Matematikk R2 Eksamen 20.5.15

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

sporten

Hei. På oppgave 2 del 2 skulle man regne ut volum av en pyramide. Jeg multipliserte med 1/3 isteden for 1/6. gikk automatisk for i boka mi kalles en pyramide med 4 sider en pyramide og en med 3 sider et tetrader. Burde sett det! Men, hvor mange poeng tror dere jeg mister?
gjest 2

sporten skrev:Hei. På oppgave 2 del 2 skulle man regne ut volum av en pyramide. Jeg multipliserte med 1/3 isteden for 1/6. gikk automatisk for i boka mi kalles en pyramide med 4 sider en pyramide og en med 3 sider et tetrader. Burde sett det! Men, hvor mange poeng tror dere jeg mister?
Hvis det er 2poengs oppgave tror jeg de trekker 0.5-1
gjest 2

sporten skrev:Hei. På oppgave 2 del 2 skulle man regne ut volum av en pyramide. Jeg multipliserte med 1/3 isteden for 1/6. gikk automatisk for i boka mi kalles en pyramide med 4 sider en pyramide og en med 3 sider et tetrader. Burde sett det! Men, hvor mange poeng tror dere jeg mister?
Men fasiten er feil du skal bruke 1/3
Per29
Noether
Noether
Innlegg: 35
Registrert: 19/09-2014 13:39

gjest 2 skrev:
sporten skrev:Hei. På oppgave 2 del 2 skulle man regne ut volum av en pyramide. Jeg multipliserte med 1/3 isteden for 1/6. gikk automatisk for i boka mi kalles en pyramide med 4 sider en pyramide og en med 3 sider et tetrader. Burde sett det! Men, hvor mange poeng tror dere jeg mister?
Men fasiten er feil du skal bruke 1/3
Det er 1/6 som er riktig.
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

gjest 2 skrev:
sporten skrev:Hei. På oppgave 2 del 2 skulle man regne ut volum av en pyramide. Jeg multipliserte med 1/3 isteden for 1/6. gikk automatisk for i boka mi kalles en pyramide med 4 sider en pyramide og en med 3 sider et tetrader. Burde sett det! Men, hvor mange poeng tror dere jeg mister?
Men fasiten er feil du skal bruke 1/3
1/6 er riktig, som Per sa. Grunnen er at du bruker 1/3 for en pyramide med firkantet grunnflate. Er grunnflaten en trekant, ja da vet vi at en trekant er 1/2 av en firkant og dermed får du [tex]\frac{1}{3}\cdot \frac{1}{2}=\frac{1}{6}[/tex]
gjest 2

Per29 skrev:
gjest 2 skrev:
sporten skrev:Hei. På oppgave 2 del 2 skulle man regne ut volum av en pyramide. Jeg multipliserte med 1/3 isteden for 1/6. gikk automatisk for i boka mi kalles en pyramide med 4 sider en pyramide og en med 3 sider et tetrader. Burde sett det! Men, hvor mange poeng tror dere jeg mister?
Men fasiten er feil du skal bruke 1/3
Det er 1/6 som er riktig.
Det er jo ikke en tetraeder?
Det er jo en pyramidet, som er firkant som grunnflate?
gjest 2

ThomasSkas skrev:
gjest 2 skrev:
sporten skrev:Hei. På oppgave 2 del 2 skulle man regne ut volum av en pyramide. Jeg multipliserte med 1/3 isteden for 1/6. gikk automatisk for i boka mi kalles en pyramide med 4 sider en pyramide og en med 3 sider et tetrader. Burde sett det! Men, hvor mange poeng tror dere jeg mister?
Men fasiten er feil du skal bruke 1/3
1/6 er riktig, som Per sa. Grunnen er at du bruker 1/3 for en pyramide med firkantet grunnflate. Er grunnflaten en trekant, ja da vet vi at en trekant er 1/2 av en firkant og dermed får du [tex]\frac{1}{3}\cdot \frac{1}{2}=\frac{1}{6}[/tex]
Det står jo spesfiskt "pyramide", og som regel har pyramider grunnflate og ikke en trekant?
gjest 2

