R1, R2 og 2FY vår 2012 - Gode ressurser for selvstudium?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Heisann,

Jeg skal melde meg opp som privatist i R1, R2 og FYS1, vår 2012 og trenger litt veiledning for å komme meg i gang med arbeidet. Planen er å søke på ingeniør neste høst, men jeg vurderer også økonomistudier og matematikken vil komme godt med der også.

Kan noen anbefale noen bøker som er gode til selvstudium, enten alene eller i kombinasjon med ressurser på nett? Etter det jeg husker fra VGS, var bøkene der ikke så gode for selvstudium, men det er mulig det bare reflekterte min ignorans på den tiden.

Hvordan bør jeg legge opp arbeidet? Jobber jeg meg systematisk gjennom R1 og deretter R2?

Når det gjelder min bakgrunn, så var jeg et matematisk analfabet og fulgte ikke med gjennom hele ungdomskolen. Det resulterte i at jeg forstod nesten ingenting av 1MXY på videregående og valgte derfor bevisst å stryke og heller begynne å jobbe med ungdomskolepensum. Neste år gikk jeg yrkesfag og fikk 6 på alle prøver gjennom hele året og 6 i standpunkt ettersom jeg hadde ervervet meg den nødvendige forkunnskapen. Et par år etterpå gikk jeg påbygging og fikk da 4 på eksamen.

Jeg har altså ikke 1MXY eksamen, men med påbyggingsmatematikken skal det vel være tilnærmet, selv om jeg mistenker at det er en del som mangler. Bør jeg derfor friske opp noe her eller kan jeg bare gå rett på R1 og heller bruke uavhengige kilder om jeg føler at jeg mangler forkunnskap på enkelte områder?

Jeg er forøvrig veldig motivert og har mye tid å bruke på dette fremover, selv om det kan bli knapt med tid. Håper på gode innspill til hvordan jeg skal angripe situasjonen. :D

Med vennlig hilsen,

Johan Nes
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Skal prøve å holde denne posten kort, men prinsippene er enkle. Smaken innen bøker er som baken, del er delt i tre.

Selv om nesten ingen vil si at Sinus serien er e dårlig bok å bruke til selvstudium.

Det jeg vIRKELIG anbefaler deg, er å få satt seg skikkelig inn i denn grunnleggende matematikken. Ha ingeniørplanenene som en gulrot i det fjærne, men aller helst skal du tenke at dette er noe jeg ønsker å mestre.

For å klare dette så jobb mye med grunnleggende oppgaver, og regn og tegn til du spyr. Addisjon og multiplikasjon kan illustreses med tegning. Det samme kan den vanskeligere matematikken du møter i 1T, R1 ogogså R2. HEr kan vi nevne ting som vektorer, sannsynlighet, geometri osv. Funksjoner

Alexs, på forumet har en glimrende youtubekanal hvor han går gjennom mye matematikk.

Tror også blant annet kork foreslo en god bok =)

KhanAcademy er også en fabelaktig ressurs.

Men det er ikke til å stikke under en stol at gode karakterer i matematikk, kommer fra et solid fundament, og hard jobbing.

Ikke forvent å kunne bygge eifeltårnet om du bare har tre ben. Så ja lær deg den grunnleggende matematikken skikkelig. Den lille gangetabellen, addisjon og subtraksjon, faktorisering, potensregler, logaritmeregner, derivasjon, trigonometri, osv.

Dette klarer du, stå på jeg har troen :D
Forumet er også genialt hvor ivrige sjeler kommer raskt til unnsettning om det er noe du lurer på
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hei,

Som Nebu såvidt nevner, så driver jeg en side hvor jeg gjennomgår sentrale emner innenfor matte på VGS- og høyskolenivå. Hovedsaklig VGS.

Du kan sjekke www.mattevideoer.net for en oversiktlig liste over det jeg har laget så langt.

Jeg tar imot forespørsler fra brukere slik at folk kan be om hjelp på enkelte emner og/eller oppgaver, så lager jeg videoer av det. Det går i stor grad i inn-med-teskje for å unngå at folk faller av.

Videoene ligger på YouTube, og er derfor gratis og åpent og alt det gode med verden ^_^

Spør gjerne her på forumet også hvis du lurer på noe. Det er mange ildsjeler her som veldig gjerne hjelper deg.
Bilde
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Nebuchadnezzar skrev:Det jeg vIRKELIG anbefaler deg, er å få satt seg skikkelig inn i denn grunnleggende matematikken. Ha ingeniørplanenene som en gulrot i det fjærne, men aller helst skal du tenke at dette er noe jeg ønsker å mestre.

