x=0 \ \vee \ 1-4sin x^2 =0 \\ \ \ \ \ \ \ \ \ \Leftrightarrow cos x=cos {\frac{\pi}{2}} \ \vee \ \pm \frac{1}{2}=sin x \\ \ \ \ \ \ \ \ \ \Leftrightarrow cos x=cos{\frac{\pi}{2}} \ \vee \ \pm sin {\frac{\pi}{6}}=sin x\\ \ \ \ \ \ \ \ \ \Leftrightarrow cos x=cos{\frac{\pi}{2}} \ \vee \ sin {\frac{\pi}{6}}=sin x \ \vee \ sin (-{\frac{\pi}{6}})=sin x \\ \ \ \ \ \ \ \ \ \Leftrightarrow x=\frac{\pi}{2} \ \vee \ x=-\frac{\pi}{2} \ \vee \ x=\frac{\pi}{6} \ \vee \ x=\frac{5 \pi}{6} \ \vee \ x=-\frac{\pi}{6} \ \vee \ x=\frac{7\pi}{6}\\ \ \ \ \ \ \ \ \ \Rightarrow x=\frac{(2k+1)\pi}{6} \forall k \in \mathbb{Z}[/tex]

I intervallet [tex][0;\frac{2\pi}{3}][/tex] Har kan bare k være 1 og 2 [tex]\Rightarrow x \in \{\frac{\pi}{6};\frac{\pi}{2}\}[/tex].
Dette er topp og bunnpunktene i det gitte intervallet
Disse punktene har jeg også funnet, men fasiten sier at det er 2 punkter til, som er 0 og 2pi/3.
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

Sarah skrev: Disse punktene har jeg også funnet, men fasiten sier at det er 2 punkter til, som er 0 og 2pi/3.
Ah, nå forsåt jeg. 0 og 2[symbol:pi] /3 er ikke toppunkt eller bunnpunkt fordi f'(0) og f'(2[symbol:pi] /3) [symbol:ikke_lik] 0. Dermed så er ellers fasiten feil, ellers så har du oversett en del av oppgaven...

EDIT:

Sjekk om oppgaven spørr om topp og bunnpunkt til f'(x). For da får du nemlig 0 og 2 [symbol:pi] /3 :wink:
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
Håkon K
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 25/10-2010 14:04

Du har regnet helt riktig, og funnet de globale topp-, og bunnpunkter når [tex]x \in \left[ 0, \frac{2\pi }3 \right][/tex]. Fasiten har derimot også tatt med endepunktene da definisjonsmengden for [tex]f[/tex] er et lukket intervall.
Sarah
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 13/11-2010 17:58

Oppgaven sier: finn toppunktene og bunnpunktene til f ved regning.

Jeg skjønner at de kan være topp og bunnpunkter når man ser på grafen. Men hvordan skal jeg kunne finne disse ved regning?
Svar