Trenger hjelp, fort!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
makri
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 04/11-2010 08:45

Trenger hjelp med tre oppgaver, og vil gjerne ha svar idag :P De går ut på bl.a. sekant-teoremet vil jeg tro.

Oppgave 1:
Denne skulle vi tegne i programmet GeoGebra.
Tegn en vilkårlig sirkel, og merk deretter av punktene A, B og C på sirkelperiferien. Konstruer så den innskrevne sirkelen til trekant ABC. Sentrum i denne sirkelen kalles S. Mål vinkel ASB( altså sett på vinkelmåling for vinkelen ASB.) Se deretter hva som skjer med vinkel ASB når du drar i C. Bevis at dette gjelder alltid.

Det man ser når man drar i punkt c, er at trekanten og sirkelen forandrer størrelse, men vinkelen er konstant. jeg tror at det er noe sånt som at buen periferivinkelen spenner over endrer lengde, men ikke vinkelstørrelse, for resten av sirkelen endrer størrelse med den, dermed er jo sentralvinkelen det samme, og den vinkelen vi hadde i oppgaven kan enkelt settes opp som en sentralvinkel. Men er ikke sikker på om det er slik det er.

Oppgave 2:
I trekant ABC er AB 10 cm. vinkel ACB er 45 grader. høyden fra C på AB er 4 cm. Trenger litt hjelp med å beregne radius til den omskrevne sirkelen eksakt.

Oppgave 3:
Bevis at hvis du har to linjer som begge skjærer en sirkel på to steder, og skjæringspunktet mellom linjene ligger utenfor sirkelen, så er vinkelen mellom linjene lik halve differansen mellom buene den spenner over i sirkelen. Det er her jeg tror sekant-teoremet kommer inn.

Hjelp plis! :)
Svar