Hypergeometrisk forsøk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Sanding
Cantor
Cantor
Innlegg: 110
Registrert: 26/05-2014 22:28

Hei!
Sliter litt med en oppgave:

På en videregående skole er et parti elever trukket ut til muntlig eksamen i matematikk R1. Det er 3 matematikkgrupper på skolen: gruppe 1 har 18 elever, gruppe 2 har 21 elever, og gruppe 3 har 17 elever.
b) I de tre gruppene er det henholdsvis 4, 8 og 5 jenter. Regn ut sannsynligheten for at partiet består av 2 jenter fra hver av de tre gruppene.

Forstår ikke helt hvordan jeg skal regne ut dette! På den forrige oppgaven regna jeg ut sannsynligheten for at partiet kommer til å ha 2 elever fra hver av de tre gruppene, og svaret der ble 0,13. Antar at jeg skal bruke det tallet, men ser ikke helt hvordan!
Takknemlig for litt hjelp på vei!:)
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Du skal nok ikke bruke forrige svar, da du i b) har en ny oppdeling av elevene. Nå har du 4 grupper, jentene i gr. 1, jentene i gr. 2, jenten i gr. 3 og alle guttene.
Ser du oppsettet for å finne løsningen?
Sanding
Cantor
Cantor
Innlegg: 110
Registrert: 26/05-2014 22:28

Ja, nå tror jeg at jeg fikk det til!:)
Tusen takk for hjelpen!
Sanding
Cantor
Cantor
Innlegg: 110
Registrert: 26/05-2014 22:28

Finnes det forresten noen enkel metode for å regne feks [tex]P(x \leq 42)[/tex] eller [tex]P(39<X<46)[/tex] for hånd?
Må man alltid regne ut hver eneste mulige verdi for X og summere dem (eller regne verdiene som er utelukket og trekke dem fra 1) ?
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Du må nok regne ut og summere punktsannsynlighetene, og hvis mulig bruke "1-" der det gir færre utregninger.
Lurerpåno

Sanding skrev:Ja, nå tror jeg at jeg fikk det til!:)
Tusen takk for hjelpen!
Hei, hvordan var det du fikk det til?
eleven

Lektorn skrev:Du skal nok ikke bruke forrige svar, da du i b) har en ny oppdeling av elevene. Nå har du 4 grupper, jentene i gr. 1, jentene i gr. 2, jenten i gr. 3 og alle guttene.
Ser du oppsettet for å finne løsningen?
Hvordan finner du oppsettet for å finne løsningen?
Svar