Fysikkspørsmål

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
mentalitet
Cayley
Cayley
Innlegg: 75
Registrert: 04/09-2011 21:02

Hei. Har et fysikkspørsmål her jeg står helt fast på:

En komet går i ellipsebane rundt sola. Hvordan vil farten og den potensielle energien til kometen forandre seg når kometen flytter seg fra X til Y? Se figuren. (Figuren er veldig enkel. Det er en ellipsebane hvor punkt X er veldig nærme solen mens punkt Y er langt borte)

o Både farten og den potensielle energien øker.
o Både farten og den potensielle energien minker.
o Farten minker, og den potensielle energien øker.
o Farten øker, og den potensielle energien minker


--

Jeg er veldig usikker på om det er alternativ 2 eller 3. Jeg vet at farten minker men jeg aner ikke hva som skjer med den potensielle energien. Noen som kan hjelpe? :)
Arctagon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 06/09-2010 23:12

Ettersom gravitasjonskraften er det eneste som virker på kometen, gjelder bevaring av mekanisk energi, dvs at når den kinetiske energien øker, må den potensielle energien minke, og omvendt.

Som du allerede vet, minker farten til kometen når den beveger seg bort fra solen. Da vil den miste kinetisk energi, og dermed må dens potensielle energi øke.

Du kan også tenke deg at når kometen er i Y, så har den mye energi som potensielt kan bli til kinetisk energi (med tanke på at solen er i nærheten).
mentalitet
Cayley
Cayley
Innlegg: 75
Registrert: 04/09-2011 21:02

Ah, Tusen takk for oppklarende svar! :D

En annen her jeg var litt usikker på:


Fra et vindu kaster en jente en ball med en vannrett utgangsfart på 1,0 m/s. Ballen treffer bakken etter 1,0 s. Fra det samme vinduet kaster jenta deretter en ny ball, men nå er den vannrette utgangsfarten 4,0 m/s. Se bort fra luftmotstand. Den siste ballen treffer bakken etter
o 0,50 s
o 1,0 s
o 2,0 s
o 4,0 s

--

Her mener jeg det er alternativ 2 - altså 1s, da 'veien' til bakken går i y-planet hvor formelen er y=-0.5gt^2 - og g er lik for begge ballene, dermed må også tiden være lik. Er dette riktig?
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

mentalitet skrev:Ah, Tusen takk for oppklarende svar! :D

En annen her jeg var litt usikker på:


Fra et vindu kaster en jente en ball med en vannrett utgangsfart på 1,0 m/s. Ballen treffer bakken etter 1,0 s. Fra det samme vinduet kaster jenta deretter en ny ball, men nå er den vannrette utgangsfarten 4,0 m/s. Se bort fra luftmotstand. Den siste ballen treffer bakken etter
o 0,50 s
o 1,0 s
o 2,0 s
o 4,0 s

Regn ut strekningen, for den er lik for begge tilfellene. Bruk strekningen for å finne tiden. Husk at farten i x-retningen er konstant.


Her mener jeg det er alternativ 2 - altså 1s, da 'veien' til bakken går i y-planet hvor formelen er y=-0.5gt^2 - og g er lik for begge ballene, dermed må også tiden være lik. Er dette riktig?
Arctagon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 06/09-2010 23:12

1,0 sekund er riktig. Et legeme vil alltid bruke like lang tid før den treffer bakken, uavhengig av utgangsfarten, så lenge utgangsfarten kun går i horisontal retning.
Svar