1/6 er riktig, som Per sa. Grunnen er at du bruker 1/3 for en pyramide med firkantet grunnflate. Er grunnflaten en trekant, ja da vet vi at en trekant er 1/2 av en firkant og dermed får du [tex]\frac{1}{3}\cdot \frac{1}{2}=\frac{1}{6}[/tex][/quote]
Det står jo spesfiskt "pyramide", og som regel har pyramider grunnflate og ikke en trekant?[/quote]

Glem det jeg forstår nå
Gjest

Hvis du ser på oppgaven har du kun fire punkt. ABC gir en trekantet grunnflate mens P gir toppen. Det vil si at vi har en trekantet pyramide, også kalt tetraeder. v= 1/6* (ab x ac)*ap
amøben
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 24/11-2014 18:32

Gjest skrev:
amøben skrev:Dette var den letteste eksamen noen sinne. Var ferdig på 32 minutter. Del 2 var plankekjøring. Alt rett. Var dette R2? Gikk jeg feil? Var dette P? For lett. Dette blir barnematematikkeksamen. Finnes det virkelig noen som har fått feil på noe? Den er lei :P
Skjønner at du er oppspilt, men det er ikke alle som tar matte like lett. Fort gjort å støte noen med avslutningen av kommentaren din.

Eksamen virket lettere enn forventet. Jeg har jobbet relativt lite med R2 ettersom jeg ikke trenger det på vitnemålet (gikk privatist for å lære pensum), og jeg ble overrasket over vanskelighetsgraden. Det var ikke mye vanskeligere enn gårsdagens R1. Del 2 vil jeg påstå var lettere ift pensum.

Samvittigheten min spiser meg opp. Var bare en dårlig etterligning av folk som alltid sier hvor lett eksamen var i etterkant. Sorry! :(:(
Men er forøvrig enig med deg, og de fleste andre. En relativt grei eksamen hvis man ser på oppgavene (hvertfall hvis man har brukt litt tid på UDIR sin eksempeleksamen). Del 2 syntes jeg var lettere enn R1 som jeg hadde før jul. Mulig det er fordi jeg lærte meg GeoGebra til denne da. Men uansett. Tror ikke det er så mange som klager på hvordan eksamen så ut.

Ha en fin dag!
MatteMagda

Hei :D Hvordan tror dere poenggrensene til karakterskalen blir? Holder 45 poeng for 5er, slik det står på udir? Eller er denne skalaen veiledende? Isåfall, hva trenger man for 5 og evt. 6 tror dere? :mrgreen:
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Er vel 45-46 for femmer og 56 for en sekser. Viser du god forståelse på enkelte områder kan det telle opp for småfeil andre steder.
Gjest

Har fått besvarelsen på mail, men når jeg åpner zip-filen etter å ha skrevet inn passord får jeg en feilmelding. Er det flere som har samme problem?
hallapaadeg
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 297
Registrert: 24/04-2014 14:33
Sted: Cyberspace

Gjest skrev:Har fått besvarelsen på mail, men når jeg åpner zip-filen etter å ha skrevet inn passord får jeg en feilmelding. Er det flere som har samme problem?
Forstår ikke helt hva du snakker om!
Gjest

De som hadde eksamen fikk tilbud om å få besvarelsen på mail etter endt innlevering. Man skulle oppgi epost og mobilnummer.

For 3 timer siden fikk jeg både epost og en melding på mobilen. I e-posten var det en kryptert versjon av eksamensbesvarelsen. Da jeg åpnet zip-filen fikk jeg beskjed om å taste inn passord. Dette passordet stod på meldingen jeg fikk av udir. Da jeg skrev inn passordet stod det at filen jeg fikk var skadet. Jeg lurte derfor på om noen har opplevd samme problem som meg?
Svar