For å klare dette så jobb mye med grunnleggende oppgaver, og regn og tegn til du spyr. Addisjon og multiplikasjon kan illustreses med tegning. Det samme kan den vanskeligere matematikken du møter i 1T, R1 ogogså R2. HEr kan vi nevne ting som vektorer, sannsynlighet, geometri osv. Funksjoner

Men det er ikke til å stikke under en stol at gode karakterer i matematikk, kommer fra et solid fundament, og hard jobbing.
Det er nettop dette som er min erfaring også og grunnen til at jeg valgte å ikke jobbe med 1MXY. Jeg hadde ikke fundamentet som var nødvendig for å forstå den, men etter et år med knallhard jobbing var jeg klar. :)

Når du sier at jeg skal jobbe med grunnleggende oppgaver, mener du å friske opp igjen basiskunnskap før jeg begynner på R1? Og forstod jeg deg riktig at du anbefalte Sinus sine bøker?

Takk for gode forslag og oppmuntrende ord. :)

Mvh

Johan Nes
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Aleks855 skrev:Hei,

Som Nebu såvidt nevner, så driver jeg en side hvor jeg gjennomgår sentrale emner innenfor matte på VGS- og høyskolenivå. Hovedsaklig VGS.

Du kan sjekke www.mattevideoer.net for en oversiktlig liste over det jeg har laget så langt.

Jeg tar imot forespørsler fra brukere slik at folk kan be om hjelp på enkelte emner og/eller oppgaver, så lager jeg videoer av det. Det går i stor grad i inn-med-teskje for å unngå at folk faller av.

Videoene ligger på YouTube, og er derfor gratis og åpent og alt det gode med verden ^_^

Spør gjerne her på forumet også hvis du lurer på noe. Det er mange ildsjeler her som veldig gjerne hjelper deg.
Hei Aleks,

Det ser ut som en fantastisk ressurs som jeg helt sikkert kommer til å få bruk for. :)

Takk for den og for oppmuntrende ord. :)

Mvh

Johan Nes
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ja, du bør absolutt friske opp basiskunnskapene. Eventuelt forsikre deg om at du ikke trenger det :lol:

Dette innebærer en del ting som virker åpenbart, men som folk allikevel viser seg å slite med. Problemet er at hvis du ikke har aritmetikk og algebra i orden, så vil kalkulus være håpløst.

Det kan være ting som;
  • gange og dele desimaltall
    addere, multiplisere og dividere brøker
    faktorisere polynomer
    generelt manipulere algebraiske uttrykk
...og en del andre ting som folk tar for gitt, og dermed glemmer. Det er slike ting jeg liker å fokusere på, fordi det er slikt man ikke tør å rekke opp hånda å spørre om i et klasserom. Det er lettere å trykke på en link, og få det forelest, når man sitter alene foran PCen, og ingen dømmer deg for å lure på det ;)
Bilde
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Aleks855 skrev:Ja, du bør absolutt friske opp basiskunnskapene. Eventuelt forsikre deg om at du ikke trenger det :lol:

Dette innebærer en del ting som virker åpenbart, men som folk allikevel viser seg å slite med. Problemet er at hvis du ikke har aritmetikk og algebra i orden, så vil kalkulus være håpløst.

Det kan være ting som;
  • gange og dele desimaltall
    addere, multiplisere og dividere brøker
    faktorisere polynomer
    generelt manipulere algebraiske uttrykk
Hei igjen Aleks og takk for svar! :)

Da har jeg litt å begynne med. De to første tror jeg at skal gå greit, men de siste er verre. Jeg merker vel hvor jeg har hull i kunnskapsbanken når jeg begynner på pensum?

Nå skal jeg i butikken og sjekke ut både Sinus og Sigma. Har søkt litt rundt og det er litt delte meldinger på hvilken av de som er best, men det ser ut til at de fleste foretrekker de fremfor Aschehougs sine verk.

Mvh

Johan Nes
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ja, du vil nok merke hullene når pensumet settes i gang, men faren er at du får lite utbytte av forelesninger FORDI du har hullene. Det lureste er å fylle de hullene før du begynner, slik at du ikke faller av lasset når du sitter der og skal lære nye ting.

Når man går R1, så er det mye som tas for gitt. Eksempelvis kan læreren gjøre steg som virker veldig tåkete, fordi studenten kanskje ikke skjønner hvorfor negative eksponenter blir brøker. Da kan brøkene se ut til å dukke opp av uante grunner, og det kan gjøre at eleven bruker mye tid på å skjønne hvor de kommer fra, og mister resten av utregningen.

