potens oppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
school

Trenger hjelp til å løse denne potensoppgaven

\[\frac{{{3^3} \bullet {3^{ - 2}}}}{{{3^2} \bullet {3^5}}}\]
school

school skrev:Trenger hjelp til å løse denne potensoppgaven
fasiten viser svaret skal bli 1/729 skjønner ikke det

\[\frac{{{3^3} \bullet {3^{ - 2}}}}{{{3^2} \bullet {3^5}}}\]
school

fant svaret
men hvorfor gjør vi om 1/3^6 til 1/729 ?
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Har du lært noen regneregler for potenser, og vet du hva det betyr når eksponenten er et negativt tall?

I denne oppgaven kan du f.eks. trekke sammen telleren og nevneren for seg, for så å trekke sammen teller og nevner til slutt.
Etter litt trening tar du slike oppgaver direkte med bare en mellomregning.
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Svaret ditt er rett.
Det som står i din fasit er en utregning av 3^6, dvs 3*3*3*3*3*3.
school

Okey tusen takk for hjelpen
school

Har ennda en jeg lurer på:

\[{(({\frac{x}{2}^3}) \bullet \frac{8}{{{x^{ - 2}}}})^{ - 3}}\]

ender opp med 1/2^2 x 1/-4^2 til slutt men det er ikke riktig svaret skal bli x -15 eller 1/x^15
school

school skrev:Har ennda en jeg lurer på:

\[{(({\frac{x}{2}^3}) \bullet \frac{8}{{{x^{ - 2}}}})^{ - 3}}\]

ender opp med 1/2^2 x 1/-4^2 til slutt men det er ikke riktig svaret skal bli x -15 eller 1/x^15
glem det med 1/2^2 x 1/-4^2 feil oppgave jeg såg på men får dne fortsatt ikke til
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Først ganger du sammen de to brøkene inni den ytre parantesen, dvs. teller*teller og nevner*nevner.
Et triks det lønner seg å bruke her er at 8 kan skrives som 2 opphøyd i "noe".
Deretter trekker du sammen teller og nevner, dvs. bruker potensreglene på grunntall 2 og reglene på grunntall x.
Når dette er klart må du opphøye alt med -3.

Det ser ikke ut som fasiten din er helt rett. Du skal i tillegg til x også få en koeffisient/konstant.
school

Lektorn skrev:Først ganger du sammen de to brøkene inni den ytre parantesen, dvs. teller*teller og nevner*nevner.
Et triks det lønner seg å bruke her er at 8 kan skrives som 2 opphøyd i "noe".
Deretter trekker du sammen teller og nevner, dvs. bruker potensreglene på grunntall 2 og reglene på grunntall x.
Når dette er klart må du opphøye alt med -3.

Det ser ikke ut som fasiten din er helt rett. Du skal i tillegg til x også få en koeffisient/konstant.
okey...regner til slutt så får jeg eksponten 3+1(-3)(-3) som blir 12 ???
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Er det eksponenten til x du tenker på?
Når du trekker sammen inni parantesen blir det 3-(-2)=5
Når du så skal løse opp den ytre parantesen blir eksponenten 5*(-3)=-15
school

Lektorn skrev:Er det eksponenten til x du tenker på?
Når du trekker sammen inni parantesen blir det 3-(-2)=5
Når du så skal løse opp den ytre parantesen blir eksponenten 5*(-3)=-15
hmm skal se litt mer på det imorra må ha en liten pause :P
var vanskeligere enn jeg trodde dette gitt , så veldig mye parenteser
Ivan

Hei folkes, har en matteprøve om potens i morra, noen som kan hjelpe meg å øve?
snap: dod482
Svar