Eksamen 1T høst 2014

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

R1 og S1 har som vanlig eksamen på samme dag.
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Hei, jeg skulle også ha hatt denne eksamenen idag, men jeg droppet den pga. noe med skyldfølelse og frykt.
Når jeg har sett igjennom dette settet, så vil jeg klart si at arbeidsmengden er betraktelig lengre enn de tidligere.

Jeg ser at flere har kommentert det med likningssett oppgaven, jeg skal prøve meg på den senere, men jeg var faktisk forberedt på denne typen oppgaver fordi de har vist tendens til å gi slike oppgaver på de to siste eksamenene på del 2. Den på H13 og V14 synes jeg var tekstoppgaver som mange kan få til.

En ting som skremte meg var den siste oppgaven :O

Jeg håper det ordner seg for dere, og det dumme er at dere vil være fullt uvitende fordi de kke lager en forhåndssensurrapport til høsteksamen, og da får vi ikke vite noe om de har jusert skalaene eller ei pga. vanske- og arbeidsgrad.
WerGis

Jupp!

Del en var stort sett piece of cake.

Det var særlig arbeidsmengden på del 2 jeg reagerte på, som andre har nevnt har jeg gjort mange tidligere eksamenssett men en snittid på 1t på del 1 og 1.5t på del 2.


Brukte ca 1t og 15min på del 1 idag uten å stresse voldsomt, mens del 2 tok all resten av tiden, oppgavene var kanskje ikke så mye vanskeligere men mye mer "knotete" enn på tidligere sett. Vanskelighetsgraden på dem stod heller ikke helt i stil med ant. poeng per oppgave (følte jeg).
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Likte oppgaven med å vise at $\log 200 > 2$. Men her surrer UDIR voldsomt med å bruke korrekt notasjon.
Tidligere bruker de $\lg x$ for å betegne den briggske logaritmen, og jeg er tilbøyelig til å tro at det er det
de mener her og. Husker ikke helt om $\ln x$ er pensum i $1T$ men det uansett noe heftig.

Internasjonale standarderer definerer $\log_{e} (x) = \log (x) = \ln (x)$, $\log_{10} (x) = \lg x$ og $\log_2(x) = \text{lb}(x)$.
Regner med utregningen som var utenkt var

$\lg 200 = \lg 100 + \lg 2 = 2 + \lg 2 > 2$ hvor siste likhet følger fra at $\lg 2$ er positivt siden $0 = \lg 1<\lg 2$.
Med å bruke den naturlige logaritmen blir utregningen noe lengre

$\log 200 = 3\log(2)+2 \log(5) > 3 \cdot \log 1 + 2 \cdot \log e = 2$

Siden $2>1$, $5>e$ og $\log x$ er en stigende funksjon. Uansett burde en ikke få trekk om en veksler på eksamen når UDIR roter.
Kan godt være at udir prøver å gjenninnføre den korrektede definisjonen av å bruke $\log x$ og ikke $\ln x$. Men en eksamen
er nok ikke riktig fora for å begynne denne kampen.

Jeg vile nok gjort ting litt annereldes for å få ett bedre estimat for $\log 200$.

$3 \cdot \frac{693}{1000} + 2 \cdot \frac{160}{100} <\overbrace{3 \log 2 + 2 \log 5}^{\log 200} < 3 \frac{694}{1000} + 2 \log \frac{161}{100}$

$5 + \frac{279}{1000} < \log 200 < 5 + \frac{302}{1000}$

Hvor jeg bare husket at $0.693 < \log 2 < 0.694$ og $1.60 <\log 5 < 1.61$. Men det er vel regnet som ummeneskelig å huske de første log verdiene i hodet...
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Den naturlige logaritmen er ikke pensum i 1T så da går det vel bra med ulik notasjon.
Hakket værre hvis de begynner å vingle med dette på f.eks. R1-eksamen.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Lektorn skrev:Den naturlige logaritmen er ikke pensum i 1T så da går det vel bra med ulik notasjon.
Hakket værre hvis de begynner å vingle med dette på f.eks. R1-eksamen.
Nei? Det er ikke greit å bruke feil notasjon, hverken I 1T, R1 eller hva nå enn fag en underviser. Spesielt
ikke på eksamen. Dette vil skape forvirring i fremtiden og det er ikke greit.