Det er mye som kan sies om det å rekke opp hånda og si at "jeg skjønner ikke det steget", men det er vel ingen som tør/gidder å gjøre det hver gang de blir forvirret.

Så, nei. Jeg vil anbefale å jobbe med fundamentet FØR du begynner å bygge hus. ;)
Bilde
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Og her er en haug (gode?) faktoriseringsoppgaver, anbefaler deg selvfølgelig bare å se på de første, da de siste kan være litt... hårete.

http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... 608#142608

Men de i begynnelsen burde en få til med litt kløkt og teft =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Aleks855 skrev:Ja, du vil nok merke hullene når pensumet settes i gang, men faren er at du får lite utbytte av forelesninger FORDI du har hullene. Det lureste er å fylle de hullene før du begynner, slik at du ikke faller av lasset når du sitter der og skal lære nye ting.

Når man går R1, så er det mye som tas for gitt. Eksempelvis kan læreren gjøre steg som virker veldig tåkete, fordi studenten kanskje ikke skjønner hvorfor negative eksponenter blir brøker. Da kan brøkene se ut til å dukke opp av uante grunner, og det kan gjøre at eleven bruker mye tid på å skjønne hvor de kommer fra, og mister resten av utregningen.

Det er mye som kan sies om det å rekke opp hånda og si at "jeg skjønner ikke det steget", men det er vel ingen som tør/gidder å gjøre det hver gang de blir forvirret.

Så, nei. Jeg vil anbefale å jobbe med fundamentet FØR du begynner å bygge hus. ;)
Hei igjen og takk for svar,

Med hensyn til hull i fundamentet, tenker dere på glemt kunnskap eller kunnskap jeg enda ikke har lært gjennom yrkesfaglig matematikk + påbygningsmatematikken som jeg alt har tatt? Dette skal vel tilsvare den enkleste matematikken på GK videregående.

Kan det være lurt å gå gjennom hele min gamle 1MXY bok før jeg begynner på R1/R2?

Jeg var forøvrig innom bokhandelen i dag og kikket både på Sinus R1 og Sigma R1. Vanskelig for meg å uttale meg om noen forskjeller, men jeg synes begge to så bra ut. Etter et raskt overblikk synes jeg også at pensum så overkommelig ut.

Takk igjen.

Mvh

Johan Nes
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Nebuchadnezzar skrev:Og her er en haug (gode?) faktoriseringsoppgaver, anbefaler deg selvfølgelig bare å se på de første, da de siste kan være litt... hårete.

http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... 608#142608

Men de i begynnelsen burde en få til med litt kløkt og teft =)
Thanks!

Skal få sett på de når jeg kommer meg i gang. :)
NiclasHellesenL
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 175
Registrert: 19/07-2011 17:10

Matematikk.net er jo den beste kilden til kunnskap ;)...

Meg selv meldte meg opp til sonans nettgymnas for R1.

Bare synd at dem ikke har Tex innebygd på sitt forum som er så dyrt å bruke.

Pluss at dette forumet her får man faktisk hjelp i, til motsetning.

Gode bøker i R1 og R2 er SigmaR1 og SigmaR2.
I fysikk er RomStoffTid en kjempe bra serie på 2 bøker.
Hos dem følger det med en knall nettside, med animasjoner som gjør studiene av fysikk så mye lettere. (Visualisering ved animasjoner mener jeg er en god ting).

(Det er også tilegs oppgaver der, så det blir mer enn nok:) )

Du kan spare mye tid i R studiene dine ved å fort gå igjennom T2 (eller også T1).
T1=T2, bare at T2 er kjappere.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Med kunnskapshull mener i det minste jeg ting som:

Ting du tror du kan, men egentlig ikke kan. (For eksempel ting du bare har pugget, med null forståelse)
Her er det lurt å sette seg ned en gang i blant å tenke, hva er det jeg egentlig driver på med? Hva er en logaritme? Hva er en funksjon? Og hvordan var dette med prosentregning igjen ?

Min erfaring er at mange har hull i matematikken når det kommer til enkel aritmetikk, prosentregning, formlikhet, for å nevne noe

Når du begynner å regne merker du fort hva du har glemt, å da er det bare å terpe på det =) nul problemer med litt arbeid.

Lykke til =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

NiclasHellesenL skrev:Matematikk.net er jo den beste kilden til kunnskap ;)...

Meg selv meldte meg opp til sonans nettgymnas for R1.

Bare synd at dem ikke har Tex innebygd på sitt forum som er så dyrt å bruke.

Pluss at dette forumet her får man faktisk hjelp i, til motsetning.

