Geografi som privatist

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Hei,

I det siste har jeg tenkt at jeg kanskje skal ta opp geografi fra 1.klasse til våren(nå går jeg i 3.klasse). Det gikk jo bra i vg1 da jeg fikk 5, men uansett har jeg tenkt at kanskje kan det gå enda bedre. Mye av geografien har gått i glemmeboka nå, men jeg regner med at jeg kan lese meg opp på det igjen. Mye er puggestoff.

Er det noen her inne som har tatt geografi som privatist? Det er muntlig eksamen man har i dette faget? Hvordan er det dette foregår, og hvilke temaer er det som vektlegges? Er det viktig å huske årstall og sånt, eller er det mer helheten? Spør sensoren spørsmål fra hele boka eller et bestemt tema?

Boka jeg har heter: "Geografi studieforberedende", gydendal forlag og skrevet av Leif Sørbel/Jens Fredrik Nystad/Sverre Granli - er denne boka godt egnet eller er det en annen som er bedre/gjelder nå?
Hvordan bør jeg forberede meg til eksamen?

OG: Hvor finner jeg kompetansemålene for geografi vgs1?

All informasjon og tips tas godt imot.:)

Takk på forhånd.
...
Sievert
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 178
Registrert: 01/11-2009 12:03

Hei,

Beklager at jeg ikke kan være stort til hjelp, da jeg ikke har tatt privatist i faget. Men du finner læreplanen (samt. for alle de andre fagene) her:

http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laere ... &visning=5

Lykke til!
theroe
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 21/04-2012 16:27

Hei RKT!

Jeg har akkurat de samme planene som deg. Fikk en femmer i geografi, men vil gjerne forbedre karakteren. Det er noen år siden du postet innelgget, men... Hvordan gikk det? Har de samme spørsmålene som deg ;)
Svar