Eksamen 1T høst 2014

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Hallaråker

Hei!
Er det noen som har løsningsforslaget til eksamenen som var idag? Lurer mest på oppgave 8, den med trappene.
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Har du oppgaven da?
Eiiivind

per og kari er på vei opp trappene i et tårn. Per er hele tiden 52 trappetrimm foran Kari. Når per er kommet halvveis opp, roper han til Kari: "Når jeg er helt oppe, er du kommet tre ganger så langt som du er nå".
Hvor mange trappetrinn er det i tårnet?
Gjest

Lektorn skrev:Har du oppgaven da?
per og kari er på vei opp trappene i et tårn. Per er hele tiden 52 trappetrimm foran Kari. Når per er kommet halvveis opp, roper han til Kari: "Når jeg er helt oppe, er du kommet tre ganger så langt som du er nå".
Hvor mange trappetrinn er det i tårnet?
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

x: Kari sitt trinn når Per er halvvegs
y: Ant. trinn i trappa

$3x = x + \frac {1}{2} y$ og $x + 52 = \frac {1}{2} y$
$x=52$ og $y=208$

Dvs når Per er halvveis er Kari på trinn 52. Per er da på trinn 52+52=104.
Antall trinn i trappa er 208.
Sina34

Hjelp! Jeg fikk ikke til oppgave 8 eller 5b på del 2. De utgjør jo tilsammen 4 poeng, dermed har jeg 56 poeng av 60 mulige. Er det noe sjangse for 6? Noen som vet? grensa for 6 er 56. Trenger den så sårt :(
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Poenggrensene er bare veiledende, og spesielt for 6 er det andre ting som kommer inn i bildet.
Har du f.eks. vist manglende forståelse for et læreplanmål ryker 6'eren selv om poengene er på plass.

Er du sikker på at alt det andre er 100%?
Hallaråker

Er det noen som har et komplett løsningsforslag? Dersom noen har et eller lager et, legg det ut så fort som mulig. Jeg bomma på 8, men håper og tror at resten gikk greit. Er det krise med feil på denne?
Hallaråker

Hallaråker skrev:Er det noen som har et komplett løsningsforslag? Dersom noen har et eller lager et, legg det ut så fort som mulig. Jeg bomma på oppgave 8, men håper og tror at resten gikk greit. Er det krise med feil på denne?
WerGis

I følge sensorveiledningen ligger poenggrensen på 56* poeng for en sekser.

Men svært godt helhetsintrykk veier gjerne opp for småfeil som gjøres underveis.

Sensorveiledning
Sina34

Ja, jeg er ganske sikker på at alle andre gikk 100%. Jeg fikk rett og slett helt panikk og klarte ikke å tenke klart :( Men hvordan var vanskelighetsgraden på denne eksamenen iforhold til de andre? Noen meninger om det?
Sina34

Lektorn skrev:Poenggrensene er bare veiledende, og spesielt for 6 er det andre ting som kommer inn i bildet.
Har du f.eks. vist manglende forståelse for et læreplanmål ryker 6'eren selv om poengene er på plass.

Er du sikker på at alt det andre er 100%?


Ja, jeg er ganske sikker på det. Tror du det er noen sjangse da? Hvordan opplevde du vanskegraden på denne iforhold til de årene før? Jeg synes kanskje denne var noe vanskeligere, men det kan jo være fordi jeg var nervøs m.n
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Jeg har ikke sett oppgaven.
Svar