Implikasjon og ekvivalens

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
PiaR
Cantor
Cantor
Innlegg: 119
Registrert: 12/11-2012 23:09

Hei!

jeg lurer litt på om noen kan forklare meg hvordan jeg skal finne ut hvilken pil som skal brukes mellom disse to:

[tex]x^4+2x=0[/tex]
[tex]x^3=-2[/tex]

Jeg har løst alle de andre, men denne stoppet det litt opp med..

:D
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Tja, du mangler kanskje noen opplsyninger? Evnt kan du tenke litt på derivasjon og integrasjon og slikt.. =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

At en ligning A impliserer en ligning B betyr at hver løsning av A også er en løsning av B. Hvis det også er slik at B impliserer A så vil det være ekvivalens mellom A og B.

Her må du altså først løse hver ligning. Så må du se på om hver løsning av den første er en løsning av den andre og omvendt. Er du med på det?

@Nebu: I feil tråd? :P
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Tja..

[tex]( x^4 + 2x)^\prime \Longrightarrow x^3 = -2 [/tex]

[tex]\int x^3 + 2x\,\mathrm{d}x \not\Longrightarrow x^4 + 2x[/tex]

Men ser at din tankemåte er mer fonuftig ja ;)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
PiaR
Cantor
Cantor
Innlegg: 119
Registrert: 12/11-2012 23:09

Vektormannen skrev:At en ligning A impliserer en ligning B betyr at hver løsning av A også er en løsning av B. Hvis det også er slik at B impliserer A så vil det være ekvivalens mellom A og B.

Her må du altså først løse hver ligning. Så må du se på om hver løsning av den første er en løsning av den andre og omvendt. Er du med på det?

@Nebu: I feil tråd? :P


Er med på den! :) Kan du gi meg et lite hint om hvordan jeg løser de? Jeg må ha kjørt meg helt fast på alt, for jeg klarer ikke tenke meg frem til hvordan jeg griper det an. :oops:
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

I den første ligningen så har du en felles faktor [tex]x[/tex] i begge ledd. Da kan du faktorisere den ut: [tex]x(x^3 + 2) = 0[/tex]. Da har vi et produkt på venstre side. Et produkt er lik 0 når en av faktorene er 0. Så enten må da [tex]x = 0[/tex] eller så må [tex]x^3 + 2 = 0[/tex].

I den nederste ligningen kan du flytte over -2 slik at du får [tex]x^3 + 2 = 0[/tex]. Nå ser vi at det faktisk er en av faktorene i den øverste ligningen.

Hva forteller dette deg? Vil den øverste ligningen implisere den nederste her? Vil den motsatte implikasjonen gjelde?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
PiaR
Cantor
Cantor
Innlegg: 119
Registrert: 12/11-2012 23:09

Tusen takk for hjelp Vektormannen :D
Jeg tenker først at den vil gå denne veien: ==>, men samtidig er det noe som sier meg at den da kan gå motsatt vei også, altså <==> fordi om den andre er 0, vil vel den første også være 0?
Tenker jeg riktig?
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

PiaR skrev:Tusen takk for hjelp Vektormannen :D
Jeg tenker først at den vil gå denne veien: ==>, men samtidig er det noe som sier meg at den da kan gå motsatt vei også, altså <==> fordi om den andre er 0, vil vel den første også være 0?
Tenker jeg riktig?
Ikke helt...

hvis du tenker på hva som skjer når x=0: [tex]x(x^3+2)=0(x^3+2)=0[/tex]

Man hva skjer med den andre ligningen [tex](x^3+2)[/tex] når x=0?


Du har rett i at [tex](x^3+2)=0 \Rightarrow x(x^3+2)=x\cdot 0=0[/tex].
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
PiaR
Cantor
Cantor
Innlegg: 119
Registrert: 12/11-2012 23:09

Tusen takk for god forklaring mstud! Nå skjønner jeg det bedre :D
Svar