Vekselstrøm

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Tror dette er mer matematikk enn fysikk.

En spole roterer rasket i et homogent magnetisk felt med ukjent feltstyrke B. Spolens rotasjonsakse er vinkelrett på det magnetiske feltet. Den induserte spenningen blir registrert med en spenningssensor som er koplet til en datalogger. Maksimalverdien er 0,20 V, og perioden er 40ms. Når spolen blir plassert i et felt med feltstyrken 0,45 mT, måler vi maksimalverdien av den induserte spenningen til 0,15 V ved perioden 25ms.
Finn feltstyrken B.

Tips til hvordan man kan løse denne?
Zeph
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 162
Registrert: 20/03-2012 20:58

Husker du hva feltstyrken var avhengig av?

Hvis du tenker på det, så vil det være logisk å tenke seg at [tex]B>0,45mT[/tex], siden perioden og spenningen minket.
Bachelor i Fysikk @ UiB
Markussen1

Jeg ser ikke hva jeg kan bruke for B her. Det er jo sikkert noe sånt som [tex]U*t[/tex], men jeg skjønner det ikke helt.
bmo040

Man finner perioden: 2pi/0.040=50pi. Dette er den første perioden.
Den andre perioden: 2pi/0.025=80pi.

Det man først må finne ut er arealet av spolen. Og deretter finne feltstyrken.

Du husker: n*B*A*vinkelfarten=V. Vinkelfarten er periden. Og finner ut at arealet er 1.326291193m^2.
Og bruker samme ligning for å finne ut feltstyrken B.
Svar