Matematikk S1 Eksamen diskusjonstråd

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Jeg håper det er greit at jeg lager to separate tråder for dagens to store og viktige eksamener i matematikk R1 og S1.

Vi kan diskutere dagens oppgaver, arbeidsmengde, vanskelighetsgrad, fornøyd eller ikke fornøyd, og selvsagt løsningsforslag.
Gjest

Oppgave 7c) på del 2, hvordan løste dere den?
Gjest

Der hvor vi skulle bruke likningen fra b) til å bestemme et uttrykk for x ved hjelp av n.
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Oppgave 7c)

Produktregelen sier at hvis p*q=0 så må p=0 eller q=0. Dette gir:
lg(x)-n=0 eller lg(x)-lg(n)=0
Gjest

takk for veldig kjapt svar! Men dumt for meg:/
Men da får vi to ulike uttrykk for x da, ved hjelp av n?
Gjest

Jeg fikk da ut x=10^n og x=n stemmer dette?
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Det ser bra ut det. 8-)
Lisemora

Noen som har noen formening om vanskelighetsgraden på denne eksamnen?
Jeg har aldri hatt dette faget, og er usikker på hva som kreves. Men på bakgrunn av da jeg hadde R1 og R2, synes jeg denne virket litt vanskelig og på samme nivå som i alle fall R1.
Forstår heller ikke poenget med å ha med en oppgave med definisjonen av den deriverte. Hvorfor forventer man at man skal gå rundt å huske dette? Dette kravet stiller de ikke til Matte1 på NTNU heller...
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det er ikke snakk om at du skal huske definisjonen av den deriverte. Den står i formelheftet. Likevel er den også lett å huske hvis du forstår hva de ulike leddene betyr.

At det ikke har kommet på eksamen i Matte 1 er bare en prioriteringssak. Er det pensum, kan det godt dukke opp på eksamen.
Bilde
Lisemora

Eksamensinformasjonen sier følgende:
Hjelpemidler på Del 1: Vanlige skrivesaker, passer, linjal med centimetermål og
vinkelmåler.
Ergo ingen formelsamling.

Hadde du spurt alle som går på Gløshaugen er jeg sikker på at i alle fall 80% ikke hadde kunnet definisjonen av den deriverte, og mener det er helt meningsløst å ha denne med på en S1-eksamen!
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Det står i læreplanen til S1 at du skal kunne "gjøre rede for definisjonen av den deriverte".

Hvis du vet hva den deriverte betyr grafisk og kanskje har sett beviset for definisjonen en gang, er det veldig fort gjort å sette opp definisjonen. Du trenger ikke pugge den.

Hvis dagens studenter på Gløs ikke kan dette bekrefter vel det mange sier om matte-opplæringen i norsk skole.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg mener definisjonen av den deriverte er en essensiell del av forståelsen for hva den deriverte faktisk er. Rent regneteknisk kan man kunne så mange regler man vil, og løse selv de mest kompliserte oppgavene. Men hvis man ikke vet hva den deriverte representerer, så er det helt verdiløst å kunne å derivere noe som helst.

Som sagt, selv uten formelheftet burde den være forståelig og overkommelig.

Dessuten står det i læreplanen at dette skal kunnes. Da er det helt greit at det kommer på eksamen og skiller 6er-studentene fra resten.

EDIT: Er det noen som lurer på utledningen av definisjonen for den deriverte, så kan man se det her: http://udl.no/matematikk/kalkulus/deriv ... -bevis-991 - Det eneste kravet som stilles er at man er kjent med konseptet om et stigningstall. Uansett gås det også gjennom i videoen.
Bilde
Jammis

Gjest skrev:Oppgave 7c) på del 2, hvordan løste dere den?
Geogebra er din venn as! <3
Lisemora

Hvordan skal man kunne utgjøre definisjonen for den deriverte når man ikke har om grenseverdier i pensumet?!
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det er da det. Ser i alle fall at Sinus S1 har minst ett delkapittel for det. http://sinuss1.cappelendamm.no/c414070/ ... tid=414203
Bilde
Svar