2P/2P-Y våren 2015

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Hjgg

Hei! Noen som vet hvor raskt oppgavesettet m/ evt. løsning blir lastet opp på nettsiden her? Hvor lang tid pleier det som regel å ta?
viclie
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 25/04-2015 09:24

Er det noe forskjell på oppgavene til 2p og 2p-y?
claves
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 190
Registrert: 26/03-2013 18:57

Det er forskjellige oppgaver, ja. Pensum i 2P-Y er større enn 2P (siden 1P-Y er mindre enn 1P). Noen av oppgavene vil nok allikevel være like.
Joes

Hjgg skrev:Hei! Noen som vet hvor raskt oppgavesettet m/ evt. løsning blir lastet opp på nettsiden her? Hvor lang tid pleier det som regel å ta?
Dette skjer på dugnad, og kommer når første lærer har tid og lyst :)
Matematikk,net må også åpne opp for at dette kan legges inn. Har purret på dem i går, men har ikke hørt noe fra dem. De er nok opptatt med noe annet, de driver tross alt denne siden uten betaling.
Joes

viclie skrev:Er det noe forskjell på oppgavene til 2p og 2p-y?
2PY har i tillegg sannsynlighet som pensum.
Forskjellen på 2P- og 2PY eksamen er derfor at noen 2P-oppgaver erstattes med sannsynlighetsoppgaver på 2PY-eksamen.
Joes

Har vært gjennom både 2P- og 2PY-eksamen, og 2PY var en del lettere og med mindre arbeid enn 2P. Det burde det ikke være etter min mening, for det blir urettferdig for de som velger studiespesialiserende framfor yrkesfag. Disse fagene har tilnærmet lik læreplan, med unntak av sannsynlighet, og eksamensoppgavene bør gjenspeile dette i form av vanskelighetsgrad og arbeidsmengde. I eksamensettet for 2P var oppgaver som jeg erfarer kan være utfordrende for 2P-elever byttet ut med standard sannsynlighetsoppgaver i 2PY-eksamen, som er relativt lette og raske å løse.
usikker

Hei!

Eg stusser litt på oppgave 4 i del 1, tenker da på fasiten som ligger ute her på sida. Er ikkje denne feil? For det første er der 10 bananer, ikkje 9, og blir ikkje dette ei avhengig hending? Altso sannsynet for å få to gule bananer = P(gul og gul) = 5/10 * 4/9?
Eller er eg heilt på jordet her? :)
kaw

Hjgg skrev:Hei! Noen som vet hvor raskt oppgavesettet m/ evt. løsning blir lastet opp på nettsiden her? Hvor lang tid pleier det som regel å ta?
Det er jo bare å begynne ...
kaw

2P 2015
DEL 1
Oppgave 1 (2p)
Mandag 4 grader
Tirsdag 10 grader
Onsdag 12 grader
Torsdag 5 grader
Fredag 6 grader
Lørdag

Tabellen ovenfor viser hvordan temperaturen har variert i løpet av noen dager.

Hva må temperaturen være på lørdag dersom medianen av målingene skal bli 7 grader?
Gjest

Oppgave 2 (1 poeng)
En vare koster i dag 240 kroner. Prisen er da satt ned med 20%.
Hvor mye kostet vare før prisen ble satt ned?
kaw

Oppgave 3 (2 poeng)
Forskere antar at universet er ca. 14 milliarder år gammelt.
a) Skriv 14 milliarder på standardform.
I ett år er det ca. 32 millioner sekunder.
b) Omtrent hvor mange sekunder gammelt er universet?
Skriv svaret på standard form.
kaw

Oppgave 4 (2 poeng)
Regn ut
a)
[tex]\frac{3^{2}-2^{3}}{2^{0}\cdot 4}[/tex]
kaw

b)

[tex]\frac{(6a)^{2}\cdot b^{2}}{9a\cdot b^{-2}}[/tex]
Gjest

Gjest skrev:Oppgave 2 (1 poeng)
En vare koster i dag 240 kroner. Prisen er da satt ned med 20%.
Hvor mye kostet vare før prisen ble satt ned?
Her ville jeg ha delt eller multiplisert med prosentfaktor eller vekstfaktor. Hva ville du?
kaw

kaw skrev:Oppgave 4 (2 poeng)
Regn ut
a)
[tex]\frac{3^{2}-2^{3}}{2^{0}\cdot 4}[/tex]
Hvis en vet at to opphøyd i null er en, så blir ikke dette så vanskelig. (Enn om det har vært null?) Og to opphøyd i tre er ikke seks!
Svar