Gode bøker i R1 og R2 er SigmaR1 og SigmaR2.
I fysikk er RomStoffTid en kjempe bra serie på 2 bøker.
Hos dem følger det med en knall nettside, med animasjoner som gjør studiene av fysikk så mye lettere. (Visualisering ved animasjoner mener jeg er en god ting).

(Det er også tilegs oppgaver der, så det blir mer enn nok:) )

Du kan spare mye tid i R studiene dine ved å fort gå igjennom T2 (eller også T1).
T1=T2, bare at T2 er kjappere.
SLutter meg til at SIgma R1 & R2 er gode bøker.

Det er sant at du kan godt se om det er deler av pensum i 1T som du ikke har hatt i R94, det kan godt tenkes.

2T som er nevnt, har overlapp med R1. 1T derimot, er grunnlaget for å gå videre med enten 2T eller R1. 2 av kapitlene i Sigma 2T er prikk lik de i Sigma R1 (vektorregning og sannsynlighet).

Vet ikke hvilke kunnskaper du har når det gjelder ligninger og grafer for funksjoner, det er et tema som en får mer grunnleggende innføring i i 2T-boka enn i R1.

Og jeg har hatt både 1T+2T, R1 & R2 som privatist (selvstudium), så jeg vet hva som overlapper og ikke. Har brukt Sigma hele veien, og karakteren har også vært den samme hele veien :)

Har du tenkt å lære deg både R1 og R2 dette halvåret, har du ikke spesielt god tid. Selv brukte jeg et halvår på R1, og et annet på R2, men da hadde jeg 2-3 andre fag i tillegg hvert halvår.

Allikevel er det viktigere at du lærer deg grunnlaget (fra 1T), og R1 pensum godt før du tar fatt på R1.

Hvis du går rett på R1, uten å se mer på det du evt. merker at du har lite forkunnskaper om, kan det gå "brukbart" med R1, men du vil ha dårligere forutsetninger for å lære deg R2. Derfor er det svært viktig med de grunnleggende kunnskapene som flere andre allerede har nevnt.

Forumet her er det mest enestående i sitt slag blant alle norske forum innen realfag jeg har prøvd. De gangene jeg har forsøkt å spørre andre steder fordi jeg følte spørsmålet hadde for lite med matematikk å gjøre, har det gått mye lenger tid å få svar, kanskje var svaret feil, eller jeg fikk ikke svar i det hele tatt.

Mitt råd er:
Begynn med en rask titt på 1T, se om det er noe som ser ukjent ut, lær deg det. Prøv deg på noen oppgaver i 1T-boka i emner du har hatt tidligere, se om det er noe du har "glemt" eller ikke forstår hvorfor skal gjøres slik det blir gjort. Gjerne kapitteltester fra en 1T-bok (læreverket er ikke så farlig når det gjelder oppgaver, alle har bra oppgaver, det er forklaringene som er forskjellen)
Dette trenger du ikke bruke så lang tid på, fordi du vil merke hva som ikke sitter fra tidligere når du begynner med R1. Men mye av dette blir ikke repetert/nevnt i R1, og dermed bør du få dette fra andre kilder, enten 1T-bok eller nettressurser som andre her har nevnt.

Begynn på R1, gå grundig gjennom alt, les, regn og tegn og forstå. Noe du lurer på underveis: Spør på forumet her, søk opp dokumenter/mattevideoer som omhandler temaet.

Du må bruke mye tid hvis du skal komme gjennom både R1 & R2 på ett halvår (forsto jeg riktig at du hadde planer om det?), men R1 er da viktig å lære grundig, en trenger et bra grunnlag hvis en skal få forståelse for R2. Samtidig er det emner i R2 som ikke er tatt med i R1, men regneøvelse er svært viktig for å få god forståelse & bra resultat der.

Når det gjelder fysikk 1, er det mye tekst og lite regning utenom det som har med krefter å gjøre, også litt i atomfysikk, bevegelse og energi. Svært overkommelig fag syntes i alle fall jeg. Eksamen jeg hadde var: Trakk 5 oppgaver på et ark om atomfysikk, inn og snakke om det, snakke om krefter på en kloss som lå på et bord & bordet den lå på + forsøk med gjenstand nedover skråplan. En av de beste eksamenene jeg har hatt på hele vgs (og det er snakk om ca. 20 stk.)

Lykke til med fagene!
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Jeg leser gjennom vgs-pensum i fysikk for tiden, og bruker ERGO-bøkene. Disse er jeg veldig fornøyd med. Stoffet er forklart veldig pedagogisk og bra, og bøkene inneholder enormt med fine bilder og illustrasjoner. Oppgavebøkene som følger grunnbøkene er også meget bra og inneholder masse gode oppgaver av ulike vanskelighetsgrad.
Svar