Konvergensområde med cosx

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
dudedude
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 219
Registrert: 25/08-2010 17:34

Jeg har prøvd å søke litt rundt for å finne svar på denne oppgaven, men finner det ikke.
Jeg skal finne konvergensområdet for -1<cosx<1
Først setter jeg opp de 2 ulikhetene:
cosx>-1 og cosx<1.

Så bruker den generelle løsningen for cosinus og får: På den første får jeg at x>pi, og på den andre får jeg at x<0, x<2pi. Snittet av disse blir pi<x<2pi. Dette er feil ifølge fasiten, som sier 0 < x < 2π, x ≠ π.
Hva har jeg gjort feil?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

cos(x) er ALLTID mellom -1 og 1.
Bilde
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

dudedude skrev:Jeg har prøvd å søke litt rundt for å finne svar på denne oppgaven, men finner det ikke.
Jeg skal finne konvergensområdet for -1<cosx<1
Først setter jeg opp de 2 ulikhetene:
cosx>-1 og cosx<1.

Så bruker den generelle løsningen for cosinus og får: På den første får jeg at x>pi, og på den andre får jeg at x<0, x<2pi. Snittet av disse blir pi<x<2pi. Dette er feil ifølge fasiten, som sier 0 < x < 2π, x ≠ π.
Hva har jeg gjort feil?
Lurer litt på hva du mener med konvergensområde i denne sammenhengen. Begrepet er jo vanligvis knyttet til uendelige rekker, ikke enkeltfunksjoner. Har du uttrykt cosinus som en Taylorrekke eller noe i den dur?
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Han mener summen av en uendelig og konvergerende geometrisk rekke der k = cosx. Da er alltid konvergensområdet -1 < k < 1, som en kan utlede ved å se på den generelle formelen for summen av en geometrisk rekke.

[tex]cosx > -1 , x > \pi + 2\pi \cdot n[/tex]

[tex]cosx < 1, x < 2\pi \cdot n[/tex]

x kan jo ikke være lik [tex]\pi[/tex], for da er jo cosx = -1 (husk at den skulle være større enn -1). Dessuten kan den heller ikke være lik [tex]2\pi[/tex]eller 0, for da er cosx = 1 (husk at den skulle være mindre enn dette).

Dermed kan intervallet i første omløp (som jeg antar oppgaven understreker?) skrives slik: [tex]0 < x < 2\pi, x \ne \pi[/tex]
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
dudedude
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 219
Registrert: 25/08-2010 17:34

Oppgaven dreier seg om en uendelig rekke, og jeg glemte å skrive at det var i første omløp, beklager. Takk for svar, skjønte det nå:)
Svar