Tanker rundt eksamen i R2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Hadde R2-eksamen idag. Jeg personlig synes del 1 var grei, men del 2 var vanskeligere enn de tidligere eksamensoppgavene jeg har prøvd meg på.

På oppgave 5 del 1:

Antall individer i en populasjon etter t timer kan beskrives av funksjonen N(t).
Vi antar at

N`(t)=4t+3, N(0)=800

Her tenkte jeg først difflikning. Men jeg tok bare integralet direkte og satt 800 inn for C. Er det riktig? Eller måtte jeg løst den ved difflikning?
m0ffe

jeg løste den på samme måte som deg. forøvrig er jeg enig med deg. del 1 var grei, og del 2 noe vanskligere enn tidligere eksamener jeg har regnet. satt igjen med 2-3deloppgaver jeg slet med, men tiden rant ut :(
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Det var litt betryggende!

Jeg synes også det er håpløst at man ikke kan skrive ut grafer på privatist eksamen. Den oppgaven på del 2 hvor det sto at du skulle tegne inn grafen. Det ble bare en skisse med topp- bunn- og vendepunkt for min del. Hadde tatt altfor lang tid om jeg skulle plottet inn verdier for x i tillegg. Så der får jeg nok litt trekk.

Hva tenker du om oppgave 4c) ?

Jeg satt [tex]a_n=0,693147[/tex] Så fikk jeg [tex]n*ln2^n[/tex] men fikk feil svar. Hvordan løste du denne?
Gjest

Det du skriver om at du ikke fikk skriv er ganske dumt, spesielt når det gjelder grafer.
På min eksamen fikk dog alle lov til å skrive ut, og nesten alle oppgavene på min del 2 gjorde jeg på PC'en også skrev ut.
Merkelig saker, egentlig......
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Privatisteksamen i et nøtteskall.

Men tilbake til oppgaven. Hva gjorde du der?
m0ffe

Jeg fikk også skrive ut grafene. Løst det som var mulig i geogebra, funker jo også nesten som en fasit!
den oppgaven der fikk jeg ikke til eller tid til å se på.. var 3 deloppgaver jeg ikke fikk til så har hvertfall mistet 6 poeng :(
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Det var dumt... Men hvis du mister 6 poeng, så er vel det nesten en 6'er?
m0ffe

om jeg har rett på alt jeg svarte på da, noe jeg tviler på.. men er kjempefornøyd med en 5er :) håper jeg klarte det
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Det burde du være! Hard eksamen :)
Steinbiten
Noether
Noether
Innlegg: 40
Registrert: 09/04-2013 09:25
Sted: Trondheim

Noen som har tilgang til eksamenen og kan legge den ut?
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Kan ta bilder av den i morgen. Så legge den ut.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Hva synes dere som har hatt R2-eksamen før? Er del 2 vanskeligere enn tidligere?

Jeg synes også det var veldig spesielt at de hadde 2 identiske oppgaver. Den hvor man skulle vise at x/2 + y/3 osv. Hvis du ikke klarte den på del 1, så synes jeg det er kjedelig å bli trukket dobbelt så mange poeng på en klin lik oppgave.
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Jeg hadde eksamen i R2 i år (V13), men kan ikke si den var spesielt vanskelig. Eneste jeg ble litt satt ut av, var at arbeidsmengden på del 2 var større enn for tidligere år. Etter å ha sett så vidt på H13-eksamenen, må jeg si at del 2 virker ganske stor her og. Kan være udir har fått klager om at det er for mange som går etter tre timers regning (eller mindre) ^^
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Markussen skrev:Hva synes dere som har hatt R2-eksamen før? Er del 2 vanskeligere enn tidligere?
Jeg synes også det var veldig spesielt at de hadde 2 identiske oppgaver. Den hvor man skulle vise at x/2 + y/3 osv. Hvis du ikke klarte den på del 1, så synes jeg det er kjedelig å bli trukket dobbelt så mange poeng på en klin lik oppgave.
Nå er det lenge siden jeg hadde 3MX eksamen. Men jeg synes ikke denne var spesielt vanskelig, kladda meg gjennom del 2 på 2 timer...
Men sikkert stor arbeidsmengde for noen...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar