Matematikk R1 Eksamen diskusjonstråd

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Jeg håper det er greit at jeg lager to separate tråder for dagens to store og viktige eksamener i matematikk R1 og S1.

Vi kan diskutere dagens oppgaver, arbeidsmengde, vanskelighetsgrad, fornøyd eller ikke fornøyd, og selvsagt løsningsforslag.
polymerase

Første del var veldig grei, men del 2 synes jeg var ordentlig kvalm.
MatIsa
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 150
Registrert: 12/06-2013 12:09
Sted: Trondheim

Det gikk ganske bra, synes arbeidsmengden var grei (selv om det er litt teit at man ikke kan få ark til del 2 før kl. 11). Stusset derimot over at den siste oppgaven var lik som på de to siste R1-eksamene, men med flere deloppgaver. Fikk også en litt merkelig løsning på 6c (to løsninger for x: x=10^n eller x=n)
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Hva mener du med at du ikke får ark til Del2 før kl. 11...? Du kan starte på Del2 når du vil men hjelpemidlene må du vente med å ta opp.

Det stemmer at likningen i Oppg.6 har 2 løsninger.
Grunnen til at det var flere deloppgaver på Oppg.6 er vel at (nesten) ingen fikk den til sist, så nå fikk dere en god del hjelp på vegen til å finne løsningen. :wink:
MatIsa
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 150
Registrert: 12/06-2013 12:09
Sted: Trondheim

Lektorn skrev:Hva mener du med at du ikke får ark til Del2 før kl. 11...? Du kan starte på Del2 når du vil men hjelpemidlene må du vente med å ta opp.

Det stemmer at likningen i Oppg.6 har 2 løsninger.
Grunnen til at det var flere deloppgaver på Oppg.6 er vel at (nesten) ingen fikk den til sist, så nå fikk dere en god del hjelp på vegen til å finne løsningen. :wink:
Jeg kunne starte, men fikk ikke innføringsark til del 2 før kl. 11, så måtte føre alt på nytt når jeg fikk dem. Jeg vet ikke om det er slik overalt, eller om eksamensvaktene surra.
Tenkte meg at det var grunnen :)
salolina
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 30/05-2014 14:44

Jeg synes at eksamen i år var veldig grei, både del 1 og 2. Akkurat passe vanskelighetsgrad: ikke for lett, og ikke for vanskelig. Arbeidsmengden synes jeg også var grei. Deilig å være ferdig i hvert fall! :D
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Den ordningen har jeg aldri hørt om... Her har nok skolen og/eller vaktene misforstått totalt!

Kopiert fra eksamensveiledningen:
"Eleven kan begynne på Del 2 når som helst (men uten hjelpemidler fram til det har gått 2 timer og besvarelsen på Del 1 er levert inn). "
aerce
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 02/03-2014 18:03

Hva var x-verdi på overflateareal, var det [tex]0<x<2\,\sqrt{3}[/tex]?
salolina
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 30/05-2014 14:44

aerce skrev:Hva var x-verdi på overflateareal, var det [tex]0<x<2\,\sqrt{3}[/tex]?
Jeg fikk i hvert fall det :)
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

mhm, fikk inntrykk av andre at den var både og.
Noen som kan legge ut oppgavesettet? Fikk ikke av skolen. De samler dem inn uansett.

Synes det er merkelig da når eksamen er ferdig, så er oppgavene også "ferdige", altså ikke brukes om igjen.
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Janhaa, Nebu, haha,

I dag er dere seine med oppgavene.:P
R1-mannen

Hvordan gikk det med dere på oppgave 5 ?
Jeg gjorde det med geogebra og fikk dette :

http://imgur.com/NwO4XS8
aerce
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 02/03-2014 18:03

R1-mannen skrev:Hvordan gikk det med dere på oppgave 5 ?
Jeg gjorde det med geogebra og fikk dette :

http://imgur.com/NwO4XS8
Fikk det samme
malakuja
Noether
Noether
Innlegg: 28
Registrert: 23/01-2013 21:05

R1-mannen skrev:Hvordan gikk det med dere på oppgave 5 ?
Jeg gjorde det med geogebra og fikk dette :

http://imgur.com/NwO4XS8
Jeg fikk samme.
malakuja
Noether
Noether
Innlegg: 28
Registrert: 23/01-2013 21:05

Fikk dere til siste oppgave (b + c)?
Svar