Diskusjon av R1 eksamen V2015

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Buldos
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 15
Registrert: 18/10-2013 22:46

Her kan vi diskutere oppgavene og problemene man støttet på under dagens R1-eksamen. Har noen allerede fått tak i oppgavesettet? Er spent :roll:
hansslang
Noether
Noether
Innlegg: 46
Registrert: 25/11-2014 13:05

Hadde R1 eksamen i dag, og følte den gikk veldig bra. Svarte på alt, så håper det bærer for seksern. Kan legge ved svardokumentet mitt fra Del 2. Dokumentet inneholder svar på alle oppgavene på Del 2 bortsett fra oppgave 1 som jeg gjorde for hånd siden jeg hadde mer tid på Del 1 :)

http://www.filedropper.com/eksamenr1


Også skrev jeg ned alle svarene jeg fikk på Del 1 på et ark, så kan legge ved de også.

Oppgave 1)
a) [tex]3x^2+4x-3[/tex]
b) [tex]\frac{1}{x-2}[/tex]
c) [tex]12x(2x^{2}-1)^{2}[/tex]

Oppgave 2)
b) [tex]P(x)=(x-2)(x+1)(x+3)[/tex]
c) Grenseverdien er 15

Oppgave 3)

[tex]\frac{x}{(x+2)(x-2)}[/tex]

Oppgave 4)
[tex]S=(1,2), r=5[/tex]

Oppgave 5)
a) Her finnes det vel uendelig antall løsninger, men for eksempel [tex]\overrightarrow{u}=[-6,-8][/tex]
b) Finnes mange vektorer her også. feks [4,-3]
c) I mitt tilfelle k=-0.5 og t=0
d) i mitt tilfelle [tex][\frac{21}{5},\frac{28}{5}][/tex]

Oppgave 6)
b) x=6

Oppgave 7)
a) vokser for -1 < x < 1, minker for 1 < x < 4. x-verdi for toppunkt = 1
b) vendepunkt for x = 2

Oppgave 8)
[tex]x=log_{3}4[/tex]

Oppgave 1) del 2
S=(3,3), [tex]r=3\sqrt{2}[/tex]


Tror det var alt :)
Sist redigert av hansslang den 20/05-2015 10:06, redigert 1 gang totalt.
Gjest

Synes det var greit nivå. Den geometrioppgaven på del 1 var ufyselig, men det har mer med at jeg ikke liker bevisføring. Del 2 handler bare om å være god til å knote på pcen og å trikse i geogebra.
hansslang
Noether
Noether
Innlegg: 46
Registrert: 25/11-2014 13:05

Etter å ha løst mange tidligere R1 eksamener synes jeg nok dette var en av de enklere, del 2 var omtrent bare geogebra, og man slipper vel egentlig litt billig unna! Allikevel noen morsomme oppgaver som feks geometrioppgaven på del 1!
gjest1

Hvordan syns dere eksamen var i forhold til eksempeloppgaven? :)
TOutoo

Noen som kan legge ut prøven?
Daizy
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 18/04-2015 17:35
Sted: Oslo

Jeg syntes denne eksamen var veldig vannskelig! Og man blir jo ikke mindre stresset når man sitter der og føler man ikke får til noe.
Buldos
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 15
Registrert: 18/10-2013 22:46

Ut fra det hansslang har skrevet på del 2 tyder det på at UDIR mener alvor når det gjelder bruk av CAS/graftegner på årets eksamener i matte.. Er flere i klassen min som ikke har peiling på geogebra, men for de som kan det er det gull verdt!
Matteglad

Synes den var helt forderdelig?????! Sikker på at jeg har gått ned 3 karakterer, MINST. :cry:
Rip

Det e tapt... Håpa på 5 men blir nok 3. Satt 60 min med siste vektoroppgavene...
Banshee

Mye står nok på om det har vært god undervisning i digitale verktøy og særlig CAS.
Vil tro de som har hatt en del undervisning i det ser på V15 R1-eksamen som relativt grei.
Dessverre er ikke det realiteten for fryktelig mange elever. Egentlig ganske synd at årets eksamen er så forskjellig fra tidligere. Nå er det mye viktigere hvor du har gått på skole, fremfor hva du faktisk forstår av matte som avgjør om du får en karakter som står i stil med forståelse og evner.

Blir spennende å se om årets R2-eksamen følger samme linje. I så fall tror jeg det blir skjevfordelt på akkurat samme grunnlag.
lorgikken

Banshee skrev:Mye står nok på om det har vært god undervisning i digitale verktøy og særlig CAS.
Vil tro de som har hatt en del undervisning i det ser på V15 R1-eksamen som relativt grei.
Dessverre er ikke det realiteten for fryktelig mange elever. Egentlig ganske synd at årets eksamen er så forskjellig fra tidligere. Nå er det mye viktigere hvor du har gått på skole, fremfor hva du faktisk forstår av matte som avgjør om du får en karakter som står i stil med forståelse og evner.

Blir spennende å se om årets R2-eksamen følger samme linje. I så fall tror jeg det blir skjevfordelt på akkurat samme grunnlag.
DERFOR har de lagt det til slik at del 1 teller mer enn del 2 slik at du får vist nok forståelse av matematikken du innehar.
Banshee

lorgikken:
Selvsagt er det tanken. Det skulle bare mangle.
Det du skriver er likevel ikke særlig relevant for det jeg har skrevet.

Del 1: 36 poeng (Vekting: 0,6)
Del 2: 24 poeng (Vekting: 0,4)

Statistisk vekt på 0,4 er rimelig mye. Så at en kandidat kan dra i land en rettferdig karakter hvis han har stålkontroll på matematikken, men ikke har hatt god undervisning i CAS faller på sin egen urimelighet.
Noen av oppgavene i settet krever også at kandidatene har benyttet CAS i flere forskjellige situasjoner. Og det er ikke tilfellet at alle som normalt vil ligge på 5 og 6 har mulighet for det i dag.

En forklarende faktor her vil være undervisning i bruk av digitale verktøy framfor forståelse.
Hvor i landet og på hvilken skole kandidaten mot karakter har gått er derfor noe jeg kunne tenkt meg å se statistikk på.
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Mitt inntrykk av dagens R1 eksamen er generelt mikset og uklart på hva jeg skal si.
Vektoroppgaven på del 1 kan virke ganske merkelig fordi den er en del uvandt i forhold til andre vektoroppgaver, og der har de bommet kraftig fordi flere elever som faktisk skjønner vektorer, kan falle her.

Når det gjelder del 2, vil jeg si at de har bommet kraftig på den første oppgaven. Det er den eneste oppgaven jeg ikke skjønte eller klarte i det hele tatt. Jeg fikk rett og slett sjokk, og dermed klarte jeg heller ikke oppgave b), med å finne likningen, noe som helt sikkert er KJEMPE LETT. Den oppgaven synes jeg kunne vært unngått. Uten tvil. Her falt jeg på noe jeg vet jeg kan veldig godt, finne likning, regne på slike ting osv.
Ellers klarte jeg alt annet, og resten av oppgavene vil jeg si var generelt greie.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

R1-eksamen V2015
REA3022-Matematikk-R1-V15.pdf
R1-eksamen
(591.37 kiB) Lastet ned 7092 ganger
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar