Oppsamlingsprøve R2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
MattisTrygstad
Noether
Noether
Innlegg: 22
Registrert: 17/09-2014 19:02

Hei,
Jeg var syk før tentamen i R2, dette ødela både for forberedelsene og under selve tentamen. Jeg hadde en dialog med læreren ang. dette. Allikevel valgte jeg å møte opp, og gjøre mitt beste. Resultatet ble at jeg fikk en 3'er. Dette ble jeg naturligvis skuffet over siden jeg sikter mot en 5'er i faget. Jeg spurte om jeg kunne få ta oppsamlingsprøven som ble avholdt i dag, men læreren svarte nei til dette. Da gikk jeg til fastlegen og fikk en erklæring på sykdom før og under tentamen. På denne måten fikk jeg ta oppsamlingsprøven allikevel. Læreren min reagerte sterkt på dette, og han har mislikt meg siden (kanskje fordi det er mye arbeid å lage/rette en tentamen). Jeg var den eneste i klassen som fikk oppsamlingsprøve. Før oppsamlingsprøven forberedte jeg meg i ukesvis, og følte meg sikker på pensum.

Under oppsamlingsprøven gikk del 1 (uten hjelpemidler) veldig fint. Når jeg startet på del 2 (med hjelpemidler), fikk jeg ett inntrykk av at læreren med hensikt laget prøven vanskelig slik at jeg skulle få et dårlig resultat. Det kan dog også være at jeg ikke hadde forberedt meg tilstrekkelig.

Mitt spørsmål er:
Er dette en normal del 2, med passende nivå på oppgavene?
Vil det evt. være fornuftig å klage på prøven, eller skal jeg satse på å ta opp faget som privatist?

Alle svar og innvendinger verdsettes :)
Oppgave 8
Oppgave 8
thumb_IMG_1905_1024.jpg (216.17 kiB) Vist 3126 ganger
Oppgave 9
Oppgave 9
thumb_IMG_1906_1024.jpg (170.49 kiB) Vist 3126 ganger
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Jeg sier MEGA LOL. Hva i huleste heite!?
Vi hadde heldagsprøve i R2 mot slutten av april, og oppgave 9 på del 2, som du har postet, er helt identisk.
Ingen klarte den, eller noen av oss fikk bitte bitte litt score på den.

Det var en gruppe på skolen vår i R2 som klagde på en kapittelprøve og på R2 lærerne til rektor osv, og mange mistenker at heldagsen vår også ble "hardere" pga. "bitterhet" hos den ene av lærerne. Jeg har også hørt noen rykter om at noen har sendt inn klage igjen her, hehehe. :P

Kan du også poste del 1?

Kan jeg spørre hvilken skole du går på?
PøttePott

Jeg synes dette så helt greit ut. Den siste oppgaven så faktisk litt spennende ut, men tror ikke dette er en prøve laget for å ødelegge for deg.
Når det er sagt har jeg ikke noe lærerutdannelse eller annet grunnlag, men dette er mitt synspunkt som r2 elev.
MattisTrygstad
Noether
Noether
Innlegg: 22
Registrert: 17/09-2014 19:02

ThomasSkas skrev:Jeg sier MEGA LOL. Hva i huleste heite!?
Vi hadde heldagsprøve i R2 mot slutten av april, og oppgave 9 på del 2, som du har postet, er helt identisk.
Ingen klarte den, eller noen av oss fikk bitte bitte litt score på den.

Det var en gruppe på skolen vår i R2 som klagde på en kapittelprøve og på R2 lærerne til rektor osv, og mange mistenker at heldagsen vår også ble "hardere" pga. "bitterhet" hos den ene av lærerne. Jeg har også hørt noen rykter om at noen har sendt inn klage igjen her, hehehe. :P

Kan du også poste del 1?

Kan jeg spørre hvilken skole du går på?
Hmm. interessant. Vet du hva utfallet av disse klagene ble? Jeg antar det er vanskelig å få noe gjennomslag siden jeg ikke vil få noen ny mulighet til å vise ferdighetene mine.
Jeg går på Greveskogen VGS i Tønsberg, det er ikke tilfeldigvis samme skole?
Del 1 var ikke særlig vrien, men jeg sitter igjen med en inntrykk av at oppsamlingsprøven var vanskeligere enn samtlige tidligere eksamener. Sånn burde det ikke være.
Her er del 1:
thumb_IMG_1903_1024.jpg
thumb_IMG_1903_1024.jpg (176.34 kiB) Vist 3111 ganger
thumb_IMG_1904_1024.jpg
thumb_IMG_1904_1024.jpg (155.6 kiB) Vist 3111 ganger
MattisTrygstad
Noether
Noether
Innlegg: 22
Registrert: 17/09-2014 19:02