At folk bytter mellom å bruke $\log x$ og $\ln x$ for den naturlige logaritmen godtar jeg. Men
når udir impliserer $\log (x) = \log_{10}(x)$ er ikke dette bare missbruk av notasjon, det er direkte galt. Og ikke greit..
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
WerGis

Hey!!

Såfremt dine svar er riktige har jeg alt rett på del 1 hvertfall, nice!
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Nebuchadnezzar skrev: Nei? Det er ikke greit å bruke feil notasjon, hverken I 1T, R1 eller hva nå enn fag en underviser. Spesielt
ikke på eksamen. Dette vil skape forvirring i fremtiden og det er ikke greit.

At folk bytter mellom å bruke $\log x$ og $\ln x$ for den naturlige logaritmen godtar jeg. Men
når udir impliserer $\log (x) = \log_{10}(x)$ er ikke dette bare missbruk av notasjon, det er direkte galt. Og ikke greit..
Jeg synes heller ikke det er greit hvis du har tolket meg dit hen.
Når jeg sier at "det går vel bra" er det med tanke på elevene som tar eksamen, som i utgangspunktet kjenner bare "en slags" logaritme, og derfor ikke blir helt satt ut av en ny/ukjent skrivemåte.
Slappfisken
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 24/11-2014 22:23

Jeg tror du glemte siste delen i geometrioppgaven.
Stringselings

Slappfisken skrev:Jeg tror du glemte siste delen i geometrioppgaven.
Wops.
Her er oppg 9b)

http://gyazo.com/ebb51c2271a73363550987dc495ab92d
Slappfisken
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 24/11-2014 22:23

Jeg fikk (tror) alt riktig på del 1.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Lektorn skrev:
Nebuchadnezzar skrev: Nei? Det er ikke greit å bruke feil notasjon, hverken I 1T, R1 eller hva nå enn fag en underviser. Spesielt
ikke på eksamen. Dette vil skape forvirring i fremtiden og det er ikke greit.

At folk bytter mellom å bruke $\log x$ og $\ln x$ for den naturlige logaritmen godtar jeg. Men
når udir impliserer $\log (x) = \log_{10}(x)$ er ikke dette bare missbruk av notasjon, det er direkte galt. Og ikke greit..
Jeg synes heller ikke det er greit hvis du har tolket meg dit hen.
Når jeg sier at "det går vel bra" er det med tanke på elevene som tar eksamen, som i utgangspunktet kjenner bare "en slags" logaritme, og derfor ikke blir helt satt ut av en ny/ukjent skrivemåte.
Da beklager jeg feiltolkningen, jeg ser nå hva du prøvde å si. Da er vi enige om at det er UDIR's feil, og at begge fremmgangsmåtene blir godkjent.
Hadde dette vært en eksamen på våren ville jeg vært helt enig med det siste du sier. Dog på høsten er det hovedsaklig (bare?) privatister som tar faget.
Altså enten elever som ønsker å forbedre karakteren sin (alle disse har møtt $\log x = \ln x$ konvensjonen), eller ta matematikkfagene. De som tar 1T tar også
videre matematikk, og det er flere som tar 1T og R1 samme semester.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
MathLover

Noen som har løsningsforslag for del 2??
Jeg slet med oppgave 4 og 5b)
Slappfisken
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 24/11-2014 22:23

MathLover skrev:Noen som har løsningsforslag for del 2??
Jeg slet med oppgave 4 og 5b)
Oppgave 4: du kan dele inn figuren i to trekanter, henholdsvis ABD og BCD. ABD er det bare å bruke vanlig arealformel: (g*h)/2. BCD må du bruke Pytagoras for å finne diagonalen BD og deretter cosinussetning for en vinkel slik at du kan bruke arealformelen: (A=0.5*b*c*sinA). Jeg brukte vinkel C.
Svar