Øve til tentamen-vanskelig oppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
mattekatt
Noether
Noether
Innlegg: 47
Registrert: 26/09-2010 12:39

Hei! Snart nærmer det seg tentamen og jeg har øvd veldig lenge, men det er en oppgave jeg sliter med. Så jeg håper dere kunne hjelpe meg med denne, og jeg har sett at den har blitt spurt om før men det så veldig vanskelig ut. Kunne dere forklare det slik dere ville til en elev fra VG1 (P-matte elev), hjelp ønskes snarest mulig! før jeg går i gang vil jeg takke og si tusen takk på forhånd for de som svarer på dette , og jeg setter stor pris på dette :D
Her er følgende oppgaver:

Oppgave 6
En vanntank er formet som en sylinder med indre diameter og indre høyde på 1 meter.
Tanken er laget av aluminium og er 2 cm tykk.
Tettheten av aluminium er 2700 kg per m3, og tettheten av vann er 1000 kg per m3.


a. Hvor mange liter vann rommer tanken?

b. Hvor mye veier tanken m,ed innhold når den er full av vann?

c. Hvor stor overflate har tanken?
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

For å starte på a), antall liter vann den rommer må være likt volumet til sylinderen i liter. Liter er [tex]dm^3[/tex]
mattekatt
Noether
Noether
Innlegg: 47
Registrert: 26/09-2010 12:39

ja den klarte jeg faktisk men nå er det de to siste som jeg ikke får til, jeg har prøvd mange måter å finne det ut på men det ser ut til at jeg får feil! Forresten takk for svaret, og for at du tok deg tid til å svare!!! :)
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 829
Registrert: 26/04-2012 09:35

La oss ta oppgave b først - for å finne vekten må du finne ut hvor mye vannet veier, og hvor mye tanken veier og så plusse dem sammen. Hvor mye veier en liter vann, og kan du med dette og svaret i oppgave a finne svaret på hvor mye vannet veier? Og hvis du finner overflaten av en sylinder (hva er formelen for overflaten av en sylinder), og tenker deg at den er 2 cm tykk over alt, hva er volumet av tanken alene da?

Skriv litt om hva du kommer fram til og hvordan du tenker, så vil folk være mer interesserte i å hjelpe deg. :-)
Svar