PøttePott skrev:Jeg synes dette så helt greit ut. Den siste oppgaven så faktisk litt spennende ut, men tror ikke dette er en prøve laget for å ødelegge for deg.
Når det er sagt har jeg ikke noe lærerutdannelse eller annet grunnlag, men dette er mitt synspunkt som r2 elev.
Oppgavene er naturlivis overkommelige. Jeg stusset mest over at prøven var vanskeligere enn samtlige eksamener de siste årene. Jeg skjønte ikke oppgave 9, siden rekken hverken er geometrisk eller aritmetisk(?). Jeg synes også oppgave 8 hadde langt høyere nivå enn eksemplene og oppgavene i matteboken. Min antagelse er at det kanskje hadde vært en fordel med fysikk 2, noe jeg ikke har. Har du et tips til hvordan jeg burde angrepet oppgavene? Jeg leverte så og si blankt på del 2 :/
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Vanskelig å dømme uten å vite hva dere har gått igjennom, men i mine øyne ser den helt overkommelig ut.
Prøven er noe vanskeligere enn tidligere eksamener, men hvorfor skulle den ikke være det? Du bad om en prøve for å se om du
ligger på 4 5 eller 6, og denne ser ypperlig ut til å differensiere i dette skiktet. Å ha enklere oppgaver ville nok vært godt for
selvfølelsen din, men ikke for å differensiere mellom karakterene i det høyere skiktet ;) Arbeidsmengden ser og overkommelig ut, da Del 2 har vanskeligere men færre oppgaver.

Angående sisteoppgaven kan en betrakte arealet til rektanglene. Disse blir $1 \cdot 1 = 1$, $1 \cdot 2 = 2$ osv
mens grafen til $1/x$ ligger alltid hårfint under disse rektanglene. Dette viser første oppgaven.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Gjest 2

Haha oppgave 7 hadde jeg også på tentamen min. Bor i Oslo
PøttePott

Før noe annet vil jeg bare understreke at jeg ikke sier oppgavene var lette overhodet, men som flere andre har nevnt overkommelige. Dessuten er jeg ikke noe Nebuchadnezzar heller så kan hende jeg blir litt bak mål, men her er i alle fall min tankegang.

Dette er en oppgave som ligner veldig på en gitt eksamen våren 2014 om gabriels horn (som du kan finne her på nettsiden).
Det er riktig som du sier at rekken ikke er geometrisk eller aritmetisk og det er nettopp derfor du får figuren, her må du tenke litt innovativt og ikke bare spy opp formler som du har pugget. Faktisk er rekken divergent som betyr at den ikke har én grenseverdi når [tex]\lim \limits_{n\rightarrow \infty}[/tex].

Som det ble nevnt av Nebu så gjelder det i den første oppgaven å se at arealet av rektanglene er gitt (x, f(x)) hvor hvert rektangel har bredde 1 og høyde markert på siden som [tex]1, \dfrac{1}{2}[/tex] osv. Dette er jo bare en annen måte å bestemme integralet av [tex]f(x) = \dfrac{1}{x}[/tex] når [tex]x \rightarrow \infty[/tex]

Integralet burde være greit å løse, [tex]\int_{1}^{n} f(x) dx = ln(n)[/tex], også kommenterer du bare da at rekken er divergent og vil aldri bli så liten som integralet (i alle fall ikke når x er så stor). Integralet er endelig gitt en vilkårlig n, mens rekken er ikke det selv om man skulle tro dette av figuren.

Dette er samme problematikken som hvorfor gabriels horn har et endelig volum og uendelig overflate. Videre gjør du det samme for den neste oppgaven uten at jeg nå ser hvordan den skal være vanskeligere (men kan hende jeg overser noe). Når det er sagt trenger du sikkert ikke nevne eller kunne noen ting om Gabriels horn for å besvare denne oppgaven (ellers ville du fått info om det), men det kan jo ikke skade å vite noe om det.

Her er lenkene til wikipedia om Gabriels horn samt oppgavesettet fra våren 2014.

http://matematikk.net/res/eksamen/R2/kort/R2_V14.pdf (matteeksamen våren 2014)
http://en.wikipedia.org/wiki/Gabriel%27s_Horn (gabriels horn)
PøttePott

Beklager må rette litt på meg selv x skulle gå mot 0 og rekken er endelig for en gitt n, men går ikke mot samme verdi*

Sånn gitt litt fort i svingene :( .
lorgikken

MattisTrygstad skrev:Hei,
Jeg var syk før tentamen i R2, dette ødela både for forberedelsene og under selve tentamen. Jeg hadde en dialog med læreren ang. dette. Allikevel valgte jeg å møte opp, og gjøre mitt beste. Resultatet ble at jeg fikk en 3'er. Dette ble jeg naturligvis skuffet over siden jeg sikter mot en 5'er i faget. Jeg spurte om jeg kunne få ta oppsamlingsprøven som ble avholdt i dag, men læreren svarte nei til dette. Da gikk jeg til fastlegen og fikk en erklæring på sykdom før og under tentamen. På denne måten fikk jeg ta oppsamlingsprøven allikevel. Læreren min reagerte sterkt på dette, og han har mislikt meg siden (kanskje fordi det er mye arbeid å lage/rette en tentamen). Jeg var den eneste i klassen som fikk oppsamlingsprøve. Før oppsamlingsprøven forberedte jeg meg i ukesvis, og følte meg sikker på pensum.

