Fysikk ;s

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Saniii
Cayley
Cayley
Innlegg: 98
Registrert: 08/11-2010 19:52

Vet at dette er fysikk, og ikke matte, men jeg trenger virkelig hjelp med noen oppgaver og jeg forstå ikke helt hva læreren min sa x)


1.
En bil som kjører med konstant fart lik 50 km/h nærmer seg et veikryss. 25 meter i fra krysset bli lyset rødt, og vi regner med at reaksjonsitiden til bilføreren er 0,65 s før han trykker ned bremsen. Når han bremser for akselerasjonen en verdi som maks kan være 5 m/s^2.
Vil bilen kunne stanse før den når veikrysset?

I denne oppgaven regnet jeg ut hvor langt han kjørte før han bremset, og trakk det fra de 25 meterene, så sjekket jeg med bevegelselikning 3 (2as = v^2 - v0^2) om akselerasjonen blei for stor, noe som den ikke ble, og mente derfor at han klarte å bremse. Men det gjorde han ikke xD (bremsestrekningen ble 28 meter)

2.
En rakett blir avfyrt vertikalt og fortsetter i 1 minutt med akselerasjonen 20m/s^2. Da er alt drivstoffet oppbrukt, og raketten fortsetter i fritt fall.
a) Hvor høyt når raketten?
b) Hvor lang tid tar det fra raketten forlater bakken og den er tilbake igjen?
Sievert
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 178
Registrert: 01/11-2009 12:03

Saniii skrev:Vet at dette er fysikk, og ikke matte, men jeg trenger virkelig hjelp med noen oppgaver og jeg forstå ikke helt hva læreren min sa x)


1.
En bil som kjører med konstant fart lik 50 km/h nærmer seg et veikryss. 25 meter i fra krysset bli lyset rødt, og vi regner med at reaksjonsitiden til bilføreren er 0,65 s før han trykker ned bremsen. Når han bremser for akselerasjonen en verdi som maks kan være 5 m/s^2.
Vil bilen kunne stanse før den når veikrysset?

I denne oppgaven regnet jeg ut hvor langt han kjørte før han bremset, og trakk det fra de 25 meterene, så sjekket jeg med bevegelselikning 3 (2as = v^2 - v0^2) om akselerasjonen blei for stor, noe som den ikke ble, og mente derfor at han klarte å bremse. Men det gjorde han ikke xD (bremsestrekningen ble 28 meter)

2.
En rakett blir avfyrt vertikalt og fortsetter i 1 minutt med akselerasjonen 20m/s^2. Da er alt drivstoffet oppbrukt, og raketten fortsetter i fritt fall.
a) Hvor høyt når raketten?
b) Hvor lang tid tar det fra raketten forlater bakken og den er tilbake igjen?
I 1. oppgave må du først regne ut hvor langt personen kjører bilen "mens han ikke har reagert enda" altså hvor langt han kjører i løpet av 0,63 s. Også tar du det derfra ved å bruk tidløs formel

2a. Akselerasjonen er lik -g. Bruk dette. Finn først ut strekningen med akselerasjonen.
b. Tipper du kan bruke max høyde, og akselerasjon g til å få det rette svaret, har ikke regnet på det :)
Saniii
Cayley
Cayley
Innlegg: 98
Registrert: 08/11-2010 19:52

Okei, da fikk jeg vertfall til oppgave 1, yaay! Tusen takk altså :D

Men den andre oppgaven får jeg fortsatt ikke til. Der stå jo at akselerasjonen er 20 m/s^2, men S = 0,5AT^2 , gir ikke rett svar (begynnelsefarten er 0).
Sievert
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 178
Registrert: 01/11-2009 12:03

Saniii skrev:Okei, da fikk jeg vertfall til oppgave 1, yaay! Tusen takk altså :D

Men den andre oppgaven får jeg fortsatt ikke til. Der stå jo at akselerasjonen er 20 m/s^2, men S = 0,5AT^2 , gir ikke rett svar (begynnelsefarten er 0).
Begynnelsesfarten er IKKE null. Raketten har jo en hastighet når bensintanken plutselig slutter å forsyne motoren x meter i lufta.
Saniii
Cayley
Cayley
Innlegg: 98
Registrert: 08/11-2010 19:52

men om raketten blir skutt ut, starter den vel i null? ;s
Skjønner virkelig ikke hva jeg skal gjøre. (holder på med a) )
Sievert
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 178
Registrert: 01/11-2009 12:03

Edit. vent må løse den først. Er helt på bærtur :)
Sist redigert av Sievert den 14/12-2010 20:07, redigert 1 gang totalt.
Saniii
Cayley
Cayley
Innlegg: 98
Registrert: 08/11-2010 19:52

Haha, det gjør ingenting ^^
Det er det jeg har gjort, og jeg får 36000 meter, men det i fasiten stå 1,1 * 10^5 meter, så jeg skjønner ikke helt x) Kan godt vere jeg har gjort noe feil på kalkulatoren da, har ikke verdens beste tekninske evner, akkurat.
Sievert
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 178
Registrert: 01/11-2009 12:03

Saniii skrev:Haha, det gjør ingenting ^^
Det er det jeg har gjort, og jeg får 36000 meter, men det i fasiten stå 1,1 * 10^5 meter, så jeg skjønner ikke helt x) Kan godt vere jeg har gjort noe feil på kalkulatoren da, har ikke verdens beste tekninske evner, akkurat.
Farten når raketten er tom for bensin er jo 20 m/s^2 * 60 s = 1200 m/s har raketten når den går tom for bensin.

bruker tidløs formel:

1200^2 / (2*9,81) + 36000 = 1,1*10^5 meter. Husk å legge til 36000. Første ledd er tilbakelagt avstand uten bensin, andre er med bensin.

Våkna litt opp nå, haha
Saniii
Cayley
Cayley
Innlegg: 98
Registrert: 08/11-2010 19:52

Åja, ok :)
Hadde aldri kommt på det selv, men ser logikken! Tusen takk :D
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Wtpp skrev:Hvorfor 9.81?
Det er akselerasjonen tyngdekraften gir et objekt i retning jorda. :)

Så kan man jo kverulere på at den vil være lavere når man befinner seg så høyt over bakken, men i denne VGS-oppgaven er det nok rimelig å anta at den er konstant 9,81 m/s^2 over hele fjøla. :)
Svar