Er TI83 en bra nok kalkulator til R1/R2? Bør jeg oppgradere?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Heisann,

Når jeg gikk på VGS for over 10 år tilbake, så var TI-83 den anbefalte kalkulatoren til 1MXY matematikk og denne har jeg fortsatt. Inntrykket mitt var at denne var gjeldende også for det som den gang het 2MX og 3MX.

Hittil har den gjort nytten i R1 pensum og jeg har ikke hatt bruk for særlig avanserte funksjoner, men jeg begynner nå på derivasjon og funksjonslære, hvor jeg antar kalkulatorbruk er mer relevant.

Leser nå i forordet at løsningsforslagene passer for alle modellen av TI-83, så da regner jeg med alt er i orden for R1. Gjelder dette for R2 også?

I løsningsforslagene på Sinus sine nettsider, bruker de ofte TI-Nspire.

Ettersom jeg har null ferdigheter ved bruk av TI-83 og må nå lære meg alt om funksjonstegning fra begynnelsen av, så tenker jeg at det kan være hensiktsmessig å oppgradere til en ny kalkulator allerede nå om jeg trenger det på R2 pensum eller ellers kan dra fordeler av det.

Jeg skal ta en realfagsutdanning neste år, enten petroleumsteknologi eller ingeniør, hvor det blir mye matematikk. Hva slags kalkulatorer bruker de der?

På forhånd takk! :)

Mvh

Johan Nes
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

På NTNU i skrivende stund brukes SR - 270X, som er en
helt standard kalkulator som ikke kan spesielt mye.

http://calculator.citizen-europe.com/si ... sr270x.jpg

Holder til det aller, aller meste. Som du sikkert forstår er en kalkulator bare ment for rimelig enkel regning. Kompliserte regnestykker blir alltid løst numerisk av datamaskiner. Og ellers blir kalkulatoren mindre og mindre brukt i høyere matematikk.

Lær deg å bruke en basic kalkulator og et dataverktøy, så er du godt rustet til realfagsstudier. Søskenbarnet mitt som driver med leting etter oljeresservoarer i nordsjøen ved hjelp av sonarbølger, leser eksempelvis av dataene, og lager automatiske grafer i matlab.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
dan
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 188
Registrert: 25/09-2010 16:38

Tja.

83'ern kan både integrere og derivere numerisk, og støtter programmer, ikke sant? Så vidt jeg vet for eksempel 84+-modellen en del raskere, men jeg tror ikke det skulle være noe stort problem. I såfall tror jeg du kan klare deg helt fint med 83'ern i R2.

Når du begynner på videre studier er nok normen at man bruker enten matlab, mathematica, maple, python etc. for å løse differentiallikninger og tegne avanserte funksjonsgrafer. Så igjen tror jeg ikke at det vil være noe stort poeng i å oppgradere av hensyn til studiene.

Når det er sagt så er jo Nspire en rå kalkulator som kan regne symbolsk og har en uendelighet av funksjoner. Jeg tror du kan få kjøpt en for rundt 1600 kr. Men jeg tviler på at denne er godkjent på R1- og R2-eksamen?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Alt er lov på del 2 av eksamen, så det ultimate er jo å lære seg dataverktøy ;) Er ikke mye som matlab/maple/python ikke ville fått til der.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
dan
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 188
Registrert: 25/09-2010 16:38

On a side note: Det er jo temmelig tullete å tillate alt mtp. alle de fantastiske mulighetene man har med for eksempel mathematica eller maple.
"Solve(REA3024)".. Dersom man i tillegg kan bruke internett, foreslår jeg wolframalpha sin step-by-step-solver og matematikk.net som gode ressurser :)

Men jeg er helt enig. Har du tid, så tar det ikke så lang tid å sette seg inn i å bruke mathematica til å løse integraler, som kan være kjekt å ha i bakhånd.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Takker for svar alle sammen! :)
dan skrev:Tja.

83'ern kan både integrere og derivere numerisk, og støtter programmer, ikke sant? Så vidt jeg vet for eksempel 84+-modellen en del raskere, men jeg tror ikke det skulle være noe stort problem. I såfall tror jeg du kan klare deg helt fint med 83'ern i R2.

Når du begynner på videre studier er nok normen at man bruker enten matlab, mathematica, maple, python etc. for å løse differentiallikninger og tegne avanserte funksjonsgrafer. Så igjen tror jeg ikke at det vil være noe stort poeng i å oppgradere av hensyn til studiene.

Når det er sagt så er jo Nspire en rå kalkulator som kan regne symbolsk og har en uendelighet av funksjoner. Jeg tror du kan få kjøpt en for rundt 1600 kr. Men jeg tviler på at denne er godkjent på R1- og R2-eksamen?
Hvorfor tviler du på at den er godkjent? Altså, hva er egentlig forskjellen på den og TI-83? Er det enklere å "jukse" med den?

Vil Nspire være ideell for høyskole/universitet?

Jeg har siden sist lært meg basic funksjonsbruk med kalkulatoren og tror nok jeg fortsetter med TI-83'en en stund til da jeg er ganske blakk om dagen.
Nebuchadnezzar skrev:Alt er lov på del 2 av eksamen, så det ultimate er jo å lære seg dataverktøy ;) Er ikke mye som matlab/maple/python ikke ville fått til der.
Dette må jeg nok sette meg litt mer inn i. Faktisk så har jeg allerede MATLAB som jeg kjøpte til et annet prosjekt, men jeg har ikke hatt tid til å lære det.

Ok, del 2.

Hvordan viser jeg hvordan jeg har løst en oppgave om jeg bruker PC?

Er det nok å bare skrive svaret liksom? Kopiert fra PC-skjermen?

Vedrørende Geogebra, er dette noe jeg må kunne til eksamen og er nødt til å bruke for å løse oppgaver?

Hittil har jeg brukt det lite, kun når boken ber om at jeg bruker Geogebra til å løse en oppgave.

:)
dan
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 188
Registrert: 25/09-2010 16:38

Johan Nes skrev:Takker for svar alle sammen! :)
dan skrev:Tja.

83'ern kan både integrere og derivere numerisk, og støtter programmer, ikke sant? Så vidt jeg vet for eksempel 84+-modellen en del raskere, men jeg tror ikke det skulle være noe stort problem. I såfall tror jeg du kan klare deg helt fint med 83'ern i R2.

Når du begynner på videre studier er nok normen at man bruker enten matlab, mathematica, maple, python etc. for å løse differentiallikninger og tegne avanserte funksjonsgrafer. Så igjen tror jeg ikke at det vil være noe stort poeng i å oppgradere av hensyn til studiene.

Når det er sagt så er jo Nspire en rå kalkulator som kan regne symbolsk og har en uendelighet av funksjoner. Jeg tror du kan få kjøpt en for rundt 1600 kr. Men jeg tviler på at denne er godkjent på R1- og R2-eksamen?
Hvorfor tviler du på at den er godkjent? Altså, hva er egentlig forskjellen på den og TI-83? Er det enklere å "jukse" med den?

Vil Nspire være ideell for høyskole/universitet?

Jeg har siden sist lært meg basic funksjonsbruk med kalkulatoren og tror nok jeg fortsetter med TI-83'en en stund til da jeg er ganske blakk om dagen.
Jeg gjettet, og det var helt feil :)

"Hjelpemiddel på Del 1:
Vanlege skrivesaker, passar, linjal med centimetermål vinkelmålar.

Hjelpemiddel på Del 2:
Alle hjelpemiddel er tillatne, med unntak av Internett og andre
som tillèt kommunikasjon." Er altså det som gjelder. Hvis jeg var deg ville jeg ha holdt på 83-ern og brukt pengene på noe morsommere. En tur ut for å feire overståtte eksamner kanskje? ;)

Edit: Den er jo en veldig bra kalkulator, men jeg tror ikke du vil ha så stor nytte av den. Som sagt skjer nesten alt av beregninger på datamaskin, så kalkulatoren er egentlig bare nyttig for å gange og dele.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

En må fortsatt vise full utregning som vanlig på de aller fleste oppgavene.
Eneste forskjellen er at med en kraftig kalkulator/dataverktøy så vil du kunne kontrollsjekke alle svarene dine.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
dan
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 188
Registrert: 25/09-2010 16:38

Det finnes vel verktøy som tilbyr alle mellomregningene også?
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

På UiB (også PTEK), er det bare kalkulator uten grafisk display som er lov, altså casio fx-82 e.l. modeller. De kalkulatorene som "alle" har fra vgs(f.eks casio 9860GII/9850) får man altså ikke bruke der! Det kan altså komme an på hvor i landet du skal studere...

Jeg ville sagt du kan klare deg med den kalkulatoren du har, og så bruke "beregnings- & graftegnings-" vertøy på pcen på eksamen.
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Takker for svar, folkens!

Da sparer jeg de kronene! :)

Jeg tror spørsmålet mitt om Geogebra forsvant litt her. Hvor viktig er det å kunne dette i forbindelse med eksamen?

Så langt har jeg brukt det når boken ber om det. Ikke noe mer. Føler ikke at jeg har hatt nytte av det. Men mulig det blir mer relevant i R2 pensum.

Når det gjelder matematiske program og høyere utdanning, er det valgfritt hva man bruker? Eller bestemmer hver enkelt skole hva slags program man må bruke? Blir det gitt opplæring eller må man lære de selv?

Jeg har som sagt MATLAB studentversjon, men jeg trenger ikke låse meg til det av den grunn. :)

Uansett litt opp og frem.

Mvh

Johan Nes
Svar