Under oppsamlingsprøven gikk del 1 (uten hjelpemidler) veldig fint. Når jeg startet på del 2 (med hjelpemidler), fikk jeg ett inntrykk av at læreren med hensikt laget prøven vanskelig slik at jeg skulle få et dårlig resultat. Det kan dog også være at jeg ikke hadde forberedt meg tilstrekkelig.

Mitt spørsmål er:
Er dette en normal del 2, med passende nivå på oppgavene?
Vil det evt. være fornuftig å klage på prøven, eller skal jeg satse på å ta opp faget som privatist?

Alle svar og innvendinger verdsettes :)
thumb_IMG_1905_1024.jpg
thumb_IMG_1906_1024.jpg
Dette er absolutt en enkel og grei tentamenssett (hele). Oppgaven 9 er litt utfordrende, men så sikter du jo mot en femmer og burde, hvis du hadde lagt mer innsats i forberedelsene kunne løse deler av denne. Du kan ikkje komme her og syte over at læreren med VILJE gjorde dette for at du skulle få dårlig karakter (da ville du i det hele tatt ikkje fått en prøve, antakelig.) Forresten hvilke karakter har du fått på prøver og tentamener tidligere i skoleåret? En lærer ser gjerne også om en elev har potensialet, og vurderer deretter om det er nødvendig med "forbedrings" prøve.
Gjest

Jeg synes denne så helt grei ut. Fine oppgaver, og ikke så vanskelig heller.
LektorH
Cantor
Cantor
Innlegg: 102
Registrert: 28/05-2015 15:04

MattisTrygstad skrev: Oppgavene er naturlivis overkommelige. Jeg stusset mest over at prøven var vanskeligere enn samtlige eksamener de siste årene. Jeg skjønte ikke oppgave 9, siden rekken hverken er geometrisk eller aritmetisk(?). Jeg synes også oppgave 8 hadde langt høyere nivå enn eksemplene og oppgavene i matteboken. Min antagelse er at det kanskje hadde vært en fordel med fysikk 2, noe jeg ikke har. Har du et tips til hvordan jeg burde angrepet oppgavene? Jeg leverte så og si blankt på del 2 :/
EDIT: Jeg forklarer 8d) og e) litt grundigere.

Oppgave 8 er en første ordens lineær differensialligning med konstante koeffisienter, (men kanskje med litt mye tekst). Den kunne vært gitt på del 1. Hvilken lærebok har dere? I Sigma R2 er det et helt delkapittel om fall med luftmotstand. Læreren gir deg også svaret i hver deloppgave, slik at du kan gjøre b) uten å klare a) osv.

La oss ta en rask gjennomgang:
a) Når farten er konstant er v'=0, altså er mg-kv=0, sett inn de andre tallene og få 80*10 - k*8 = 0, løs for k. (og husk målenhetene).
b) Flytt over og organiser så du får mv'+kv = mg, del på massen og sett inn tallene fra teksten, så får du ligninga du skulle ha.
c) Dette er en differensialligning av typen y'+ay = b. Multipliser med integrerende faktor [tex]e^{1,25t}[/tex], og løs som vanlig. Sett så den generelle løsninga lik 53 når t=0 og finn C.
(Merk at siden det er del 2 skal en løsning i CAS aksepteres som "ved regning", men jeg vet ikke hvor mye CAS dere har brukt).
d) Siden v er den deriverte av s, så er s den integrerte av v. Integrer formelen fra c), og sett inn startverdiene for å finne integrasjonskonstanten. Trikset her er at vi ikke har en høyde ved t=0, som er det vanlige, men vi har s(120)=0 fordi han treffer bakken etter 2min = 120s.
Altså: Ta formelen fra c), integrer den, sett t=120 i den integrerte, sett det uttrykket lik 0 og løs for C for hånd eller i CAS. Det eksakte uttrykket blir ikke pent, men det er jo derfor vi lar CAS regne på del 2.
e) Her setter du t=0 i formelen fra d). Du kan klare den uten å klare d) også ved å ta det bestemte integralet av farta fra t=0 til t=120, for hånd eller i CAS.

Når det gjelder 9b)1) så blir summen mindre enn integralet, siden boksene er under linja.
Du skal finne summen med CAS, altså summeformelen. Kommandoen for denne summen er Sum[1/n^2, n, 2, Infinity] .

Edit: Jeg synes egentlig noen av oppgavene på del 1 var vanskeligere enn de på del 2.
Svar