2012: Hvilke R1 bok?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Kenneth91
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 25/09-2007 22:47
Sted: Oslo

Hei

Jeg har tenkt til å ta R1 til sommeren for å kvalifisere meg til noen fag på Universitetet. Har lest litt på nettet og ser at ting har forandret seg siden jeg gikk på videregående(R94/kunnsk. etc). Ettersom jeg er privatist og skal studere R1 på egen hånd er jeg usikker på valg av bok. Liker og få god beskrivelse på ting, slik jeg forstår hvorfor og hvordan ting fungerer.

Har lest litt på nettet om ulike bøker, men det har for det meste vert gamle poster, og pga endringer er jeg litt usikker på valg av bok. Etter det jeg har googlet finnes det 3 alternativer; Sigma, Sinus og Aschehoug's.

Noen som kan anbefale meg en god R1 bok?

Regner med ikke mange her har hatt alle 3 bøkene og kan sammenligne dem, men skrive gjerne din erfaring med R1 bok.

Takk på forhånd :)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Utifra mine og andres erfaringer er Sinus veldig grei. Gir gode forklaringer, og er fin sengelektyre. =)

Utifra det jeg har hørt sier stort sett de fleste andre det og-
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Kenneth91
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 25/09-2007 22:47
Sted: Oslo

Det høres bra ut, noen flere med erfaring her?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg har også gode erfaringer med Sinus-bøker. Og medfølgende Cosinus-bøker som bare er oppgaver. Anbefaler!

I tillegg så dekker jeg en del R1 på hjemmesida mi, så der kan du også sende inn forespørsler dersom det er noe du trenger hjelp med, enten det er en spesifikk oppgave, eller et konsept.

[/selvreklamering] ;)
Bilde
Brahmagupta
Guru
Guru
Innlegg: 628
Registrert: 06/08-2011 01:56

Jeg har brukt sigma og den fra aschehoug, og synes at førstnevnte er mye bedre. Sigma er veldig presis og effektiv i formidlingen av stoffet, anbefaler denne. Kanskje litt få oppgaver på noen områder.
Har dog ikke sett på sinus boka (unntatt sinus x).
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Jeg brukte Aschehoug, og synes den var noe overfladisk på enkelte punkter. Jeg har ikke sett på de andre bøkene så jeg kan ikke sammenligne dem, men kan si så mye at hvis du er interresert i faget, vil ikke Aschehoug mette deg.
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

Hvilken bok som er best, er en smakssak. Jeg vil påstå at hvilken bok som vil fungere best for deg avhenger av hvordan du lærer mest.

Jeg har sett litt på alle tre læreverkene, siden jeg har hatt 4 forskjellige mattefag på vgs, personlig foretrekker jeg SIGMA.

En god løsning er (hvis du tar deg tid til det) å bruke flere læreverk, du kan jo prøve å få lånt 1 eller 2 av de andre forlagenes bøker fra bibliotek e.l.

SINUS er god:

For de som har svake til middels mattekunnskaper på forhånd.

For de som trenger å ha alt grundig forklart.

For de som vil ha mye tekst omkring utregningene.

Personlig synes jeg SINUS har noe usystematisk framstilling og at det blir for mye tekst. De bruker mange ord på å si forholdsvis lite.

SIGMA er god:

For de som vil lære regnemetodene kort og konsist og ikke ha så mye tekst å lese.

For de som vil ha viktige regneregler o.l. uthevet på "gule lapper".

For de som vil prøve å finne ut enkelte ting på egenhånd / ved research på nettet. (Dette gjelder enkelte beviser som man får i oppgave å finne selv, som ikke er vist i boka

ASCHEHOUG er grei:

For de som ikke ønsker 5 eller 6 på eksamen og leser på egenhånd.

For de som har en lærer som kan fortelle det "lille ekstra" som man bør vite.

Boken har lite ekstrainformasjon og det virker som det er lagt opp til at man bør bli fortalt en del i tillegg til det som står i boka.

Det finnes allikevel de som liker dette læreverket best, men jeg vet ikke om at noen av disse var privatister, det tviler jeg på.



Ellers bare å spørre her på forumet uansett hvis du står fast...

Skal du ta kurs er det av forholdsvis mindre betydning hvilken bok du bruker, men ofte vil da kursene ha en bok de følger, så det kan være greit å bruke den samme.

Vil tro SIGMA / SINUS, evt. begge to hvis du får fatt i, vil egne seg best til å lese på egenhånd.

Selv brukte jeg i hovedsak SIGMA, og hvis jeg slo opp i SINUS for å finne en bedre forklaring ble jeg alltid like skuffet :cry: Har ikke brukt Aschehoug noe særlig, med unntak av oppgavesamlingen i 1T, og synes oppgavene ligger på et høyere nivå enn eksemplene og forklaringene.

Synes du SIGMA har for få oppgaver, bør du bruke ASCHEHOUGs oppgavesamling. Er oppgavene for vanskelige, suppler med COSINUS oppgavesamling som hører til SINUS-boka, denne har slakkere økning på vanskelighetsgrad, og kommer heller ikke like langt opp.

Aschehoug sin oppgavesamling kan være grei å ha som supplement til SIGMA-boka hvis du synes der er for få oppgaver.

SIGMA er den boka som går dypest inn i faget, og siden det er forfatterne av de ulike læreverkene som bytter på å lage eksamen, vil du da være godt skodd uansett hvem som har laget eksamen. SIGMA har vanligvis de mest "tricky" oppgavene der, men enkelte av disse er klippet fra boka.

Har du f.eks. brukt SINUS, er det bra hvis det er de som skal lage eksamen, mens du kan få problemer med en del hvis det er forfatterne av SIGMA som har laget den...

Har du fått vite litt mer nå ? :wink:
Sist redigert av mstud den 04/03-2012 18:17, redigert 1 gang totalt.
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Kenneth91
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 25/09-2007 22:47
Sted: Oslo

Takk for svar folkens. Blir nok Sigma/Sinus, skal prøve å låne en avdem og kjøpe den andre. Kommer nok snart en storm av mattespørsmål fra meg, stay tuned!
privatisten

Vet dere noe om det har mye å si hvilken utgave man bruker av bøkene? er 2012 mye dårligere enn 2017. spessielt med tanke på databruken.
Svar