Sannsynlighet-vg2-S1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
mattekatt
Noether
Noether
Innlegg: 47
Registrert: 26/09-2010 12:39

Hei, jeg trenger hjelp til denne oppgaven :)

Et menneske har en av blodtypene A, B, AB eller 0.

I Norge har 48 % har blodtype A, 8 % blodtype B, 4 % blodtype AB og 40 % blodtype 0.

a.) Hva er sannsynligheten for at en kvinne og en mann gifter seg,

1) Begge har blodtype (fasit 23%)

2) Har samme blodtype (fasit 39,8%)

3) Har forskjellig blodtype (fasit 60,2 %)


Kunne noen forklare hvilken formel jeg skal kunne bruke og hvordan fremgangsmåten er, og hvordan jeg regner det ut sånn detaljert og ordentlig forklart. Tusen tusen takk på forhånd!
skf95
Descartes
Descartes
Innlegg: 421
Registrert: 17/12-2010 14:35

Oppgaven/oppgaveteksten har mangler. Sannsynligheten for at en mann og kvinne gifter seg har (så vidt meg bekjent) ingenting med blodtype å gjøre. Dessuten har alle en blodtype (1)). Les over innlegget ditt.

Generelt i forumet er det fint om du først skriver hva du selv får til/ ikke får til, hva du har gjort og/eller hvordan du tenker når det går galt :wink:
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

skf95 skrev:Oppgaven/oppgaveteksten har mangler. Sannsynligheten for at en mann og kvinne gifter seg har (så vidt meg bekjent) ingenting med blodtype å gjøre. Dessuten har alle en blodtype (1)). Les over innlegget ditt.

Generelt i forumet er det fint om du først skriver hva du selv får til/ ikke får til, hva du har gjort og/eller hvordan du tenker når det går galt :wink:
Mulig du leste feil. Det spørres ikke om sannsynligheten for at de gifter seg, men sannsynligheten for at noen som gifter seg (1) finner ut at begge har type A osv. ;)

Men det er helt klart ord som mangler i oppgaveteksten her.
Bilde
Svar